• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • södermalm

Grattis till Juni Emmli - vilket fint namn!!

• Ela

Grattis Emmli! Vad härligt att ni fått en liten Juni i familjen!

Här ser vi (för en gångs skull) med förväntan fram emot ändringen till sommartid i helgen. R är som en klocka. 05.00 - PING! Überpigg bebis. Tänk om hon skulle kunna sova fram till kl. 06.00 framöver - vilket lyft! (platsar i kategorin meningar man aldrig trodde man skulle skriva, men 06 är ju sovmorgon numera ).

Annars är det full fart här. Syskonen leker mer och mer med varandra och det är verkligen underbart att se. R kryper runt och börjar ställa sig lite smått mot saker. Nio månader blir hon imorgon. Dä ä ju´nte klokt va tiden går!

Två är dubbelt så bra
  • Siggan

Grattis Emmli!

Ela: Jag har också haft förhoppningar ang. sommartiden tidigare år, men det har tyvärr aldrig hjälpt. {#lang_emotions_undecided}

en svensk tiger
  • Piggley Wink

M73: Det finns mjölkfri gröt som heter Enago eller nåt liknande, här finns det på vanliga ICA. Jag trodde det var glten i havre, men snällare sådan än i vete , men du kan väl prova majsgröt? Den är ju naturligt fri från gluten. Ang gluten så är Milla proffs...

Grattis här också Emmli!

• Ela

Siggan - Attans också. Man tycker ju att det borde hjälpa när hon vaknar samma tid oavsett vilken tid hon somnar om kvällarna, meeeen de är ju smarta de små rackarna så de lär sig väl snabbt att de ska slå upp ögonen ännu tidigare än vanligt.

Åååååhhh! Nattningarna av T har varit relativt smidiga en tid efter att hon slutat helt att sova på dagarna, men nu tycks hon ha vant sig vid mindre sömn och är igång igen om kvällarna. *väntar otåligt på maken som nattar*

Två är dubbelt så bra
  • Emsters mamma

Grattis Emmli! Vad skönt att allt gått bra och hoppas att brösten snart hämtar sig. Uscha vad det gör ont, minns nu när E kom och jag inte ens kunde föra en normal konversation när jag ammade. Satt bara och bet ihop tänderna och knep med tårna, men sen gick det över :)

Även här hoppas vi på sommartids effekten.... Tänk om 05.20 kunde bli 06.20...

Emma 090501 ~ Liten BF 100919
  • Milla C
    M73: Jag är ju expert både på lactos och gluten : Det är ingen gluten i havre i sig, men som Siggan skrev så kan den bli "förorenad" eftersom den bereds på samma ställe som vete, korn eller råg. Jag har nästan hela tiden gjort egen havregrynsgröt till Lucas - först för att vi trodde att han kanske var glutenintollerant och sedan för att det är så smidigt och han tycker ióm det. Vill du göra egen är det bara att ta en halv deciliter havregryn och en deciliter vatten i en tallrik och stoppa i micron på 750 w i 1,30 minuter. Jag brukar servera med en halv mosad banan och mjölk (oftast lactosfri eftersom det är den som finns hemma).
    Det kan aldrig bli fel att du provar att ge henne hemmagjord havregrynsgröt fram tills du ska till BVC. Då hinner du se om det blir någon förändring efter ett par dagar när mjölken "går ur systemet" också.

Emmli: {#lang_emotions_flower}{#lang_emotions_nalle} Grattis till Juni! {#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_flower} Mitt tips för de såriga bröstvårtorna är PureLan! Här fick jag en provförpackning via BVC, och sedan finns den att köpa på babybutiker. Det är rent fårfett och lenar och helar trasiga bröstvårtor himelskt. Dessutom behöver man inte torka bort det när bebisen ska amma.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Piggley Wink

M73: Om du köpet Gyllenhammars havregryn så är de lite mindre bitar än de vanliga...

Milla: Det kanske var föroreningarna då, för när de trodde jag var intolerant så skulle jag ju inte äta det heller...

• Milla C
    juni: Det är först på senare år som man "upptäckt" att havre inte innehåller gluten. Det finns en sort ifrån Semper som heter "Ren havre", och de är helt glutenfria.

gbg: Vilket vackert slut på förlossningen, även om det måste ha varit rena skräcken där ett tag. Och tänk att det är fler än jag som sagt till sitt nyfödda barn "Vad skönt att du kom ut till slut" .
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8