• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • asap

gbg - Jag har läst din berättelse nu, fantastiskt som alltid. Skulle gärna höra lite mer om ditt liv som trebarnsmamma också, vad säger storebror och storasyster?

• M73

Vad finns det för gröt som är mjölkfri? Tycker att T får ont i magen av grötsmakisarna o skulle vilja testa med nån utan mjölk eftersom jag tycker att hon reagerat på det när jag druckit mjölk... Hur är det med havregryn? Innehåller det gluten? Tänkte på att göra egen gröt för att testa om hon reagerar på det men då får man kanske inte det här med glutenintroduktion? BVC lyssnar inte riktigt kan jag tycka men jag skall ta upp det när jag skall dit i nästa vecka.

• asap

M73 - Jag har inte så bra koll, men det finns väl mjölkfri sempergröt? Vi har alltid givit barnen sådan där pulvergröt, havregröt - är det gluten i den? För visst kan man göra egen gröt, bara att mortla havregrynen först så blir det bra. Och den enda invändningen jag har hört mot egen gröt är att pulvervarianten är järnberikad, så om man gör egen ska den serveras med järnberikad fruktpurée eller liknande. Glutenintroduktion fixas väl lätt med typ smörgåsrån eller små smörgåsbitar.

• IdaVi

Jag spyr på nästa person som kommer in på mitt rum med en kopp kaffe! Urk!!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 101028 ~
  • Siggan

Havre innehåller inte gluten. Däremot kan det förorenas av gluten om det behandlas i samma kvarn. Därför finns det speciella "glutenfria" havregryn, där det garanteras att de inte är förorenade. Havre är naturligt järnrikt.

Vilka mjölkfria grötar som finns i Sverige är jag inte expert på, men här finns i allafall sinlac och de grötar som ska blandas med mme eller bröstmjölk (risgröt från 4 mån).

Ang. glutenintroduktion går det ju bra med smörgås. Med leverpastej på blir den ju järnrik också.

en svensk tiger
  • Gladhannapanna

Sara: Jag har ingens ådan vagn, vi har en croozer kid for2 som är en kombinerad barnvagn/cykelvagn. ingenting jag skulle rekommendera till en tvillingmamma dock, superbra för vårt behov men inget liggläge tex...

• junibarn76

Hej hopp!

Som de flesta av er redan vet så kom vår dotter ut i måndags. Hon är en mörkhårig skönhet som snittades ut av en skicklig kirurg kl 12:49. Hon vägde 3500 gram och var 48 cm lång.

Hon heter JUNI.

Mjölken tog lite tid på sig men i natt rann den till och nu spenderar jag merparten av tiden ammandes. Snittet var extremt okomplicerat och jag mådde jättebra efteråt. Vi åkte hem efter två dagar. Allt går bra hemma. Dert enda smolket i bägaren är brösten. Jäklar vad ont jag har i dem! Det är rediga sår på bröstvårtorna redan tyvärr. Samma sak när jag började amma Elvira men hade hoppats att slippa det den här gången.

Elvira 071012 - Juni 100322
  • asap

emmli - Stort grattis till lilla Juni!! Så skönt att snittet gick så bra, hoppas nu att brösten läker fort också.

• junibarn76
    asap skrev 2010-03-26 16:30:36 följande:
    emmli - Stort grattis till lilla Juni!! Så skönt att snittet gick så bra, hoppas nu att brösten läker fort också.
    Tack! De läkte fort förra gången (när de väl hade börjat läka) så jag hoppas på en återupprepning där också
    Elvira 071012 - Bebisen i magen kommer ut på måndag!
  • Minimalla

Grattis emmli!! Hon är ljuvligt söt er lilla Juni och vackert namn har hon fått också. Vad kul att höra att det gick bra med snittandet. Skönt att mjölken kommit nu, hoppas såren försvinner snart.
    Kram!

♥ Stella 060224 ♥ Lilly f/d 090908 ♥ Lillebror BF 100813 ♥
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8