• Mosing

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Hormonstinn, en gynekolog jag gick till förut gjorde bara UL, även om det var tidigt. Vet faktiskt inte varför, borde man inte se bättre med VUL? Å andra sidan gick det ju att redan i v 9+nåt se att det var en människoliknande varelse (till min stora förvåning och glädje). Hur är det med illamåendet?

• Mosing

Hormonstinn, GRATTIS till lyckat RUL!

Mrs Fisk, samma lika här med amningen. Jag slutade - och T sa inte ett knyst om det Tvärtom nästan, han blev klart lättare för sambon att trösta efter det.

• Mosing

Hormonstinn & Mrs Fisk, att det ska vara så jobbigt att vara gravid... Kräks Tycker typ alla gravida runt omkring mig (IRL) mår prima Å andra sidan kunde det ju verkligen vara mycket värre för min del, så jag ska inte klaga (så mycket) Det positiva med att vänta syskon är ju iaf att tiden går så oerhört mkt snabbare än med ettan, tycker jag. Hoppas iaf att Hormonstinn börjar må prima as of omedelbart, och Fisken mår lite lagom illa några veckor till (så du inte behöver bli orolig). Kram på er

• Mosing

Lena, klart man får göra så - händer hela tiden i min bokcirkel Life is too short för att läsa tråkiga böcker brukar jag tänka!

Juni, hmm kanske värt att testa med kurslitteraturen? Du får träna på att argumentera iaf

• Mosing

Evasha, hej! Hoppas byggdammet snart har lagt sig så ni får lite julmys Vi håller på och köper hus, förhoppningsvis kontraktskrivande nästa vecka. Säljaren håller på med en helrenovering som ska vara klar innan inflyttning, ska bli ljuvligt. Vi vill INTE renovera nåt nämligen. Å andra sidan får man ju betala en hel del i stället...

Annaloo, kram här med

Ang. syskonvagn: T kommer vara 1 år 9 mån när lillasyster kommer, då kanske syskonvagn är ett "måste"? Han gillar ju att gå, men också att åka vagn... Och när han går är han ju helt ostyrbar i dagsläget

• Mosing

Assar, tack. Svaret är nog nej på båda frågorna så vi kanske avvaktar och ser hur det går.

• Mosing

Galia, välkommen!

Sen har jag en fundering som jag gärna fångar in lite kommentarer till... Om allt går i lås kommer vi flytta i mitten av januari och i mitten av mars kommer lillasyster. Jag ska vara hemma till 1 februari 2012, och sambon har nu uttryckt intresse för att vara hemma aug 2012-aug 2013. Detta skulle betyda att T är hemma med hela familjen hösten 2012. Är det att rekommendera för en 2-åring som då har gått ett år på fsk? Jag ser flera nackdelar med detta, tex skulle vi i väl så fall behålla den gamla fsk-platsen till ca juni med följden att jag måste ta bilen (genom Sthlms södra förorter) två ggr om dagen med liten bebis för att lämna/hämta storebror. Ser för mitt inre vilket kaos det kan bli, kånka in babyskydd på dagis mm. Alternativet är att vi får/tar en plats på nya stället, dvs ny inskolning. Hur gör man då om man sen vill ha barnet hemma 6 månader? Säger upp platsen? Sambon ska ju ta ut FP för T om han är hemma. Utöver detta strul med fsk-platsen känner jag mig mycket tveksam till att T skulle tycka det var särskilt kul att vara hemma med oss, han gillar ju dagis. Å andra sidan känns det taskigt att säga att sambon "inte får" vara hemma... Please advice me!

• Mosing

Tack för engagemanget Jag ska göra några tillägg/förtydliganden:

- Nu jobbar vi båda två, och T (snart 1½ år) går på fsk. 1 mars går jag på föräldraledighet har jag tänkt (i 11 mån).
    - Sambons jobb betalar generöst och fyller ut upp till 12 månaders f-ledighet, men den måste tas i ut i ett sträck, därav att han vill vara hemma från augusti till augusti. Att han jobbar halvtid under hösten ser jag som ett ypperligt alternativ, men problemet är nog att hans jobb är rätt krävande (inte minst i tid) så det nog blir svårt att hålla det till 2-3 dgr/v. Och även en anledning till att han vill vara helt borta från jobbet tror jag, för att kunna koppla bort det s.a.s. Originalplanen var att han är hemma heltid från jul till efter sommaren, varav ensam från 1 feb, och att T går på fsk (på nya stället) mer el mindre hela den tiden (förutom jul-januari ut och sommaren såklart).
    - Ang fsk på nya stället så finns det en jättebra på samma gata, där kan T kanske få plats till hösten (men ej i januari), ev senare. Om vi skulle ta en annan plats (om vi får ens det) på nya stället, blir det alltså ändå ytterligare en inskolning om vi får byta till den senare. Det problemet slipper vi ju iofs inte hur vi än gör med ev. höstledighet, men det känns som om det blir väldigt uppstyckat om han ska vara hemma ett halvår mitt i allt. Eller så blir det bara väldigt mysigt (och lyxigt) att få vara hemma alla fyra i ett halvår... Hur var det nu, ska man inte uppmuntra männen att vara föräldralediga? Skäms

Assar, jag tror T får gå 30 timmar/v.

Cissi & Galia, det verkar tyvärr bara handla om 30 s.k. dubbeldagar.

Cissi & Mrs Fisk, jag håller med er, och tror att även om sambon är hemma och hjälper till att "roa" T så är det nog allra bäst för lillen att också få hänga med jämnåriga i en utsträckning som inte kommer ske utan fsk.

Men så svårt detta är... Ska nog höra med sambon iaf vad han tror om möjligheten till att jobba deltid i höst. Jag återkommer med uppdatering

• Mosing

Mrs Fisk, den här gången har jag faktiskt inte ens tagit en gratis gravidförsäkring... Tiden har ju bara sprungit iväg Förvånad

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8