• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Piggley Wink

H har förresten bestämt att det är en lillasyster, hon ska heta Pippi och hela familjen ska byta till Långstrump i efternamn

H juni 07, syskon november 10
  • aigee

Ela: sjukt intressant med statistik! Jättekonstigt egentligen men men... tur att vi har både pojk och flicknamn på vår lista.

juni: bra att du stannat hemma, klokt tänkt! Härligt att det snart blir blir en ny långstrumpfamilj... tror det var längesedan någon inrapporterade det till scb... hehe. Nora är säker på att det blir en pojke eller flicka när vår bebis kommer ut. bra va?!

namn är svårt. vårt största problem verkar vara att få tid att prata om våra förslag. man umgås ju mest med Nora och sedan somnar jag ju vid niosnåret... inget vidare social...

ego: jobbar bara till fredag. sedan ska jag SOVA!!! kanske köpa lite tyg och sy nåt fint om jag får lust på det... Blev också lite skrämd när jag insåg att jag inte minns var jag la blodgruppsbestämning etc som ska med till förlossningen... städa kontoret har jag ju ingen lust med men kanske har jag inget att välja på....undrar om det är idag det är 20 dagar kvar eller imorrn.... gahhhhh

• Gladhannapanna

Erik och Johan var de pojknamnen vi gillade mest. Jag gillar också Jonatan men det heter min systerson så det är redan upptaget.

Elias är också fint men det heter makens brorson...

Agnes sa till alla att jag hade en Malin i magen när jag var gravid med Julia, vi ahde pratat om Malin, men det var en Julia som kom ut.

• IdaVi

Ela: Intressant läsning!!!

juni: Pippi skulle nog kunna  vara ett favoritnamn här hemma också. Ida fullkomligt älskar Pippi!!

aigee: Blodgruppsbestämning?!  Que?! Nu känner jag mig också lost?! Men sånt kanske de har i datorn?

Tyvärr vill inte maken prata namn. Sist hade vi bestämt oss för en Caisa (gotländskt släktnamn på min sida) men det kändes inte rätt. Det tog oss nästan 3 dagar på BB att komma på ett passande namn (Ida alltså). Därför tror han det blir likadant den här gången igen. Men jag har skrivit en lista som jag tänker ta med till förlossningen

Ego: Idag har kroppen totalvägrat! Hämtade Ida på dagis och på väg därifrån så högg det till i ljumskarna och ut mot rumpa/rygg så hårt att jag nästan tappade andan och skrek!  Shit!! Och så har jag skitont en bit nedanför korsryggen i mitten. Tror fogarna börjar krångla ordentligt nu

Annars har jag idag lagat en variant av korv stroganoff och köttfärslimpa plus tvättat lite bebiskläder. Imorgon är jag också "ledig" från jobbet och mamma ska bjuda på lunch på Söderköpings Brunn. Lyx!!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Ela

juni - Jag har också hört detsamma om "tendens" att få ett kön men det känns som att SCB borde veta vad de pratar om. Intressant är det vilket som även om vi som genustalibaner egentligen bryr oss främst för just namnfrågan (som känns nog så viktig och jobbig just nu).

Sara - Bra förslag! Våra "kriterier" är väl annars att det ska vara ett kort namn (max två stavelser), helst inte ligga på tio-i-topp även om det inte behöver vara jätteovanligt och att det ska kännas som någon slags helhet tillsammans med Thea och Ruth även om det inte behöver vara något tema i övrigt.

aigee - Vad skönt att snart vara ledig!

Lena - Åh, jag skulle bli galen om jag inte "fick" diskutera namn. Vilken utomordentlig beskrivning på svår foglossningssmärta. Just det där att nästan tappa andan känner jag igen. Ibland fryser jag mitt i ett steg och förstår inte hur jag ska ta mig vidare. Extra härligt då med jobbfri dag och lyxlunch imorgon!

Jag var ju hos sjukgymnasten i fredags förresten. Var alldeles kallsvettig under undersökningen för att det gjorde så ont och då upprepade hon ändå hela tiden att hon inte ville gå på för hårt. Fick några övningar att göra och så ska jag tillbaka på fredag. Jag kommer också att skrivas in på patientvattengympa. Vi får väl se vad det kan ge. Viktigast för mig var att få svar på frågan om jag riskerar att det blir bestående. Jag har nämligen haft problem med högra höften sedan förra graviditeten och är orolig för att det ska förvärras och/eller även sätta sig på vänster. Smärtan NU är ju en sak men om jag ska ha den i längden blir det ju väldigt jobbigt. Tyvärr vågade hon inte ge något riktigt svar. I "vanliga fall" skulle hon säga att det inte var någon större risk men med tanke på att jag har en ganska grav skolios förändrar det bilden. Inte så upplyftande. Usch, det blev långt men jag behövde visst få ur mig det.

Två är dubbelt så bra
  • asap

Jag tänkte att jag kan bjuda på Gustavs tredjenamn i alla fall: Arne! Det är efter min farfar och jag kan tycka att det är lite fint på en liten kille, faktiskt. Annars gillar jag Gunnar (ger också Astrid Lindgren-vibbar), men det var ingen hit hos maken. (Gustav var för övrigt det enda namn vi båda tyckte var ok, ni vet sådär med en axelryckning och ett "tjaa, det är ju ganska fint.." och så blev det. )

• IdaVi

Ela: Jag BLIR galen av att inte få diskutera så jag försöker så gott det går. Och jag gillar också korta namn
    Usch, låter inte kul alls det där! Jag kör ju vattengympa och det är så skönt, för då är man liksom viktlös och smidig för en stund. Men de som har riktigt ont har nog ont även i vattnet, men jag är inte riktigt där ännu...
    Javisst, värsta lyxet ju!

• IdaVi

Assar: Vissa namn förknippar man ju med så konstiga grejor. Arne för mig är mannen som tvingar med sin fru och sin familj ut och segla i SOS. Och så hör jag hur frugan ropar med lite gnällbältesdialekt på honom
    Gunnar hette min farfar som jag aldrig fick träffa och min pappa hette det i andranamn.

Men vi får nog en tjej... Kanske...

• Piggley Wink

Lena: min första tanke med Arne också

Ela och Lena: Sunkigt med så jobbiga foglossningssmärtor! Kan ni inte få akupunktur? Jag ska äntligen få det igen imorgon, LÄNGTAR! Var ju tvungen att avboka när H var sjuk och sen har hon varit på kurs mm så nu har jag jätteont i ryggen, förutom sammandragningar och molvärk då Hemmadagen idag var bra, men när jag hämtade H på förskolan så började det, inte så mycket som igår, men iaf!

Ang namn så blir det nog samma andra och tredjenamn för syskonet om det blir en tjej. Det är namn som "alla" i min resp makens släkt heter. Om det blir en kille så hette min farfar och makens morfar samma så då blir det nog det som andranamn, det är dessutom ett namn som många i släkten heter som andranamn...

Men ungen måste ju ha ett tilltalsnamn också

H juni 07, syskon november 10
  • asap

Lena -
    Kan avslöja att en anledning till att Gustav inte fick heta Gunnar är att maken kommer från Eskilstuna, och Gunnar gör sig faktiskt inte så bra på den dialekten...

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8