• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Thegran
    Lycka 1 skrev 2010-04-07 09:44:14 följande:
    Kollade i deras prislista nu och där skulle det gå på 2100bath.Då blev det ju inte speciellt mycket billigare...Det var Southern. Har inte fått något svar från DRlanta ännu.
    Njae, det var inte så mycket rabatt.
    Man kan dock inte räkna med att få bra rabatt heller, så om jag vore du så skulle jag bestämma en maxsumma som boendet får kosta och sedan kolla vilka resorter som håller sig inom den ramen. Därefter pruta, om det går, och se det som en bonus om priset blir bättre.

Kaw kwang är ju ett fint ställe som har bra priser också, har du kollat på det? det ligger lite avsides på klong dao dock men alla jag vet som varit där har älskat stället.
  • Mawe123

Jag mailade Southern och frågade vad de skulle ha för Sountreeya suite 4 v över jul och nyår.
    enl prislistan kostar den då 14 000 thb/ natt.

När jag förhandlat färdigt var priset 8000 thb/natt ink frukost för 6 personer, men eftersom det ändå blev mycket billigare med en egen villa, bokade vi en sådan istället. Tycker det gick bra att förhandla pris via mail.

William 000213, Lowe 070712
  • Lycka 1

Låter ju bra om det går att förhandla.

Tyvär är jag så dålig på engelska så om någon har lust och tid att hjälpa mig med ett mail så skulle jag vara väldigt tacksam.

• Tullemi
    Lycka 1 skrev 2010-04-07 10:11:36 följande:
    Låter ju bra om det går att förhandla. Tyvär är jag så dålig på engelska så om någon har lust och tid att hjälpa mig med ett mail så skulle jag vara väldigt tacksam.
    Vad vill du att det ska stå?
    Milea 080217 Lucas 100202
  • MansonDust
    resemamman skrev 2010-04-07 09:07:06 följande:
    Jag menade inte att ni ska åka 1 nov, men högsäsongen brukar börja där någonstans. Ju tidigare avresa, desto billigare biljetter gäller oftast. Testa att söka på olika datum på någon biljettsite för att hitta optimala pris/datum kombon. Jag provade några olika datum nu  på Pricerunner, för 2 vuxna, 3 barn avresa 14/12 hem 17/12 startar någonstans strax under 30tkr, då med Turkish, Air China eller Aerosvit. Om inrikesflyg är värt det kan bara ni avgöra. Men det blir väsentligt dyrare, 10 000 kr för flyg t/r jämfört med drygt 2000 kr t/r för buss.
    Svar:

Jag tänkte inte på att det var 5000 sek enkel resa, givetvis blev det genast bra mycket dyrare med returen och med en slutsumma på 10 000 sek. Då kanske ett billiagare alternativ skulle vara bättre rent ekonomiskt, tidsmässigt vet jag inte hur det skulle funka för barnens del? Först flygresan(orna) kring 20 tim + bussresa 12 tim. Det är det som gör mej osäker, men det är klart att kan man spara in 8000 sek så vore det ju betydligt bättre. Ni andra som har rest på detta vis med barn under så många timmar som 32 och uppåt, hur har det fungerat för er och för era barn? Hur gamla har era barn varit då?

Jag kikade på Kelkoo som du tipsade om och fick fram följande på sökning av 6 v:
    30/11-11/1 ARN-BKK: 31 835 sek.
    5/12-16/1 - ARN-BKK: 33 720 sek.
    7/12-18/1 - ARN-BKK: 33 400 sek.

Så det skiljer sej kring 1500-1900 sek när jag flyttade fram resan 1 v, vilket var mindre än vad jag hade trott. Och som du säger går det att spara in lite grann genom att testa sej fram. Det jag nu är osäker på är vilka flygbolag man bör se upp med och vilka som är ok. Det kom upp flera olika som t.ex Swiss International Air Lines, Lufthansa, Cathay Pacific m.fl. Vissa har jag aldrig hört talas om.
  • am76

Himla bra tråd det här!

Vi planerar vår 4:e Thailandsresa i början på 2011 ( har två barn: då 4 år och 1 år). Har tidigare bara tagit flygstol och rest runt i/besökt Phuket, Phi-Phi, Krabi, Aonang/Railey, Koh Samui, Koh Tao, Koh Chang och Khao Lak.

Planerar nu en resa söderut och sedan österut, nån som varit :i Koh Muk, Koh Sukorn, Sichon Beach eller Khanom?

