• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Ela

Till och med jag klarar numera av ensamläggningar av två barn utan alltför mycket knorr (från min sida alltså ) så då finns det hopp för alla.

Två är dubbelt så bra
  • malinkat

Söder, så har jag också tänkt, med min Spanienresa Du vet, jag ser till att han har alla tel-nr, kanske stoppa ngt extra i frysen, blablabla. Inte för att han bett om det alls, men tja...... och jag kommer att ha barnen själv massor i sommar, min make är ju liksom Milla segelflygare och han ska flyga tävling i sommar = många veckor borta. Så jag ÄR värd min resa, utan tvivel. Ändå finns de där tankarna.... typiskt!

Regler har vi inga här. Vi är bägge mycket hemma till vardags, vi gillar det båda två. Jag pyser iväg och tränar ibland, han ut och joggar ibland, sen är det mer jag än han som hittar på sociala saker. Och ikväll ska jag rida faktiskt!! Han tycker att jag har "mer rätt" att komma ut med tanke på att jag är hemma hela dagarna men så vill jag heller inte se på det - vill att vi båda kommer ut lite. Vi kollar bara av med varandra först att det passar just den kvällen.
  • malinkat

Juni, ja det är ett nytt ställe - de vill hur som att man börjar i nybörjargrupp första gången, men jag hoppas det inte är första gången de sitter i en sadel ialla fall Tyvärr har stället inga uteritter så vi får se hur det känns, om jag ändå vill rida där fortsättningsvis en gång i veckan eller om jag ska hitta något annat. Blir lite krångligt när man bor mitt i stan och inte vill åka alllt för långt en vardagkväll

• asap

Vi är också hemma mycket om vardagkvällarna. Jag tränar 1-2 gånger i veckan när jag är frisk och maken är ute och springer ibland, men mest är vi hemma. Och ärligt talat - hur skulle man orka annat? Barnen somnar 19-19.30, därefter har man inte mycket tid på sig innan det är dags att natta sig själv... Jag lägger mig nästan alltid innan 22, annars är jag för trött på morgonen.

• Emsters mamma
    malinkat skrev 2010-03-25 09:51:19 följande:
    Juni, ja det är ett nytt ställe - de vill hur som att man börjar i nybörjargrupp första gången, men jag hoppas det inte är första gången de sitter i en sadel ialla fall Tyvärr har stället inga uteritter så vi får se hur det känns, om jag ändå vill rida där fortsättningsvis en gång i veckan eller om jag ska hitta något annat. Blir lite krångligt när man bor mitt i stan och inte vill åka alllt för långt en vardagkväll
    Åh vad jag blir ridsugen nu! Hade häst förut och tävlade lite i hoppning, sålde dock för några år sen när jag tyckte det tog för mycket tid. Hade precis tänkt ta upp det igen som medryttare eller liknande men nu som gravid känns det som att det får vänta ett tag till. Men åh vad jag längtar till den dagen jag sitter i sadeln igen!
    Emma 090501 ~ Liten BF 100919
  • Gladhannapanna

Juni: Grattis! Det hade jag missat!

Ego: Agnes har varit supergullig mot Julia hela tiden, även om hon varit mycket "på" och hårdhänt har hon aldrig velat göra Julia illa. Men nu har hon börjat ta bort Julias händer när hon står och håller sig, hon puttar och igår sparkade hon tom bort händerna. Hon drar i hennes armar och ben när Julia kryper etc etc. Jättejobbigt och man blir ju så himla arg!

Jag gissar att hon testar hur långt hon kan gå innan mamma och pappa blir arga och när Julia blir ledsen. Hoppas bara att det snart går över för det är ohållbart hemma just nu. (skönt att vara på jobbet nästan...)

• Billabong
    Pyttis: Jobbigt när storasyskonen inte är snälla längre... Här har vi två små offer för storasysters emellanåt lite hårdhänta agerande. Det kom i samband med att de började förflytta sig och det inte längre bara var hon som kunde ge dem saker som fanns ur räckhåll - utan de själva tog sig dit de ville.
    Hårda klappar på huvudet och att hon trycker ner huvudet mot golvet när de ligger på mage är värsta problemet, är rädd att de ska slå i ansiktena i golvet.
    Enligt BVC är det högst normalt att vilja försvara sig/sina saker samt testa vad som är tillåtet när man får syskon så jag är inte jätteorolig.

Förresten, du har väl en Babyjogger? Har du den "vanliga" Elite eller City mini double? Funderar på om den sistnämnda kan vara ett framtida alternativ istället för får BT. Som jag gillar, det är inte det. Men vore skönt att slippa ha en BT och en tvillingsulky som jar ser att det kommer bli annars. Eller så har vi bara de vagnar vi har... Eller om ngn annan vet ngt om Babyjogger City mini double?

Idag ska jag äntligen få komma iväg ett par timmar när sambon kommer hem: goda vänner flyttar och jag tänkte passa på att se möjligheten till att komma i form till Beach 2010 genom att bära lite pryttlar.
  • Siggan

Pyttis: Jobbigt när det blir så. A och också snäll för det mesta, men ibland är hon det inte. Svårt att veta vad man ska göra. Avleda fungerar bäst. När jag blir arg och skäller brukar hon börja slå mig istället... Sen är cirkusen igång och den brukar sluta med någonslags time-out... Det inträffar för övrigt bara när jag är ensam med barnen...

Sara: Jag tänker nog köpa en babyjogger city mini till K när våren/sommaren kommer. Provkörde den förra sommaren och gillade den skarpt.

en svensk tiger
  • gbg30plus

Nu har jag äntligen knåpat ihop min förlossningsberättelse om någon vill läsa

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8