• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • asap

Ela - Jag förstår dig mycket väl, man kan bli så putt över yttre omständigheter som gör att man inte kan göra det man egentligen hade velat. Kanske börjar alla barn sova hela nätterna när väl bebisen är ute, och du återhämtar dig turbosnabbt från trilskande fogar mm. så att ni känner att det kan bli en vända till, trots allt. Man ska ju aldrig säga aldrig, sägs det.

Lena - Riiiing, så vet du och kan släppa det sedan om det inte är något. Riiiing.

• Piggley Wink

Ela: Klart att mycket vill ha mer, det är lätt att bli deppig när man mår sunkigt, jänner precis igen mig i att absolut inte orka en gång till! Ryggen, förvärkar mm är inget kul alls

Lena: Hoppas du ringde igår kväll! Jag känner mig också som en mesig tönt när jag måste ringa sjukvården om mig själv, det känns betydligt lättare att ringa om H. Konstigt det där!

Var det någon här som har GBS? Jag har för mig att jag läst nånstans att man ska undvika bad, är det så eller bara nåt jag tror jag sett? H älskar ju att bada så jag tänkte vi kunde försöka med det någon dag om förvärkarna tillåter...

H juni 07, syskon november 10
  • cilla67

Juni, jag har GBS, men jag kan inte minnas att någon sagt något om bad. Däremot är det ju detta med att man ska in bums som vattnet går, det är nog det närmaste bad jag kan komma! Men ring och fråga hos mvc, de vet ju!

• Milla C
    Ela: Får man var fräck och fråga hur gammla ni är? Jag fyller 37 om en vecka, och jag har inte uteslutit att det så småningom kommer en liten till. Maken (som är "lammkött" och bara 32) är mer tveksam till fler barn. Han tycker att det räcker med våra två guldklimpar.
    Tänk för den delen att jag funderar på fler barn . Jag som aaaaldrig skulle vara så gammal som min mamma var när hon skaffade barn. Hon var 30 och 33 när vi systrar föddes - jag var 33 när G föddes och 35,5 när L föddes .

Ego: Är ruskigt nöjd med mig själv just nu. I går var det "Bytardag" en bit utanför "stan", där en massa familjer har fått lämna in 80 saker/plagg per famlij till försäljning. Eftersom en av de som håller i den jobbade på G´s förskola har jag för ett par år sedan blivit ombedd att hjälpa till att plocka upp och ner kläder och annat före och efter själva bytardagen. Ett plus med att hjälpa till att plocka upp saker är att man har "första tjing" och kan få köpa saker innan själva bytardagen drar igång ( är det myyycket folk där). Men även igår när jag var där och hjälpte till att plocka ihop hittade jag faktiskt guldkorn som andra köpare missat. Dessutom hittade jag en helt OK jacka till mig att ha på förskolan i vinter. En hel IKEA-kasse (ni vet, en sån där blå) plus en "Bobby car" med släp i fredags, och en hel pappkasse med grejer igår, och jag la ut totalt 700 spänn !
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • cilla67

Ela, påmind om ämnet av Milla här, kan jag bara säga att jag fyller 43 om ett par veckor. Även om jag har varit lite orolig, så tror jag att jag hade varit lika orolig om jag varit 35. Min mamma var 47 när jag föddes, och det gick ju också bra! Kanske inget att rekommendera som förstahandsval, men har man inte träffat rätt förrän "sent" i livet, så har man inte!

• Piggley Wink

cissi: Jag ska dit på tisdag och tänkte fråga då...

Milla: Härligt med fynd! Själv har jag fyndat en fleeceoverall från pop på tradera för 126 kr inkl frakt till Barba2. Till H hade vi ju i 68 och 74 men de kommer nog vara för stora för Barba2 i början Har letat efter bebiskläder igår och idag men de är nog kvar hos svågern/svägerskan för jag kan inte hitta lådorna Annars blir det till att storshoppa bebiskläder!

