• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • IdaVi

Milla: Snyggt!

juni: Så kan man väl inte säga?!! Det finns ju faktiskt kvinnor som kan göra karriär med ett eller flera barn. Mycket beror ju på arbetsgivaren och pappan/den andra föräldern.

Ego: Jättesnorig men huvudvärken och halsondheten är borta. Har varit på sångavslutning trots röd näsa. Hoppas inte jag har smittat någon

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • södermalm

Jieeey - innan jag läste allt lite noggrannare trodde jag att det var dags att säga "Grattis" till dig Ela - att nummer tre var på g - smått chockad blev jag nog

• Milla C
    södermalm skrev 2010-05-31 13:55:57 följande:
    Jieeey - innan jag läste allt lite noggrannare trodde jag att det var dags att säga "Grattis" till dig Ela - att nummer tre var på g - smått chockad blev jag nog
    Det ÄR dags att säga grattis till Ela .
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Milla C

Måste få berätta en grej som jag tycker är konstig inför inskolning av Lucas i höst: När vi skickade in önskemål om förskoleplats tidigare i år skrev jag i att vi ville ha Lucas på samma förskola, men en annan avdelning i första hand - i andra hand samma avdelning - och att vi ville ha inskolning 1 augusti (vi viste att det inte gick, men vi visste inte vilket datum de började med inskolningen). Placeringsansvariga ringde upp och talade om att man fick iofs välja inskolningsdatum själv, men att man inte fick välja att skola in förrän 16:e augusti, så då valde vi det datumet. Maken börjar egentligen jobba igen efter föräldraledigheten - och jag börjar mitt fritidspedagogvik den 9:e om ingenting annat händer - men vi bestämde oss för att dela på inskolningen. För ett par veckor sedan fick vi en lapp ifrån förskolan om att alla förskolor har stängt den 16:e augusti för planeringsdag, så då tänkte vi "Jaha, då börjar vi inskolningen den 17:e då", då blir det ju tre dagar var att ta ledigt eftersom inskolningen i sig är fem dagar, och så dagen då förskolorna är stängda på det..

I fredags fick vi placeringserbjudande: Lucas hamnar på samma avdelning som Gabriel (inte så bra, men det får gå) och "Placeringen gäller fr om 2010-08-30" Va ! Jag ringde till placeringsansvariga, som sa att "Ja, de har så många inskolningar så det var det första datumet de kunde ta honom". Men, då kunde hon väl ha talat om redan ifrån början att det kunde bli ett annat datum? Om hon säger att man som förälder får välja inskolningsadtum själv, men tidigast den 16:e augusti så planerar iaf jag därefter. Är det bara jag som är helt världsfrånvänd som inte visste att man kan få ett inskolningsdatum flera veckor efter det datum man valt?
    Jag ringde till förskolan också, och de skulle "titta på det", men de sa också att det var det tidigaste datumet de kunde egentligen. Vet inte vad vi hittar på i två veckor när vi båda måste jobba och vi inte har någon barnomsorg för Lucas om inte det här löser sig...

• södermalm

Jobbigt Milla och så otroligt pproffsigt av placeringsansvariga....

Vi börjar vår Lukas inskolning den 17 augusti - känns väääldigt främmande.

ÄR det dags att säga grattis till Ela? Hur har jag kunnat missa det? JÄTTEGRATTIS i så fall såklart! Med än mindre mellan våra två, måste jag bara säga - jag är imponerad! Även fast jag nu när jag väl börjat jobba, bara är 85% mot ett tredje barn. För en månad sen var jag 100% . En liten tjejja . Kalle ville ha en syster sa han när pappa frågade...

• Piggley Wink

Milla: Det verkar ju helt galet! Om du önskat 1 augusti, fått besked om 16 august och sedan får 30 augusti????? Jag antar att du pratat allvar med enhetschefen redan? Hur ska föräldrar kunna betala dagisavgiften om de inte får jobba? Det finns ju inte så många som helt plötsligt kan ta ett par veckors extra ledigt närsomhelst?

H juni 07, syskon november 10
  • Milla C
    södermalm skrev 2010-05-31 14:37:29 följande:
     Vi börjar vår Lukas inskolning den 17 augusti - känns väääldigt främmande.
    Jag tyckte också att det kändes väääldigt avlägset att skola in lillplutt på förskola till hösten. Men när man hämtar Gabriel får man numera hålla ordning på TVÅ barn som sätter iväg åt olika håll på förskolan, så han är nog redo . Dessutom kröp han fram till Gabriels fröknar på gårdsfesten förra måndagen och försökte sätta sig i deras knä .

Kolla in på BF-listan för den delen...
  • Piggley Wink

Hur är det med bassängbad när man är gravid? Skulle man undvika det vid någon tidpunkt?

Hade helt missat Ela, har inte ens sett BF-tråden! GRATTIS {#lang_emotions_cheers} {#lang_emotions_cheers} {#lang_emotions_cheers} {#lang_emotions_cheers} {#lang_emotions_cheers} {#lang_emotions_cheers}

H juni 07, syskon november 10
  • Billabong
    Milla C skrev 2010-05-31 14:05:01 följande:
    Det ÄR dags att säga grattis till Ela .
    VAAAAAAAAAAAAAA!!!?!?!??!

Var inte svaret om en sovande bebis fullkomligt hypotetisk?!?!
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8