• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Jensa1973

Är det inte alls barnvänligt på Long BEach stranden..??

Verkar vara lite bättre priser där...
    Ingen som hade erfarenhet av Good Days..Det står att det ligger i sluttning. SÅ beachfront är inte beach???

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Smilla75
    Jensa1973 skrev 2010-04-02 09:25:02 följande:
    Är det inte alls barnvänligt på Long BEach stranden..??Verkar vara lite bättre priser där...Ingen som hade erfarenhet av Good Days..Det står att det ligger i sluttning. SÅ beachfront är inte beach???
    Barn kan inte bada själva där, det är brant ned i vattnet och starka strömmar.
  • winters
    Yoyna skrev 2010-04-02 08:09:05 följande:
    Tillbaka hemma igen efter en månad i Thailand, har förstås haft det helt underbart! Längar redan tillbaka, bara att börja jobba och tjäna pengar! Har varit på Samui, Koh Tao och Khao Lak. Bleb lite besviken på Khao Lak tyvärr, väldigt mycket svenskt och "turistigt" tyckte jag. Men häftigt att dyka med sköldpaddor och hajar på Similan!
    Härligt! Hur tog ni er till Similan och sov ni över där? Funderar på hur vi ska ta oss dit, vår son kommer att vara strax över året då. Vi vill nog gärna sova över en natt i en bungalow där för att inte behöva åka så mycket båt samma dag. Finns det färdiga sådana lösningar som du kan rekommendera?
    Oscar 091001
  • loppis7

Nu har vi kommit hem efter 2 veckor i koh Lanta o blev faktiskt lite besviken , trodde att det skulle vara nått speciellt men det var ung som alla andra ställen förutom dålig shopping o massor av pensionärer.
    Men visst var det varm o fint .

• leson76

Planerar åka till Koh Lanta nästa vinter ant. i början av december eller mitten av januari. Tänkte passa på att åka innan sonen börjar skolan och man inte behöver åka högsäsong. asat tråkigt att du vart besviken på Koh Lanta. Vad jag läst i forum har jag uppfattat koh lanta som det bästa resmålet för en småbarnsfamilj. Funderar på att köra en charterresa och har hittat en resa på 45000 kr för oss 4. Hur mycket kan man komma ner om man åker med t.ex. Quatar och sedan hyr stuga alt. bokar hotell på egen hand?

• Smilla75
    leson76 skrev 2010-04-02 21:00:04 följande:
    Planerar åka till Koh Lanta nästa vinter ant. i början av december eller mitten av januari. Tänkte passa på att åka innan sonen börjar skolan och man inte behöver åka högsäsong. asat tråkigt att du vart besviken på Koh Lanta. Vad jag läst i forum har jag uppfattat koh lanta som det bästa resmålet för en småbarnsfamilj. Funderar på att köra en charterresa och har hittat en resa på 45000 kr för oss 4. Hur mycket kan man komma ner om man åker med t.ex. Quatar och sedan hyr stuga alt. bokar hotell på egen hand?
    Vi betalar kring 35 000 kr för flyg 2 vuxna, 2 barn 4 och 2 år, en spädis samt lägenhet 1 månad på Klong dao. Mat blir ungefär samma som hemma.
  • leson76
    Smilla75 skrev 2010-04-02 21:23:44 följande:
    Vi betalar kring 35 000 kr för flyg 2 vuxna, 2 barn 4 och 2 år, en spädis samt lägenhet 1 månad på Klong dao. Mat blir ungefär samma som hemma.
    Det låter ju super!!! Klang dao....ska jag genast kolla. Vilket charterbolag/flygbolag?
  • benjamin 040722
    Lycka 1 skrev 2010-04-02 07:40:58 följande:
    Nu är resan bokad!Det blev inte två veckor som planerat utan det slutade med tre veckor! Härligt! Första veckan ska vi bo i Khanom, hade aldrig hört talas om det tidigare så det ska bli spännande. Andra veckan på Kho lanta och den tredje veckan har vi inte bokat något än. Tips på var vi ska åka då?
    Härligt =) vad blev det för alt? Bokade ni hotell och allt eller bara flyg?
  • Yoyna
    Lycka 1 skrev 2010-04-02 08:13:48 följande:
    Låter härligt!Jag har varit inne på en vecka i Khao Lak men då kanske vi ska skippa det då?
    Vi hade det ju mysigt förstås och jag är nog inte rätt person att dömma ut Khao Lak med tanke på att vår son dels fick vattkoppor och dels åt så mycket sand att vi typ inte kunde vara på stranden... Det var en hel del som jag hade velat gjort som vi inte kunde göra/hann. För vår fyraåring var det jättebra, alltid andra svenska barn att leka med i poolen!
    winters skrev 2010-04-02 14:13:28 följande:
    Härligt! Hur tog ni er till Similan och sov ni över där? Funderar på hur vi ska ta oss dit, vår son kommer att vara strax över året då. Vi vill nog gärna sova över en natt i en bungalow där för att inte behöva åka så mycket båt samma dag. Finns det färdiga sådana lösningar som du kan rekommendera?
    Vi åkte på en dagstur med kombinerad snorkling och dykning, fanns en hel del såna lösningar men vi valde ett företag som körde hela vägen med stor båt. Vi ville inte åka speedboat med barnen (tar ca 2h). Vår båt tog 2,5h men då fick vi äta frukost, frukt och annat på båten och det gick att vila under däck. Jättebra! Jag fick tillfälle att dyka två gånger och min sambo och mamma turades om att passa ettåringen och snorkla med fyraåringen. En lösnng som passade oss jättebra!

Vet att det fanns övernattning, antingen i bungalow (som är bäst att förboka långt innan) eller tält. Kanske provar vi det en annan gång!
  • Smilla75
    leson76 skrev 2010-04-02 21:31:11 följande:
    Det låter ju super!!! Klang dao....ska jag genast kolla. Vilket charterbolag/flygbolag?
    I år blir det ett ukrainskt bolag. Förra året Finnair.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)