• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Jensa1973 skrev 2010-04-09 19:39:28 följande:
    Vi har planer på att köpa en Baby jOgger city mini. Men det är ju för att använda hemma också. Packar in den rejält på ARL så borde den ju hålla. Tänkte ta en beg hockeytrunk. Lägga vagn, flytväst och blöjor i den..Vi tänktetillbringa 3 nätter på Koh Lipe innan vi beger oss vidare till Langkawi..Någon som har ett bra boende på lur på Koh Lipe? A/C känns som ett måste.. Men annars verkar det ju nära till båda stränderna och ingen pool känns som det behövs där.
    vi tänkte köpa en sån där vagnväska, och också packa flytväst och lite blöjor :)
    på vägen hem tänkte vi dumpa flytvästen på något hotell eller hos nån som vill ha den och lägga saker vi shoppat där i stället :)
  • Thegran
    leson76 skrev 2010-04-09 19:55:23 följande:
    Planering på hööög nivå. Har mycket att lära av dig, hör jag det ;)Så man ska alltså ta med egen flytväst...hade hoppas de skulle ha det på båtarna. Provkörde Babytravels sulky och tyckte den verkade kanon. Bra liggläge, rejäl sufflett och varukorg. Lätt att fälla ihop, vägde lite, rejäl och kändes  lättkörd. Mycket lik en MacLaren Quest, vi tidigare haft.
    flytväst ska du absolut ta med! Iallafall till barnen! oftast finns det inte i barnstorlekar, och skulle du ha tur och titta någon så är det ofta sådana seglarvästar..så, flytväst med är ett måste om man ska åka båt!
    Vi har fyndat två baltic flytvästar, en för 35 kr (helt ny! - 15 kg) och en för 150 kr (15- 30 kg) gissar på att det är 35 krs västen som hänger med, dottern hinner nog inte upp i 15 kg...så den lämnar vi med glädje kvar till någon annan.

de vagnar ni rekomenderat, kan man öppna någon form av ventialation så det inte blir jättevarmt att sitta där i?
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-04-09 19:46:28 följande:
    Vi har rest med denna Chicco Liteway'en och vi är jättenöjda . Passar ypperligt i en BabyTravel reseväska (plus massa blöjor). Lättstyrd och nästan 100%-igt liggläge.
    just ja, du rekomenderade den tidigare med och det var ju en av dem jag var intresserad av :)

hur är det med ventilation i den?
  • Thegran
    syster j skrev 2010-04-09 22:53:16 följande:
    Tycker att Acta Graco brukar ha bra sulkys, har haft en sådan på tidigare Thailandsresa. De är rejäla och brukar ha nästan fult liggläge. Annars skille jag nog rekommendera Carena Easy. Påminner lite om Actas. nästan fullt liggläge, känns stabil och har ganska gott om packutrymme. Kolla blocket.... Har fyndat vagnar där till resor förut. Köpt för några hundra och sen lämnat kvar dom på flygplatsen när vi åkt hem. Vi velar också mellan olika ställen. Har inte bestämt om vi ska boka för 1-2 mån hemifrån eller bara boka nån vecka för att sen när man väl är där gå runt och se vad som känns bäst till bäst pris. Vi har också mailat oc fått ok pris från bla dr. Lanta, Southern Lanta, Banana Garden, Escape cabins och det är nog fler men jag kommer inte på vilka just nu. Är lite sugen på Banana Garden. Men vet inte om det är bra att vara på en längre tid med småbarn då de ej har någon pool. Har mailat för att höra om man kan låna nån pool i närheten men ej fått nåt svar än. De har ju fått så fina omdömen på Tripadvisor. Vi åker ju redan i september och då kan man få ganska bra priser!!! Det är svåra beslut att fatta..... Men man behöver ju inte bestämma sig än. Det är ju ett tag kvar..... 
    Man brukar kunna låna pool från andra resorter om man köper något i restaurangen så det är säkert inga problem. fast å andra sidan är det kanske skönt att ha det på området.
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-04-10 09:06:44 följande:
    Det får man inte på de ställen jag kollat med på Klong Dao i alla fall.
    vi gjorde så på long beach utan problem, fast vi hade pool på vår resort.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-04-10 08:50:59 följande:
    Det är en dragkedja baktill så man kan öppna upp.
    låter perfekt! tror vi kör på en sån! Men väntar nog lite med att köpa en, är ju ett tag kvar :)

Idag har vi kollat på lite andra sulkysar, fanns inga alls som kändes bra i butiken i stan...men kom hem med ett spisskydd iaf. Får åka till västerås och kolla vagn istället...
  • Thegran
    catarina06 skrev 2010-04-10 23:51:05 följande:
    Vi hade också med oss en liteway när vi reste och jag är verkligen supernöjd.Thailändarna vart alltid så förvånade över hur liten den blev när jag fällde ihop den.Den ligger numer ALLTID i bilen. Perfekt för snabba vändor på stan.Fungerade faktiskt ruskigt bra i snöblasket också.Kanon vagn!!
    Låter toppen!
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-04-11 09:37:08 följande:
    HEJNi som kommer med flyg till Krabi. Har ni bokat transfer med Lanta Divers då?Eller finns det någon annan??Vad kostar det?
    det finns flera, de flesta hotell erbjuder hämtning också. vet dock inte hur det är med bilbarnstolar då.
    Lantadiver har bilbarnstolar iaf, vi betalade 2500 bath för en minibuss. Tänker boka transport med dem nästa resa igen. Åkte även på en välorganiserad dykutflykt med dem, har enbart positivt att säga.
  • Thegran
    Lycka 1 skrev 2010-04-11 10:07:41 följande:
    Är det enkel tur som kostar 2500bath?Igår betalade jag in 10500bath till Dr lanta. Resten ska vi betala när vi åker därifrån.Känns skönt att ha boendet klart nu för dom två första veckorna Hoppas bara att jag gjort rätt med överföringen. Har ju aldrig gjort något sånt här tidigare. Det är inget draget från konton än iaf.Det skulle ta 4-7 dagar innan dom kunde se pengarna fick jag mail om nu på morgonen.
    skönt att betalningen är gjord!

ja, det är enkel tur som kostar 2500. eller kostade iaf, jag vet inte om priset är detsamma nu.
    ska försöka få kontakt med lanta divers någon dag, har också väntat på mail utan att få svar men har som sagt hört att de har fullt upp...har dock vänner som är nära vänner med ägarna till Lantadiver så kan kanske nå dem den vägen. Är väl iof ingen panik än heller, men vore skönt att ha det bokat och klart.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)