• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Smilla75
    resemamman skrev 2010-04-07 12:43:52 följande:
    Svårt att svara på hur barnen klarar den långa resan. Vi har gjort liknande långa resor, men med mindre barn (under 4 år), det har alltid gått jättebra, det blir som ett äventyr att resa i sig! Ett annat alternativ är att stanna en natt i Bangkok innan bussresan ner till Samui. Perfekt tillfälle att billigt shoppa på sig allt man inte velat köpa hemma till resan!Alla bolag du nämner är helt ok. De enda JAG undviker är Aerosvit och Aeroflot. Men det kan mycket väl bero på gamla numera föråldrade fördomar...
    Varför inte Aerosvit, det är ju samma Boeingplan som alla andra.
  • resemamman
    Smilla75 skrev 2010-04-07 13:02:05 följande:
    Varför inte Aerosvit, det är ju samma Boeingplan som alla andra.
    Som jag skrev, troligen bara gamla fördomar... Men blev nyfiken på uppdaterad info och googlade och hittade denna tråd på ett annat reseforum: www.reseforum.se/forum/tyck-till-om-flygbolag/16378-aerosvit-airlines-asikter-reseberaettelser-betyg.html (sammanfattning: gamla plan, dålig service, dålig ekonomi, få plan, stölder från baggage etc)

Inte direkt någon positiv reklam för Aerosvit. Så jag fortsätter att dissa dem!
  • Smilla75
    resemamman skrev 2010-04-07 13:19:27 följande:
    Som jag skrev, troligen bara gamla fördomar... Men blev nyfiken på uppdaterad info och googlade och hittade denna tråd på ett annat reseforum: www.reseforum.se/forum/tyck-till-om-flygbolag... (sammanfattning: gamla plan, dålig service, dålig ekonomi, få plan, stölder från baggage etc)Inte direkt någon positiv reklam för Aerosvit. Så jag fortsätter att dissa dem!
    Vi har bokat dem i år...servicen lär vara kass men det är ju Finnair med. Planen är de samma som chartern och vårt bagage vill de nog inte ha!
  • Jensa1973
    Lycka 1 skrev 2010-04-07 12:50:33 följande:
    Ok vad tråkigt.Vilket är det billigatse alternativet du fått? Vilket hotell alltså?
    Vi har ju frågat efter ca 2 veckors vistelse och vi vill ha kyl, a/c och dusch..

Men alternativet med en bunge på stranden har vi fått putta lite på.

DR Lanta
    1800THB (mini suite)

Kaw Kwang 2250 THB (Deluxe room)

Lantavilla 1900 THB extra bed 300 (Deluxeroom)

Lanta Lanta 1900 THB Beach Bungalow

Banana Garden family bungalow (double bed)1200 THB ingen extra säng EJ POOL

Så för att ha råd med resan så lutar det åt Banana Garden,
    trots att det inte finns pool..
    kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • leson76

Kan man få motsvarande flyg som Fritidsresor erbjuder till Krabi på "endast" 11 timmar, om man bokar reguljärt? Jag kan tänka mig att betala lite extra för att slippa en massa restid då jag har två små MEN kommer jag under 50 000 kr för 2 veckor till Thailand vore det ju så klart kanoners ;)

• Tullemi
    leson76 skrev 2010-04-07 14:35:37 följande:
    Kan man få motsvarande flyg som Fritidsresor erbjuder till Krabi på "endast" 11 timmar, om man bokar reguljärt? Jag kan tänka mig att betala lite extra för att slippa en massa restid då jag har två små MEN kommer jag under 50 000 kr för 2 veckor till Thailand vore det ju så klart kanoners ;)
    Vad jag vet så kan man inte flyga reguljärt till Krabi. Det blir Bangkok, sen Krabi. Vi velade också med samma sak; flygstol med Ving direkt till Phuket eller reguljärt? Det blev reguljärt ändå. Det blev billigare än charter när vi reser över jul och nyår.
    Milea 080217 Lucas 100202
  • leson76
    Tullemi skrev 2010-04-07 14:40:02 följande:
    Vad jag vet så kan man inte flyga reguljärt till Krabi. Det blir Bangkok, sen Krabi. Vi velade också med samma sak; flygstol med Ving direkt till Phuket eller reguljärt? Det blev reguljärt ändå. Det blev billigare än charter när vi reser över jul och nyår.
    Ojj..då förstår jag att ni väljer reguljärt. Kostar ju det dubbla att resa över jul/nyår. Förra året hade Qatar airlines resor till Bangkok för 5000 kr t/r. Ska kolla med dem om de kommer ha samma erbjudande i år.
  • nadi

Hej!

Någon som har haft en ergo baby carrier sele till sina små? Funderar på att köpa en sån med tillhörande ryggsäck att ha med på resan, men undrar om det kanske blir för varm ... ska iofs bara ha den på flygplatsen och vid transfern eventuellt vid någon utflykt där nere ...
    //Nadja
  • Jensa1973
    nadi skrev 2010-04-07 14:44:54 följande:
    Hej! Någon som har haft en ergo baby carrier sele till sina små? Funderar på att köpa en sån med tillhörande ryggsäck att ha med på resan, men undrar om det kanske blir för varm ... ska iofs bara ha den på flygplatsen och vid transfern eventuellt vid någon utflykt där nere ... //Nadja
    Hur liten??

Vi har köpt en på Babyproffsen som inte sitter SUPERskönt...500:-
    Man bär på höften, som en axelväska... Det jag tyckte var så bra med den var att man har armarna fria. Samt att man kan ha den som stol på bord /sack´n seat

Tänkte att den var så bra då man bara behöver ha med 1 sak på vagnen istället för kanske både sack´n Seat OCH en bärsele..

tror den heter baby carry?? eller nåt sånt, kan kolla hemma..
    Men man bär ju inte superskönt. Men kortare sträckor helt okej..
    kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • nadi
    Jensa1973 skrev 2010-04-07 15:16:58 följande:
    Hur liten?? Vi har köpt en på Babyproffsen som inte sitter SUPERskönt...500:- Man bär på höften, som en axelväska... Det jag tyckte var så bra med den var att man har armarna fria. Samt att man kan ha den som stol på bord /sack´n seat Tänkte att den var så bra då man bara behöver ha med 1 sak på vagnen istället för kanske både sack´n Seat OCH en bärsele.. tror den heter baby carry?? eller nåt sånt, kan kolla hemma.. Men man bär ju inte superskönt. Men kortare sträckor helt okej..
    Han kommer vara 15 månader när vi åker och han väger ca 10kg nu ...
    500 spänn låter ju bra .. helt klart billigare än ergobaby .. Vore jättesnällt om du kan kolla vad det var för märke så kan jag ju googla den! Tack!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)