• leson76

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Planerar åka till Koh Lanta nästa vinter ant. i början av december eller mitten av januari. Tänkte passa på att åka innan sonen börjar skolan och man inte behöver åka högsäsong. asat tråkigt att du vart besviken på Koh Lanta. Vad jag läst i forum har jag uppfattat koh lanta som det bästa resmålet för en småbarnsfamilj. Funderar på att köra en charterresa och har hittat en resa på 45000 kr för oss 4. Hur mycket kan man komma ner om man åker med t.ex. Quatar och sedan hyr stuga alt. bokar hotell på egen hand?

• leson76
    Smilla75 skrev 2010-04-02 21:23:44 följande:
    Vi betalar kring 35 000 kr för flyg 2 vuxna, 2 barn 4 och 2 år, en spädis samt lägenhet 1 månad på Klong dao. Mat blir ungefär samma som hemma.
    Det låter ju super!!! Klang dao....ska jag genast kolla. Vilket charterbolag/flygbolag?
  • leson76
    Smilla75 skrev 2010-04-03 08:49:17 följande:
    I år blir det ett ukrainskt bolag. Förra året Finnair.
    ok.....låter som det är värt meckat att sy ihop en egen resa. Har hört att man kan få flyg till Thailand för 5000 kr med Quatar men jag fick inte själv upp de priserna,
  • leson76
    Simbaa skrev 2010-04-04 13:50:19 följande:
    Nu har vi bokat flyget.26000:- 3 jan - 29 mars till bangkok med Air China
    oj, vart avis jag vart!! ska ni vara borta i nästan 3 månader!!??
  • leson76

Kan man få motsvarande flyg som Fritidsresor erbjuder till Krabi på "endast" 11 timmar, om man bokar reguljärt? Jag kan tänka mig att betala lite extra för att slippa en massa restid då jag har två små MEN kommer jag under 50 000 kr för 2 veckor till Thailand vore det ju så klart kanoners ;)

• leson76
    Tullemi skrev 2010-04-07 14:40:02 följande:
    Vad jag vet så kan man inte flyga reguljärt till Krabi. Det blir Bangkok, sen Krabi. Vi velade också med samma sak; flygstol med Ving direkt till Phuket eller reguljärt? Det blev reguljärt ändå. Det blev billigare än charter när vi reser över jul och nyår.
    Ojj..då förstår jag att ni väljer reguljärt. Kostar ju det dubbla att resa över jul/nyår. Förra året hade Qatar airlines resor till Bangkok för 5000 kr t/r. Ska kolla med dem om de kommer ha samma erbjudande i år.
  • leson76
    Thegran skrev 2010-04-09 17:56:07 följande:
    haha är man knäpp om man börjar planera ännu en thailandresa fast det är nästan 7 månader tills man åker iväg på den redan bokade..?
    Haha....de säger ju att halva nya är att planera och att längta så varför inte. Kanske känns bättre när ni kommer hem från resa nr.1 eller....så kanske du borde ge dig in i resebranschen ;)
  • leson76

De har erbjudande på Babytravel paraplysulky för 900 kr (liggläge). Funderar själv på att slå till på en sån. http://www.babyproffsen.se/erbjudanden/visa/13. Brio sitty säljs ju nästan aldrig begagnat MEN de säljer ut en del gamla färger för 1000-lappen just nu

• leson76
    Thegran skrev 2010-04-09 19:47:19 följande:
    vi tänkte köpa en sån där vagnväska, och också packa flytväst och lite blöjor :) på vägen hem tänkte vi dumpa flytvästen på något hotell eller hos nån som vill ha den och lägga saker vi shoppat där i stället :)
    Planering på hööög nivå. Har mycket att lära av dig, hör jag det ;)
    Så man ska alltså ta med egen flytväst...hade hoppas de skulle ha det på båtarna.

Provkörde Babytravels sulky och tyckte den verkade kanon. Bra liggläge, rejäl sufflett och varukorg. Lätt att fälla ihop, vägde lite, rejäl och kändes  lättkörd. Mycket lik en MacLaren Quest, vi tidigare haft.
  • leson76

Ni som bokat charter, har ni tagit avbokningsskydd?

Och....nog måste det räcka med den reseförsäkran man har via hemförsäkringen + Amex?

• leson76

Tack tack :) då kör jag med avbokningsskydd och utan reseförsäkring. Vi lyckades inte komma ner i pris när jag försökte boka flyg + boende separat så det får bli charter :(

Kanske lite annorlunda när man reser i mitten av januari och.....det inte verkar gå att få flyg för oss fyra för under 30 000 kr....just nu.

