• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • IdaVi

juni: Jag ser frugan framför mig, hängandes i masten under bron i sin cerisa WCT-overall!
    Nu får ungen komma ut istället, är trött på det här nu. Är riktigt tjock om magen också! Enough is enough känner jag! Har också haft rejäla sammandragningar, riktigt långt ner i magen också och som gjorde lite ont.
    Men gud vad jag klagar!!

Mm, inte lätt det där med namn minsann

Assar: Min östgötska är väl inte världens sexigaste heller!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • junibarn76

Usch, foglossning är inte kul alls. Jag fick lite under graviditeten med Juni och trots att det inte alls var så där jättemycket (som jag föreställer mig iaf, jag vet ju inget annat) så kände jag av det väldigt mycket efter hon var född. nästan mer än när jag var gravid. Fortfarande så kan jag få vansinnigt ont om jag har promenerat långt.

Vi är ju en familj med tre tjejer, även om jag är mamma till två av dem. Det är ju mannens spermier  som avgör könet så jag antar att min make tillhör de där dryga tio procenten som lyckar pricka in tre flickor

Vi trodde nästa på en kille nu senast och hade då Dante högst upp på namnlistan. högt i kurs stod också Albin. Juni var ju det tjejnamn som vann men Meja var ganska poppis också.

Idag har jag verkligen känt mig otroligt less på att vara föräldraledig. Det börjar komma rätt frekvent nu så det är skönt att det inte är så lång tid kvar. Med Elvira var det samma sak efer 6 månader. Hoppas att jag slipper ruttna så vansinnigt på det som jag gjorde med henne. När jag började jobba efter 8 månader var jag nästan deprimerad. så vill jag inte ha det igen.

Elvira 071012 - Juni 100322
  • aigee

lena: det GÖR ont!! vi är tjocka som hus och då får man gnälla!! heja oss jättegravida som bara har ont!!
    och ja här går det mesta också via dator men inte blodgruppsbestämningen. den får man snällt bära med sig i pappersform till förlossningen,,,

ego: idag lång arbetsdag. då gör det mer ont och är jobbigare. bara två jobbdagar kvar och sedan är det sova sova som gäller. tänk när man får en hel natts sömn igen!! Drömmer!! på torsdag är mina föräldrar hemma igen. hoppas på att fredagen blir barnfri med sovmorgon på lördag. det vore i sanning lite vardagslyx!!! sedan kan bebis komma när som

• Vi 5

ELa, jag tyckte också det var intressant läsning. Har hört något om att SCB också hade kollat på äldre mammor och om första barnet (till en mamma över 35) då var pojke var det högre sannolikeht att andra var det med, men jag hittar ingen referens till det och minns inte var jag läste det, men är fortfarande nyfiken på hur det ligger till. Usch för ont höft, kram till dig!

• IdaVi

emmli: Usch för uttråkad hemmamamma! För mig tog det nästan ett år att komma dit med Ida, men vi får se hur lång tid det tar den här gången. Har för säkerhets skulle begärt ledigt från jobbet 2011 ut

aigee: Jaaa, heja oss! Vi är bäst!!

juni: Hoppas det gick bra med nålarna!

Nu ska jag hänga lite tvätt och skala potatisen innan jag hämtar Ida på dagis. Mamma har varit här och hjälpt mig städa i tvättstugan. Oj vad mycket bänkyta vi har nu och så fint strukna kläder! Och som pricken över i:et blev jag bjuden på god lunch

• aigee

snart snart är det sista arbetsdagen!! ska njuta!! sedan är det bara två veckor kvar.... huh

• IdaVi

aigee: 12 dagar kvar att jobba och mindre än 30 till BF tror jag Tjoflöjt!

• lilamy

Lena, 3 dagar på BB tycker jag var jättesnabbt jobbat. Vi tog nog 3 månader på oss innan vi kom på vad S skulle heta. Målet är att komma på ett namn snabbare denna gången

Usch jag sitter och peppar mig inför dagishämtningen. Igår var en mardrömsdag. S började gråta inne på avdelningen för att han inte ville gå hem. Det slutade med att jag fick hålla honom sparkandes nerför trappan, han tog av sig kläderna och slängde dem i golvet, sprang uppför trappan igen mot avdelningen så att jag fick hålla fast honom för andra gången nerför trappan och så var det en annan mamma som tittade jätteanklagande på oss. Sedan satt han och grät och sparkade i vagnen hela vägen hem som är kanske 7 min men känndes som en hel evighet. Han var övertrött stackarn och somnade när vi kom hem.

Jag är väldigt lugn på utsidan i alla situationer, tror jag har lärt mig det genom jobbet, men jag kan bli så irriterad på när folk lägger sig i och dömer en. Nu tror jag säkert inte det var så illa menat av den där mamman men häromdagen träffade jag värsta surkärringen när jag och S var ensamma hemma och gick till bageriet som ligger på gatan där vi bor för att vi inte hade nåt bröd hemma. Då var jag helt säkert på att S skulle orka gå själv för det var på förmiddagen och bara två kvater så jag lämnade vagnen hemma, men då fick han också ett anfall och blev klängig och ville att jag skulle bära honom och så blev han jättearg när jag inte ville. Jag brukar försöka ignorera honom när han är trotsig för att få sin vilja igenom så han stod kvar inanför dörren på bageriet medan jag handlade. Då kom det fram en tant och sedan när vi gick sa hon jättesurt att hon hade minsann snutit S (och det var väldigt underförstått att det var för att jag inte verkade bry mig om det stackars barnet). Det var nästan så att jag frågade om hon kanske kunde tänka sig att bära honom hem till mig också när hon ändå var igång för att jag är gravid och det var därför han var ledsen.  

Ja, ni sa ju att man fick gnälla Flört    

• asap

lilablå - Du kan trösta dig med att den mamma som tittade så på er förmodligen har sitt att vänta. För den som varit i samma situation skulle titta med sympati och inte anklagande, och den som inte har varit i samma situation har bara inte varit det - än.
    Och kärringen kunde gott ha fått bära S hem, tycker jag, det hade inte varit mer än rätt!

• Piggley Wink

lilablå: H är så ofta, om hon är trött så är det jobbigt för henne att bryta det hon gör för att göra nåt annat. Antar att det samma sak med mig när jag fastnar framför datorn eller TVn istället för att lägga mig Tanten kunde gott burit S hem!

Akupunkturen var kanon, nu har jag inte alls lika ont i ryggen!

H juni 07, syskon november 10
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8