• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Emsters mamma

Tessanu: Spännande! Tänk att inom två veckor så vet du vad det är för en liten filur som bott därinne!

Själv håller jag på att tvätta soffkuddar och annat efter morgonens vällingkräk. Hoppas det bara var irritation av slemhostan hon drabbats av efter förkylningen hon haft. Har iaf fått i henne lite mat efter det även om aptiten inte är vad den brukar vara....

Emma 090501 ~ Liten BF 100919
  • Milla C
    Tessan S skrev 2010-03-29 08:53:16 följande:
     Här är det ju dagen D men bebis verkar sköta sig och inse att pappa vill ha sin födelsedag för sig själv . Jag tror fortfarande att det blir till helgen, går lite på första datumet vi fick som var 2 april.
    Jag föreslår skärtorsdagen (även om det är första april i år). Det blir jättefina bebisar just på skärtorsdagen .
    IdaVi skrev 2010-03-29 14:16:55 följande:
    Inskrivning idag. Inte alls så spännande som det var första gången Nu dröjer det många veckor till nästa gång förutom KUB och RUL.
    Visst är det lååångt mellan gångerna? Tyckte man sprang hos BM ganska ofta första graviditeten...

Emsters mamma: Hoppas att det var en engångsföreteelse. Kräkande barn är inget skoj .

Ego: Ettårskontroll för Lucas idag (fast det är lååångt tills han fyller år ) 78 cm lång och 10490 g (att jämföras med G som vägde 11890 g på ettårskontrollen ). Både BVC-sköterskan och läkaren trodde att Lucas fått "sekundår lactosintolerans" och ska vara utan mjölk ett par veckor. Trodde i min enfald att jag redan uteslutit mjölk - men han får ju majsvälling! *Dum, dum, dum (slår mig själv i huvudet för att se om hjärncellerna faller på plats)*
    Nåväl, han har fått potatis, morötter och kycklign till lunch och havregrynsgröt utan mjölk till till mellanmål, och "so far so good" - ingen bajsblöja.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Tessan S

Milla: Ja får jag bestämma själv (för det får man väl?) så kör jag på skärtorsdagen. Då får jag och maken några extra dagar tillsammans innan han måste börja jobba igen . 1 april är lätt att komma i håg dessutom.

Lena: Det är längre mellan besöken andra gången men å andra sidan så går tiden fortare så det jämnar ut sig . Den här gången så visste man att det inte händer mycket innan v 20 så man kan tänka på något annt någon gång i bland iallafall.

Ego: I natt hade jag MASSOR med förvärkar men nu är det lugnt igen. Bebisen gillar tydligen att bråka med mig på nätterna för det är i princip bara då jag har förvärkar. Det känns verkligen att det är på gång nu, men ett par dagar till räknar jag med att få vänta. Är iallafall glad över att det inte tittade ut någon bebis på makens födelsedag i går.

♥ Elwira 30/5 2008 ♥ Knyttet BF 29/3 2010 ♥
  • Milla C
    Tessanu: Tja, jag bestämde att skärtosdagen var en bra dag för Knytet att komma ut - och på skärtorsdagen kom han !
  • IdaVi

Tessanu: Åh vad spännande detta är!! Undrar om man kan knipa och låta barnet stanna kvar om det verkar bli fel dag! Idas syskon är ju beräknat en vecka efter Idas födelsedag. Vore ju kul om de fick ha varsin födelsedag om man får bestämma

Milla: Har ni varit och tagit allergitester på Lucas för att kolla gluten osv? Hoppas magen håller sig i trim så han slipper jobbiga bajsblöjor

Nu måste jag äta innan jag kollapsar!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 101028 ~
  • asap

Tessanu och Lena - Ida föddes på sin mormors födelsedag. Mormor gav förstås genast upp den till förmån för nya barnbarnet och nöjer sig numera med att bli lite lätt firad när hon är här på Idas kalas. Fast i år när hon fyller 60 får hon nog fira sig själv ordentligt också, trots allt.

• Milla C
    Ego: Det verkar ha gjort susen att utesluta mjölk för Lucas. Iofs har han presterat tre bajsblöjor idag, men de har varit normala. *Viskar: Tänk om det kan vara så att vi får vara friska ett tag nu*

När det gäller födelsedagar så fyller min systerdotter R år på sin fasters födelsedag, men fastern glömmer ändå alltid bort vilken dag R fyller år... Och min mamma frågade en gång min storasyster om hur hon och jag hade planerat som fick barn så nära våra egna födelsedagar (hon två dagar före och jag elva dagar efter) - så med Lucas tog jag i och fick en bebis exakt ett halvår ifrån min egen födelsedag. Längre ifrån går ju inte att få .
  • IdaVi

Assar: Ja, sin 60-årsfest får hon väl ändå ha va?!

Milla: Låter lovande med bajsblöjorna
    Svårt det där att tajma födelsedagarna. Min syrra fyller den 25:e mars och hennes två barn den 16:e och 21:e. Men de slår ihop till ett kalas.

Nu har jag jobbat medan Ida sover. Så fort hon vaknar ska vi ut i solen och njuta och sätta upp lite påskfjädrar på tomten

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 101028 ~
  • Gladhannapanna

MIn syster föddes på pappas 30-årsdag. Hon har tyckt att det har varit trist att inte ha en egen dag. De har ju firat alla stora födelsedagar tillsammans: 20+50, 30+60 osv. De hade ett väldigt roligt 100-årskalas tillsammans för några års edan. Hon hade dock en egen 40-års fest.

Julia fyller nio dagar efter mig så vi kommer nog att ha släktkalas tillsammans framöver, men barnkalas får hon ju ha så småningom.

• Tessan S

Min mamma fyllde år samma dag som sin pappa och hon tyckte alltid att det var tråkigt. Det var alltid deras dag, aldrig hennes. Problemet var inte att fira i hop utan att hon hade velat ha en egen dag. Så bebisen och pappa kommer nog få dela tårta ett antal gångenr men hon/han får iallafall sin egen dag. Det känns bra .

Milla: Det är väl klart att det första man tänker på när man örjar planera barn är att det inte ska komma i nääärheten av ens egen födeösedag . Måste erkänna att vi aldrig ens kollat almenackan förrän plusset visat sig (uppenbarligen).

Ska kila i väg och hämta E på dagis nu. Såg i morse att de skrivit på infotavlan att barnen gärna får vara utklädda i morgon. Några tips hur man får en 1,5-åring att se lite påskig ut utan att överdriva?

♥ Elwira 30/5 2008 ♥ Knyttet BF 29/3 2010 ♥
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8