• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • södermalm

FÖRST AV ALLT - ett JÄTTEGRATTIS till Charlie, Mini! Vilket fint namn! Förstår att alla sorters känslor bubblar runt nu hos alla familjemedlemmar. Hoppas att Stella snart vänjer sig och förstår att kärleken räcker över till alla.

I övrigt säger jag bara:    Ojjjjjjjjjjjjj, finns inte en chans att läsa tillbaks. 4 veckors semester blev även semester från FL, får ta igen lite nu på lunchen.

Skön semester med lågaktivitet, mest hemma och så hos svärisarna på västkusten en 10 dagar. Killarna har stortrivts. Nu är det väl lugnt några veckor till men från 1 september jobbar vi bägge två och skall alltså för första gången in i hämta-lämnaträsket på riktigt. Har rätt mycket ångest, spec för L som börjar skolas in om drygt 2 veckor. Min lilla bebis. han kan ju inte gå, och pratar i och för sig högljutt men bara orden mamma, pappa och "ack, ack" = tack tack! Går ner på 75% från 1 sep så att det inte blir så långa dagar för de.

Ela - sover R bra när ni väl sövt henne? Vi tog också en kväll på tuman hand när vi var på västkusten. K fick vara uppe och leka med farmor (hans bästis) coh vi sövde L som naturligtvis hade vaknat efter 45 minuter och sen vägrat somna om och varit rätt otröstlig. Sen hade han varit med farfar och var rätt glad och nöjd när vi kom hem typ 2 timmar efter hans uppvaknande men oj vad glad han blev. han vaknar lätt och sover tyvärr bäst i vår säng men nu vill vi "ha ut honom" därifrån även om han får komma in såklart. Men helst så att man får somna själv i alla fall....

• Piggley Wink

malink: Det var skönt att få ta tjuren vid hornen när man fortfarande har semester och kan handla en annan dag...

Idag har vi varit och tittat på gardintyg till Hs "nya" rum, tyvärr fanns det inget jag gillade men vi kom hem med lite annat iaf.. Bl a två par gummistövlar som är helt underbart söta, måste fixa kort på dem senare. 89 kr paret gör ju vem som helst glad. Sen fick H ett par jeans med hästar på och en tröja med häst på. För en gångs skull hittade jag en collegetröja utan luva. Jag tycker det är svårt att hitta såna, på höst och vår känns långärmad tshirt lite för tunt medan luva inte är så praktiskt att leka i när det regnar... Lite annat pyssel blev det förstås i affären som harl ALLT (typ Ullared fast MYCKET mindre). Men 500 kr var ju bra!

Nu tänkte vi dra till stranden, har just ätit lite lunch, vilar fogarna en kvart innan vi kör igång igen

Söder: Låter som ni haft en underbar semester!

H juni 07, syskon november 10
  • Bubbis10
    malinkat skrev 2010-08-02 12:02:50 följande:
    Pregga, välkommen!
    Jag är mamma till Elvira 16 månader och Alfred 4 år, bor just nu i Hamburg (annars i Solna) och är gift med en dansk Det var lite snabbinfo! 
    Hej :)

tackar så mkt, elvira? å va fint namn. hamburg? oj hur hamnade du där?

eftersom det verkar som om ni alla har små barn så tänkte jag bara dela med mig av en dikt, om vad som komma ska, hahaha fick mig ett spel på min dotter innan idag, musten bara rann ur mig, å jag som aldrig höjer rösten åt henne ens känner mig hes i halsen, blev orolig på det att jag skrämmde lilleman i magen....suck...men iallafall....här ska jag lägga in ngt som faktiskt kan vara till hjälp när era små blir lite större..

Låt mig!

Låt mig vara en trotsig tonåring,jag kommer att bli vuxen
    Låt mig få skrika och springa min väg,jag kommer att återvända..
    Låt mig få hitta min egen väg,jag kommer ändå att söka..
    Låt mig få snubbla,jag kommer att resa mig
    Låt mig få deppa och vara sur,jag kommer att bli glad igen
    Låt mig få hitta mitt eget liv,jag kommer att lämna dig snart
    Låt mig få ha hemligheter,jag kommer att berätta dom sen.
    Låt mig inte bli sårad,jag litar ju på dig
    Låt mig få prata när jag behöver,jag klarar inte det här själv
    Låt mig få gå när jag är redo,men släpp mig inte helt
    Låt mig få komma igen och vara liten,jag vill inte alltid vara stor......

Denna brukar hjälpa mig lite i stunder som denna .......
  • aigee

dagisinskolning imorrn... hon är så stor!! Gahhh. MEn det ska bli kul att se hur hon gillar dagis! Om hon är så social som vi tycker!