• leson76
    Tant T skrev 2010-04-16 21:17:18 följande:
    Hej, nån som bott på Chada Beach Resort (Blue Village) på Koh Lanta? Vi väljer på det och Lanta Resort Bungalows på Long Beach, men eftersom vi förstått att Klong Dao är det absolut bästa för en 4,5-åring så lutar det mer åt det första alternativet men det kostar ju lite mer...
    Konstigt, när vi bokade Chada Beach var det det billigaste alternativet. Känns oerhört lockande med Bamseklubb så det tror jag kan vara värt några kronor extra :)
  • leson76

Böcker (gärna med flikar) och pysselböcker med klistermärken.

• leson76
    Ariella skrev 2010-04-22 15:45:52 följande:
    Vi bodde där när vi var i Thailand nu. Jättefint, fräscht, trevlig personal, Bamseklubb etc. Vad vill du veta?
    Något speciellt man ska tänka på vid val av rum?
    Kan man bo 4 i dreas billigaste rumsalt?
    Någon byggnad som är trevligare att bo i än någon annan?

Hur är frukosten?
    Servicen?
    SPA:n?

:)
  • leson76
    Ariella skrev 2010-04-23 08:30:12 följande:
    Vi valde den "dyrare" varianten med rum när vi bokade hemifrån (kostade inte särskilt mycket mer), men uppgraderade sedan ännu ett snäpp på plats. Det kostade inget extra, eftersom det var i slutet av säsongen och långt ifrån fullt. Då fick vi ett jättestort rum som bestod av 2 rum med mellanliggande badrum och balkong ut  mot den stora poolen. Bokar man bottenvåningen så får man direkt utgång till poolen från balkongen, d v s man kan hoppa i och bada direkt från sin balkong. Dock får man inte det om man har barn under 11 eller 12 år enligt Fritidsresor. Men byter man rum på plats så bryr de sig inte, vi såg flera småbarnsfamiljer som bodde så. Den här rumstypen heter Grand Suite.Deras billigaste rumsalternativ är helt okej också, men inte lika stort och med mycket mindre badrum.Frukosten är jättebra, det finns allt man kan tänka sig. Bra service är det och jag tycker personalen var hyfsat bra på engelska. Städningen funkade kanon, vår städerska lärde sig snabbt våra rutiner och passade på att städa då vi var och åt frukost. Vet inte om det kanske berodde på att vi flitigt gav henne dricks Testade aldrig deras SPA, eftersom det finns så många billigare ställen på stranden. Vi åt inte på hotellets restaurang heller, förutom att vi en gång tog room service, så den kan jag inte bedöma. Men överlag ett bra hotell och jag skulle absolut kunna tänka mig att bo där igen. Den enda nackdel jag kan komma på är att sängarna är grymt obekväma. Stenhårda, och varje gång man ska vända sig så knarrar det så att det känns som att man ska väcka alla på hela hotellet
    Stort tack Ariella!!! :)
  • leson76
    ulligulli skrev 2010-05-02 21:26:44 följande:
    jag tycker Koh Lanta är fantastiskt, men tyckte tyvärr att Chada var hemskt Har inget av den charmen som Lanta annars är kännt för och dyrt handla inne på området
    Usch, det var tråkigt att läsa. "Hemskt"...:(
  • leson76
    Ariella skrev 2010-05-08 12:49:06 följande:
    Jag tycker inte du ska oroa dig. Vi boddde på Chada nu i april och vi tycker inte alls att det var hemskt, utan snarare trevligt och mysigt. Fräscha rum, trevlig personal, lagom mycket folk (vissa dagar var man nästan ensam i den stora poolen) bra frukost, bra Bamseklubb och andra aktiviteter för barn, nära stranden med alla restauranger, nära Saladan etc. Det beror ju helt och hållet på vad man är ute efter och vad man gillar. Deras restaurang är "dyr" relativt sett, men det gör ju inte så mycket då det finns en hel uppsjö andra restauranger att välja mellan på kort gångavstånd. Vi åt inte på hotellet en enda gång, förutom att vi tog room service till lunch en dag när vi inte kände för att gå ut.
    Tack, det var skönt att höra...började få lite ångest över att lagt så mycket pengar på ett "omysigt" ställe. Man vill ju gärna få lite genuin feeling när man är där och visst hade det varit trevligt att kunna äta var man bor...hrmm....

Jaja, det är förhoppningsvis inte sista gången man åker till Koh Lanta. Kanske får kika  runt efter annat boende inför nästa resa :)

Ariella, du som bott där. Var skulle du boka boende om du skulle resa till Koh Lanta någon mer gång?
  • leson76

:) Tack Ariella, än en gång :) Skönt å höra att du kan tänka dig bo där igen :O)

Och Mawe123, tack för alla tips. Ska genast plinta ner dem så jag får dem med mig.

• leson76

Ska ni vaccinera er inför resa? Hörde idag på jobbet att man ska påbörja Hepatit A+B ett halvår före avresa !!??

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)