• Ela

Tack för era funderingar tjejer (och för att ni inte säger att jag är helt knäpp ). Jag fyllde 37 år i somras och maken är 41 så visst finns det tid i teorin. Men någon sladdis har vi nog vare sig vilja eller ork till utan vi skulle nog vilja ha 2½ - 3 år mellan men det räcker kanske inte riktigt för min kropp som återhämtningstid. Sedan är det allt det praktiska runt att ha många barn också. En sjusitsig bil har vi redan bestämt oss för att köpa men boende...Jag är absolut inte främmande för att låta barn dela rum men i tonåren vill jag gärna att de ska få ha eget. Bostäder med fem sovrum växer inte på trän i Stockholm och de är definitivt inte billiga! Ja, ja. Vi får fundera och känna efter lite gissar jag. Jag kommer i vart fall inte vara så snabb med att föreslå sterilisering för maken som jag tidigare tänkt men vem vet - allt kanske löser sig automatiskt genom att vi får en ordentlig trebarnschock och aldrig kan tänka oss att gå igenom något dylikt igen.

Milla - Låter som riktiga fynd det där!

juni - Vi har ju "tur" den här gången och kommer nog att kunna använda det mesta efter novemberbarnet T till det nya decemberbarnet. Det är ju junibarnet R som blir "det dyra udda barnet". I veckan shoppade jag dock en vindtät liten nyfödd-mössa och halskrage till Spikelin eftersom jag inte upptäckt sjalandet när T var pytte och jag ser fram emot att sjala (och hoppas att h*n vill) bebis igen. Det var verkligen mysigt att shoppa lite!

Två är dubbelt så bra
  • Piggley Wink

Ela: Ja, Barba2 kommer ju i nov och H kom i juni så det blir väl en del shoppande. Just mössa köpte jag faktiskt en i somras när vi var på Kosta outlet (enda klädesplagget där faktiskt). Tänkte fundera över det mer när tentan är klar, men det är skönt att ha overall och mössa iaf om h*n skulle få för sig att komma tidigare... Kläder att ha innanför kommer h*n ju få av släkt och vänner antar jag. H fick ju iaf massor! Jaja, det löser sig. Det konstiga är bara att jag är så inställd på att det är en tjej, tänk om det är en kille? Vagnarna är ju iag marinblå och grå så han slipper ju åka i rosa vagn iaf

• IdaVi

Tjingeling!

Ringde aldrig igår och idag är magvärken puts väck!! Konstigt! Men jag ska ta upp det med Bm när jag ska dit på tisdag så får vi se vad hon säger. Tack för ert stöd iaf, även om jag är en envis kärring!

Ela: Klart man får tänka såna tankar. Jag säger redan nu att 2 får räcka. Men det är nog mer för att jag tyckt den här graviditeten varit jobbigare för mig plus att Ida varit så mycket sjuk. Vem vet, vi kanske blir jättesugna på ett till. Men då får vi i så fall dra igång hela IVF-karusellen igen. Känns inte så lockande det heller. Men men, jag försöker leva i nuet så gott det går även om det är en av de saker jag är sämst på.

Åh vad mysigt att shoppa lite till bebisen. Jag har bara köpt ett startset med Barbapapa. Eftersom både Ida och syskonet kommer vara födda i oktober passar ju kläderna perfekt säsongsmässigt. Däremot kommer jag nog vilja köpa lite nytt om det är en pojke

Våra vagnar är beiga, gröna, blåa och svarta (vi har ju 4 ;)) så det passar ju allt och alla.

Idag har jag promenerat ungefär 3-4 km utan att få jättont i fogarna. Har iofs krampvarning i skinkorna hela tiden och ont i ryggen. Men inte de där knivarna. Sen drog jag igång och började flytta utomhuskrukorna till baksidan men då sa kroppen ifrån och sammandragningarna kom igång ordentligt. Så nu blir det inget mer kroppsarbete idag.

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • cilla67

Lena, skönt att det gick över - men lova att du ringer genast om det dyker upp nåt nytt! Man FÅR ringa till förlossningen och fråga saker, du betalar faktiskt skatt för att ha den möjligheten!

Vi har ju också en himla tur med vinterbebisar båda två, så jag tippar att kläderna kommer funka i alla fall till efter sommaren. A växer ju så klent och har gjort hel tiden, så förhoppningsvis kommer syskonet växa bättre och därmed växa urkläderna snabbare än A, som fortfarande nöter på 74 huvudsakligen.  

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8