Inlägg från: Champagne77 |Visa alla inlägg
  • Champagne77

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Nu är vi tillbaka efter vår härliga 2 veckors resa till Kata. Vi hade det sååå underbart {#lang_emotions_heart} {#lang_emotions_heart} {#lang_emotions_heart}. Allt funkade bra - såväl flyget, som sömn, mat, vagnen etc. Om ni har några frågor så ställ dem ...

• Champagne77

leson: vi bokar ALLTID med charterns reseförsäkring. Om något händer på plats får du erästttning för ALLA utlägg direkt. Använder du hemföräskringen får du ligga ute med pengar samt att du ju måste betala självrisken... Har du charterns försäkring (brukar ju vara Europeiska!) så kan du ju fråga guiden om allt, de ringer efter läkare som kommer till hotellet om så behövs etc etc och som sagt ni behöver inte ligga ute med pengar!!! Jag rekommenderar den starkt!!

• Champagne77
    Suzybo skrev 2010-04-22 13:29:39 följande:
    Hej!Vilken klockren tråd jag hittar här!Vi håller just på att planera vår Thailandresa nästa vinter. Vi tänkte åka en månad omkring februari. Det är jag, mannen, 13-åringe och 1-åringen. Och det är Phuket som gäller, av rena bekvämlighetsskäl :) Orkar inte långa transefers eller ö-resor.Planen så här långt är först 2 veckor i Kata, och då har vi kollat på Centara Kata Beach. De sista två veckorna är vi sugna på Khao Lak och har kollat på Bayfront hotell.Nu undrar jag om det finns någon här som har erfarenheter från något av dessa hotell? Eller som tycker att vi borde kolla på något annat också?Tack tack tack i förväg!
    Vi har precis varit 2 veckor i Kata och bodde på just Centara Kata Beach. Toppenhotell som verkligen rekommenderas!! Superhärligt poolområde där vi var varje dag!! SÅ skönt ha nära till rummet, ha en dusch tillgänglig vid poolen, barnpool etc. Rekommenderas .
  • Champagne77
    Suzybo skrev 2010-04-24 11:25:07 följande:
    Åh vad roligt att höra!Vad hade ni för typ av rum? Jag antar att det fanns mycket barnfamiljer där så att ungarna lätt kunde hitta kompisar? Fanns det även lite äldre barn? Vår äldsta kommer ju att vara 13 när vi åker pch har ju vuxit ur bamseklubbar och sånt . Gillade ni Kata i övrigt? Har ni några speciella tips? Var det enkelt att ta sig till stranden förretsen? Barnvänlig strand?Ja, du får gärna berätta hur mycket som helst. Vi är precis i bokartagen och drömmer oss bort hela dagarna ....
    Vi hade ett vanligt dubbelrum, men vår son var endast 10-11 månader när vi var där... . Till er rekommenderar jag nog att boka en lägenhet istället, då har ni ju två rum . Det fanns en promenadväg att gå till stranden, men vi var faktiskt bara på stranden en gång... Eftersom sonen inte är så gammal var det mycket smidigare att vara vid det härliga poolområdet. Vi har varit i Thailand många ggr - och även jobbat där under lägre perioder - och tyckte faktiskt att stranden hade blivit ganska smutsig och dålig, men det är väl för att vi har sett den under så många år. Ni kommer tycka den är bra . Eftersom ni har äldre barn så kommer ni nog att vara på stranden mer. Den är långgrund och det passar ju bra för er . Sedan hyr ni ju solstolar och parasoll på stranden .

Det var MYCKET barn på hotellet i alla möjliga åldrar, så sonen kommer inte ha problem att hitta kompisar . Alla restauranger runt omkring har kanongod mat .

Fråga på om du vill veta mer .
  • Champagne77

noggis: vår son var knappt 11 månader när vi flög ner i slutet av mars. Det gick jättebra på flyget!!! Var inte orolig, det avspeglar sig i barnet. Tänk positivt och att "det här kommer att gå bra". Okej, han kanske kommer att skrika eller gnälla, men då gör du bara vad du kan - bry dig INTE om andra passagerare!!! Bry dig om ditt barn {#lang_emotions_heart}. Förhoppningsvis somnar han gott i din famn/knä. Ha med stolpiller, nezeril och koksaltdroppar. Smörgåsrån, majskrokar är bra att ge och välling om han dricker det så klart . Håller tummarna att allt går bra .

• Champagne77
    Suzybo: jag rekommenderar verkligen Centara. Det tar förvisso ca 10 minuter att gå till stranden, men det är det värt och dessutom har de en "beach-shuttle" som går gratis varje halvtimme mellan 8.30-10.30 tror jag det är... Kata Noi stranden var vi mycket på när vi jobbade därnere och även när vi var där på semester för ca 2,5 år sedan. Sååå fin strand och jag tror den är lika bra idag!! "Tyvärr" tror jag endast att det är finare hotell som ligger där. Katathani som du nämnde och Mama Tri's som - precis som mileas mamma skrev - är de som har restaurangen Boathouse. Superfin, exklusiv restaurang med en gigantisk vinlista och så god mat!!! Det kostar så klart, men inte mer än en svensk restaurang. Den är väl värd ett besök . Däremot rekommenderar jag inte er att bo på Mama Tri's med barn. Det brukar mer vara par och äldre som bor där... Välj hellre Centara och ta tuktuk eller taxi till Kata noi stranden . Kata Seabreeze (Ving har det hotellet!) är också ett toppenbra hotell!! Där kan man bl a få med direkt access till poolen om man vill lyxa till det . Även här är det ett härligt poolområde!! De har också sin "massageavdelning" alldeles intill poolen. Lite dyrare än på stranden/gatorna men ack så skönt och dessutom slipper man sanden . Jag hade bokat allt hemifrån. Det är så skönt när man väl kommer ner att ha boende. När är det ni ska åka *glömsk*?
  • Champagne77

Ancilla: båda Sunwing hotellen är super, men Bangtao är "lite finare o bättre" än Kamala. Därmed inte sagt att Kamala är dåkigt - absolut inte - men Bangtao är ännu nättre... Ja ja du förstår säkert vad jag menar .

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)