Tips om boende, gärna med pool? Hur är det att vara på dessa platser med barn? Hur är stränderna? Nåt speciellt vi ska tänka på?

Vi funderar på att ta oss upp till Hua Hin med bil eller tåg, nån som gjort det, erfarenheter?

• Jensa1973
    Lycka 1 skrev 2010-04-07 09:37:46 följande:
    Jag mailade 5 hotell på koh lanta igår och har idag fått svar från 3 av dom. Det bästa priset jag fått är 1900bath/natt för bungalow nära stranden och med pool.Är det ett bra pris?Är det de priset som gäller eller ska man försöka pruta med ett nytt mail?har ju ingen erfarenhet av att bokahotell själv så här så det är inte så lätt att veta.
    Jag har inte fått ner nåt alls mer än de 10%

Jag har som sagt frågat efter Best Price,,Fått svar att eftersom jag bokar via internet, eller long stay så får jag 10%
    Har då gått ner lite till om jag fick svar på 1800 (vanliga priset 2000)
    så tänkte jag 30% av utgångspriset 1400 THB Så skrev jag tillbaka att om vi får betala 1400 för 2 veckors vistelse så bokar vi på en gång..

HÄR hade jag velat att de kom tillbaka med svare "Nej vi kan bara erbjuda 20% från utgångspriset alltså alltså 1600 THB"
    Men nej jag har bara fått Tyvärr kan vi inte ge bättre pris än såhär!
    kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • resemamman
    MansonDust skrev 2010-04-07 11:59:11 följande:
    Svar: Jag tänkte inte på att det var 5000 sek enkel resa, givetvis blev det genast bra mycket dyrare med returen och med en slutsumma på 10 000 sek. Då kanske ett billiagare alternativ skulle vara bättre rent ekonomiskt, tidsmässigt vet jag inte hur det skulle funka för barnens del? Först flygresan(orna) kring 20 tim + bussresa 12 tim. Det är det som gör mej osäker, men det är klart att kan man spara in 8000 sek så vore det ju betydligt bättre. Ni andra som har rest på detta vis med barn under så många timmar som 32 och uppåt, hur har det fungerat för er och för era barn? Hur gamla har era barn varit då? Jag kikade på Kelkoo som du tipsade om och fick fram följande på sökning av 6 v: 30/11-11/1 ARN-BKK: 31 835 sek. 5/12-16/1 - ARN-BKK: 33 720 sek. 7/12-18/1 - ARN-BKK: 33 400 sek. Så det skiljer sej kring 1500-1900 sek när jag flyttade fram resan 1 v, vilket var mindre än vad jag hade trott. Och som du säger går det att spara in lite grann genom att testa sej fram. Det jag nu är osäker på är vilka flygbolag man bör se upp med och vilka som är ok. Det kom upp flera olika som t.ex Swiss International Air Lines, Lufthansa, Cathay Pacific m.fl. Vissa har jag aldrig hört talas om.
    Svårt att svara på hur barnen klarar den långa resan. Vi har gjort liknande långa resor, men med mindre barn (under 4 år), det har alltid gått jättebra, det blir som ett äventyr att resa i sig! Ett annat alternativ är att stanna en natt i Bangkok innan bussresan ner till Samui. Perfekt tillfälle att billigt shoppa på sig allt man inte velat köpa hemma till resan!

Alla bolag du nämner är helt ok. De enda JAG undviker är Aerosvit och Aeroflot. Men det kan mycket väl bero på gamla numera föråldrade fördomar...
  • Lycka 1
    Jensa1973 skrev 2010-04-07 12:38:39 följande:
    Jag har inte fått ner nåt alls mer än de 10%Jag har som sagt frågat efter Best Price,,Fått svar att eftersom jag bokar via internet, eller long stay så får jag 10%Har då gått ner lite till om jag fick svar på 1800 (vanliga priset 2000) så tänkte jag 30% av utgångspriset 1400 THB Så skrev jag tillbaka att om vi får betala 1400 för 2 veckors vistelse så bokar vi på en gång..HÄR hade jag velat att de kom tillbaka med svare "Nej vi kan bara erbjuda 20% från utgångspriset alltså alltså 1600 THB"Men nej jag har bara fått Tyvärr kan vi inte ge bättre pris än såhär!
    Ok vad tråkigt.

Vilket är det billigatse alternativet du fått? Vilket hotell alltså?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)