• Mosing

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Pysslig, nej jag var nog otydlig. De fyller upp FP i max 12 månader, men man får inte dela upp den tiden på flera kortare perioder (t ex 3*4 mån). Sambon visste inte detta nu med T och kände sig lite snuvad på konfekten för han vara "bara" hemma 6 mån i sträck, och kan nu inte få extrapengen om/när han tar ut fler dagar för T när syskonet kommit. Han skulle därför alltså vilja vara hemma med lillasyster i 12 mån, medan jag tar ut FP för T i så fall.

Assar och Elsis, tack för värdefull input. Det är lätt att fastna i ett tänk, i det här fallet att fsk nästan är ett måste. Jättebra att få in andra/s synpunkter också.

Igår köpte vi huset i fråga iaf, känns toppen. Ser fram emot att inte behöva kånka både T och lillasyster uppför två trappor från källaren (där vagnen bor) Och att kunna köra in sovande bebis i vagn i huset (och själv lägga mig på soffan med en bok och en kopp te), inte behöva sitta på en parkbänk och vänta tills bebis vaknar Ska raskt ställa T även i den kommunala fsk-kön i området (till den privata på samma gata köar vi redan) och sen får vi väl se hur det hela slutar...

• Mosing

Galia, jo jag börjar öppna upp för det jag också Men sambon tycker det är taskigt att skola in T på ny fsk i januari, om han bara ska gå där till sommaren... För att sen kanske få plats på den på samma gata och ta en tredje inskolning (när det nu skulle kunna bli). Med oflax skulle det ju kunna bli väldigt hattigt för T, dvs ett halvår där han går nu, ett halvår på kommunal fsk i nytt område, ett halvår hemma, en period tillbaka på kommunala fsk och sen byta till den privata på vår gata Obestämd 

Vet nån förresten hur man gör om man vill ta barnet ur fsk ett halvår - behåller man platsen? Fortsätter man betala?

Hormonstinn, järnbrist kan i sig ge illamående säger en insatt vän till mig. Jag blev lite bättre sen jag började med järntabletter, men kan inte dra några säkra slutsatser...

Barba, fy vad tufft. Och tråkigt Lycka till i morgon iaf.

• Mosing

Skickar en kram till alla illamående och förkylda där ute! Och er som haft jobbiga dagar med bråkiga eller sjuka barn... Ja, det borde väl täcka in ungefär alla

Sista (?) delen i följetongen om T:s fsk-plats/flytt: det lutar åt att han får gå kvar i nuvarande fsk till sommaren (det får lösa sig med lämning/hämtning - kanske inte är krångligare att stoppa in barnen i bilen än att gå med vagnen) och att vi sen blir hemma hela familjen ca 6 månader Jag ska ringa den privata fsk och höra om utsikterna att T kan få plats där i februari 2013, det vore perfekt men vi får väl avvakta och se. Tack för er input, som vanligt ovärderlig Solig

• Mosing

Assar, ja det känns faktiskt riktigt bra att ha landat i detta. Ser riktigt mycket fram emot hösten faktiskt, för som kloka personer har sagt/skrivit: hur ofta får man den chansen? Min mamma, pensionerad fsk-lärare, tyckte också det lät som en bra idé. Nu får vi bara hoppas att "nya" familjen blir lika välartad som fam. Assar!

• Mosing

Cissi, ja det ska bli underbart med hus faktiskt bland annat av den anledningen att vi kan (ska) skaffa en extra frys och storköpa gris/lamm/nöt på hösten

• Mosing

Lady, grattis till lyckat RUL! Och lillasyster! Persefone, härligt med fint TUL, 3,5 kg låter ju ypperligt Fisk, myten stämmer iaf för oss Men det är säkert bara en myt ändå.

• Mosing

Mrs Fisk m.fl, härligt att läsa om artikel och erfarenheter av att barnen delar rum. Vi kommer ju ha varsitt till barnen, men nu blir man ju nästan sugen på att låta dem dela

Evasha, låter skitsvårt att köpa oprovad overall. Jag köpte en beg FIX i en affär i strl 86-92 till T som sitter perfekt nu tycker jag (inhandlades för ett par månader sedan). Han är kanske 85 cm lång Ang blöjfrihet, hur får man barnet att säga till? T har gått på pottan i ett år nu. Han gör det han ska när man sätter honom där, men har aldrig sagt till att han behöver gå. Det vore ju praktiskt, för en eller annan bajsblöja kan det bli i veckan. Kissningen räknar jag dock med att det är långt bort innan han endast gör på pottan

• Mosing

Hormonstinn, han fick gå nakenfis lite i somras på landet. Skvätte typ var tionde minut... Tror det är som Assar skriver, är nog bara att vänta för han är ju rätt liten ff. Kanske testar igen till sommaren

• Mosing

Systernorr (nytt alias igen!?), men fy f-n! Låter skitjobbigt, hoppas innerligt att det löser sig pronto. Lägenhet har onekligen sina fördelar... Kram

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8