• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Billabong
    Piggley Wink skrev 2010-03-21 20:11:42 följande:
    Hoppas verkligen de tillåter tfp när alla tre är magsjuka, annars är väl du magsjuk?
    Näe. Jag kan inte med att nyttja systemet så och i vårt fall skulle vi dessutom förlora ännu mer på det eftersom min SGI är högre än makens. Får se hur natten avlöper, ev. jobbar han fm och kompar ut på em.

Knase: Vilken tur att jag vidareutvecklade min tanke om att bara ha städfirman för kompletteringsstädningen av er egengjorda flyttstädning. Att bara ta in dem för lite småsaker kostar nog inte så fasligt många tusingar.
    Skönt att det känns som att ni hunnit mkt idag. Jobbar du fortfarande eller har du tagit semester/F-ledigt? Hoppas du är ledig!
    Va!? Ska man alltså stanna i Kenya i 6-12 månader för att få adoptera därifrån? Vilken icke-multimiljinär har möjligheterna till det? Jag trodde bara man var bortresta i ca 3 veckor... De jag läst om har varit det. Huvudsakligen har de varit i asiatiska länder, kan det vara förklaringen?
    Å andra sidan tycker jag er vistelse vid karibiska kusten större delen av väntetiden låter alldeles ljuvligt skönt. Där kan ni lära känna lillkillen bra bland sand, badleksaker och relalalaxa i hängmattorna.
  • malinkat

Men uscha för magsjukor, bort med dem! Hoppas alla sjuklingar kryar på sig snart.

Knase, ja härligt att få lite semester på köpet, också få en känsla för Guldklimpens hemland, lära känna varandra,ta en massa bilder etc. Tror det blir fantastiskt!! Men som Sara säger, vem kan vara borta 6-12 månader?? DET är länge!
  • malinkat

Förresten försöker vi få kidsen att sova i samma rum - första natten var INGEN succé!!

Tog 30 min att få dem att somna mot normala 0 minuter, men det är ju ändå ok. Men så vaknade Elvira kl 1 och somnade inte om förrän efter 3 och vaknade igen 4, somnade om och vaknade 6.30. Alfred vaknade ju också, honom skickade jag in till pappa så tog jag hans säng. ZzzZzz, men än kan vi ju inte ge upp...!
  • Emsters mamma

malinkatarina: Hoppas det går bättre snart med sömnen, de vänjer sig nog snart.

Sara 75: Trösten är väl att magsjuka brukar vara kort och intensivt så det går över hyfsta snabbt...

Knase: Stort lycka till med resan och flytten, så spännande och så härligt!

ego: Har inte varit så aktiv här på sista tiden. Har haft lite bekymmer hemma då vår lägenhet vista sig vara fuktskadad pga markfukt och måste totalsaneras och renoveras i ca 4 månader. Så vi har letat annat boende vilket inte varit lätt alls. NU har vi hittat en 1,5a med sovalkov på andra sidan stan som vi får hyra för 7000/mån. Inte perfekt med det enda alternativet vi har. Det är visserligen skjutdörr till alkoven men med bred luftspalt mot taket så det blir inte ljudtätt. Lite orolig för hur det ska gå för E att plötsligt inte få ha sitt egna becksvarta tysta sovrum hon är van vid....Nu när hon precis börjat sova hela nätterna igenom så vill jag verkligen inte tillbaka till det tidigare med välling, sjunga, bära mitt i nätterna. Vi flyttar till påskhelgen redan även om renoeringen inte börjar förrän kanske 1 maj. Men eftersom det känns ohälsosamt att bo kvar här så flyttar vi så snabbt vi kan.

Emma 090501 ~ Liten BF 1009219
  • Siggan

malinkatarina: Mina barn sover inte i samma rum, men när Nannyjouren lägger flera barn i samma rum så brukar hon inte lägga dem samtidigt utan lägga den lilla först och när h*n sover så smyger man in nästa. Kanske ett tips?

Emsters mamma: Inget kul med fukt och flytt till sovalkov.

Ego: Ks nätter blev mycket bättre sen vi kom hem igen. Nu är han tillbaka till en nattamning och ev. en omstoppning.

en svensk tiger
  • Gladhannapanna

EMsters mamma: SÅ jobbigt!!! Hoppas att det funkar! En bra sak är ju att det blir varmare så man kan vara mer ute.

Fy för magsjuka! Varje gång det drabbar oss är jag tacksam över vår tvättstuga i källaren där man kan tvätta coh dumpa tvätt samt att jag itne är ensamstående!
    Tänk så gräsligt att vara ensamstående i en lägenhet med magsjuka barn, tvättstuga i källaren....

• Billabong
    Emsters mamma Nej, jag vet inte om jag håller med om att det är snabbt övergående. Och ffa inte när det är tre barn som är krassliga. Kanske om de bara kräkes och sedan är bra i magen, men O är nu inne på fjärde dygnet nu med jättediarré och bajsar ner sig, lakan/handdukar/mattor och annat flera ggr om dagen.
    I morse började även G att kräkas... Men jag håller en tumme för att han inte blir lika sjuk som O, ffa eftersom han inte hade gått upp så mkt i vikt vid den senaste BVC-kontrollen...
    J är hyffsat pigg men har inte jättemkt matlust - fullt förståeligt för det har inte vi föräldrar heller.
    Sambon gick till jobbet ändå men kommer hem om 2 h.

Jobbigt med fuktskadan... Men, vilken absurd lägenhetshyra!? Nåväl, förmodar att er försäkring går in och täcker den, så det går väl an. Hoppas det blir klart snabbare än på 4 månader så att ni hinner tillbaka till er egen lägenhet och inte behöver bo i en 1,5:a utan möjlighet att stänga ute ljud när ni är fyra i familjen. Å andra sidan vänjer sig barn vid ljud också har jag märkt.

malinkatarina: Våra pojkar delar rum och har gjort det hela tiden. Ja, från början delade de även spjälsäng. Men som Siggan tipsade om så lägger vi dem sällan exakt samtidigt även om det händer. Ngn av dem brukar vara tröttare än den andre och får nattas först.
  • Billabong
    Fredrika Bremer skrev 2010-03-22 10:26:08 följande:
    Man kan faktsikt ha egen tvättmaskin i lägenhet också...
    Beroende på hur ens badrum ser ut...
    Men visst!
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8