• Bubbis10

tjejer, ni har ju ändå vart gravida ganska så nyligen å kanske har det färskt i minnet,.....har ni åxå haft HEMSKA pms typ under grav? känner mig som en gående hormon, eller pitbull just nu...

e det normalt eller? minns inte detta fr det att jag väntade dottern?!

• Ela

Pregga - Välkommen! Jag är nyligen fyllda 37 år och bor i Stockholms innerstad. Jag har hängt i 30+-trådarna sedan försommaren 2006 när min man och jag började försöka få barn. Sedan dess har vi haft ofattbar tur (förutom ett missfall) och fått två fina döttrar - den första i november -07 och den andra i juni -09 - och nu är jag i vecka 21 med vårt tredje barn (BF 17/12).

Söder - Nej, det vore synd att säga att R sover bra när vi har lagt henne. Det brukar vara en hel del uppvak och långa vakenperioder vissa nätter. Hennes mest stabila sömn brukar dock infalla mellan läggning och fram till ca kl. 23.00. När vi varit iväg första kvällen sa jag till maken i taxin hem att jag hoppades att R inte hade vaknat något men sedan rättade jag mig och sa att jag hoppades att hon vaknat men att svärfar lyckats söva om henne. Och det var så. Är man bara snabbt in när hon börjar knorra hinner hon inte vakna till alltför mycket och då kunde svärfar utnyttja de ingående instruktionerna han fått om hur han skulle buffa henne till sömns igen. Jätteskönt att det fungerade! R brukar sova i sin spjälsäng bredvid mig (så att jag kan sticka in handen mellan spjälorna och buffa henne när hon vaknar och slippa gå upp själv) fram till ca kl. 05. Sedan ca en vecka har vi äntligen fått bort den vällingflaska hon tidigare brukade få då (och då även vara vaken ca en timme) och nu räcker det att bara lyfta över henne för att hon ska somna om bredvid mig. Tyvärr sover hon väldigt oroligt då men hon brukar i vart fall inte vakna förrän vid kl. 7 då hon går upp till pappa (och jag sover vidare ett tag). Nätterna skulle kännas ok nu trots alla uppvak men det jobbiga är att hon ca var tredje natt vaknar vid 2-3 på natten och är vaken ett par timmar. I hate!

Två är dubbelt så bra
  • Tilda08

Välkommen Pregga! 35-åring med make och 2 åring, väntandes bebis i februari finnes här. Bor i 08-området men rötter i från Västergötlande, jobbar som avdelningsassistent...

Ang "PMS". Jotack, ett hormonmonster finns här vissa dagar.  Verkar vara värst de dagar när den vanliga orken inte finns. Tex sovit för lite eller gjort för mycket...

• Piggley Wink

Här är ett hormonmonster till! Jag funderade just på det för ett par dagar sen, skönt att det är "normaaaaalt" då

H juni 07, syskon november 10
  • Bubbis10
    Ela skrev 2010-08-02 20:12:26 följande:
    Pregga - Välkommen! Jag är nyligen fyllda 37 år och bor i Stockholms innerstad. Jag har hängt i 30+-trådarna sedan försommaren 2006 när min man och jag började försöka få barn. Sedan dess har vi haft ofattbar tur (förutom ett missfall) och fått två fina döttrar - den första i november -07 och den andra i juni -09 - och nu är jag i vecka 21 med vårt tredje barn (BF 17/12).
    Tackar så mkt, hihi verkar ju vara en härlig tråd här inne, va kul :) Oj, va underbart att ni fått 2 st välskapta mirakel, hihi jag hade åxå ett x i jan 09, å vi har försökt i lååång tid så nu änteligenGlad
    tack för din presentation :)
    Tilda08 skrev 2010-08-02 21:01:23 följande:
    Välkommen Pregga! 35-åring med make och 2 åring, väntandes bebis i februari finnes här. Bor i 08-området men rötter i från Västergötlande, jobbar som avdelningsassistent...

Ang "PMS". Jotack, ett hormonmonster finns här vissa dagar.  Verkar vara värst de dagar när den vanliga orken inte finns. Tex sovit för lite eller gjort för mycket...
    tackar, va gulliga ni e :)  haha guu va glad jag blir att höra att jag inte e ensam, har gått hela dagen å undrat vad det är för fel på mig, hahaha  men håller med, speciellt när man sovit lite dåligt osv..
    Piggley Wink skrev 2010-08-02 21:06:44 följande:
    Här är ett hormonmonster till! Jag funderade just på det för ett par dagar sen, skönt att det är "normaaaaalt" då
    jo det var riktigt skönt å höra, har kännt mig helt nedstämd idag efter en kommentar fr min mor, -Först så e du orolig hela graviditeten, å nu e du dessutom helt aggressiv, haha du milde tid....tänkte seriöst att det e ngt fel på mig..
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8