• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

20-21 aug är det Thaifestival i Kungsträdgården, om nån är sugen :)

• Thegran
    Flamma skrev 2010-07-14 06:49:19 följande:
    Om man är mer än 3o dagar, så MÅSTE man in och ut ut landet?
    nej.
    däremot efter 60 dagar.
    fast det beror väl på vad man har för visum antar jag.
    men har du ett 60 dagars visum behöver du inte lämna landet under den tiden.
  • Thegran
    Flamma skrev 2010-07-14 08:40:06 följande:
    Och här har vi suttit å räknat dagar Blir glada besked till mannen i eftermiddag då TACK! =)
    ja, du behöver visum, men du behöver inte lämna landet efter 30 dagar om du har ett 60 dagars visum.

visum fixar du hos ambassaden i sthlm eller gbg. 60 dagars visumet är gratis för tillfället.
  • Thegran
    Flamma skrev 2010-07-14 18:31:50 följande:
    Men då kan man ju lika gärna stanna ett par dagar extra, det är ju resan som kostar...
    ja, visum kostnaden är inget att bekymra sig över. som sagt, för tillfället är det kostnadsfritt. annars kostar det inte så många hundralappar heller.

hur länge har ni tänkt stanna?
  • Thegran
    Flamma skrev 2010-07-14 18:37:58 följande:

Från början var tanken 6 månader, men sambon fick komma tillbaka till sitt jobb, så vi kan nog inte vara iväg längre än 4 veckor... Men kanske kanske kan man vara i väg lite längre... Får se hur saker löser sej.

Hur upplever ni priserna på flyg? Om man bokar nära avresa, blir det mycket dyrare då?

i regel är det väl;
    charter = billigare ju senare du bokar (sista minuten tex)
    reguljärt = billigare ju tidigare du bokar

sen beror det ju på ev kampanjer och sådant också. när ska ni åka?

vi betalar 6975 + skatt när vi åker, samma resa kostar nu över 10 000 + skatt, och då är det "sämre" biljetter dessutom...så, det kan skilja en hel del.
  • Thegran
    Flamma skrev 2010-07-15 09:27:24 följande:

www.destination.se/iad/travel/air/result?sid=...

Funderar på den som det står SNABBAST! vid, är det för korta väntetider på den?

eftersom det är thai hela vägen bör det inte vara några problem. du behöver inte cheka ut bagaget fören i phuket.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-07-15 21:14:36 följande:
    Nu har jag fyllt i visumansökningarna så att dom är redo. Men då säger min far: ska barnen verkligen också behöva söka visum? Och det tog jag för givet att dom måste, eller hur är det?
    enligt lag, så ja.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-07-16 09:16:59 följande:
    Hm. nu tänker jag baaara på Thailand plötsligt.... 158 dagar kvar dock så jag ska nog hinna fundera på det mesta. Men det borde väl inte vara så annorlunda att vara borta 8 veckor, jämfört med 3? Förutom mängden mat som kan behöva packas ner 
    njae. det som är viktigast att tänka på är ju visumt, som du redan kollat på.
    sen så, ta en extra titt på passet för att försäkra dig om att det är giltigt minst sex månader efter hemkomstdatumet.

börjar också börja fundera ordentligt på resan nu, vi närmar oss 100 dagar och helt plötsligt känns det som att det snart är dags.
  • Thegran

Asat, vi bokade flyg så fort biljetterna släpptes. Betalar ca 21 000 för två vuxna och en infant. Vi är borta 1 nov- 13 dec. Har bokat boende till 27 nov på lanta och betalt handpenning. Har även bokat sista två nätterna i Bangkok och betalt handpenning. Räknar med att göra av med ca 40 000 på mat, nöjen och transport på plats, men har budget för mer om det behövs

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)