• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Bubbis10
    aigee skrev 2010-08-01 20:01:12 följande:
    Pregga: jag är snart 33, bor i Alingsås och har en dotter som snart blir två och en bebis på g i oktober.

mini: undrar hur det blir här när syskonet kommer. Mammahjärtat får väl ta stunder ,med storasyster och prata lite one on one! Vet inte heller hur man gör...
    Ok, hihi men det e ju inte så långt härifrån ju :) så du har en sådan liten tjej redan, det känns längesenFlört
    Milla C skrev 2010-08-01 20:10:27 följande:
    Pregga: Jag är en 35+-are som ursprungligen kommer ifrån Stockholmsområdet, men numera bor i Arboga med man och två underbara (busiga/gosiga/klättriga...) söner. Är både fritidspedagog och högskoleingenjör, men ska börja jobba som förskollärare om ett par veckor . Så, det var jag det
    ok,får man fråga hur gamla dina söner är? Själv så är jag massageterapeut men just nu hemma efter att ha gått en annan kurs å funderar på att byta inrikting helt, jag har ju åxå jobbat med barn fast äldre än dig då, hihi har haft hand om busfrön på skola å det trivdes jag bättre med.
    jag trodde aldrig jag skulle skaffa fler barn å speciellt inte när lillan e så stor, men kärleken slog tilll å jag var chanslös, haha så nu kommer vår son snart :)
  • Milla C
    Pregga: Gabriel är född i oktober -06 och Lucas i april-09. Jag har jobbat som fritidspedagog i fem år och som förskollärare i tre och ett halvt, så jag har jobbat med "alla sorter", allt ifrån ettåringar till mellanstadiebarn .
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Bubbis10
    Milla C skrev 2010-08-01 20:25:43 följande:
    Pregga: Gabriel är född i oktober -06 och Lucas i april-09. Jag har jobbat som fritidspedagog i fem år och som förskollärare i tre och ett halvt, så jag har jobbat med "alla sorter", allt ifrån ettåringar till mellanstadiebarn .
    åh så små busfrön :) full rulle då kan jag tänka mig, haha
    jag hade åxå mellanstadie barn till högstadiebusar, å jag älskar det Glad
  • Milla C
    Pregga: När det gäller barnens storlek så har de flesta härinne en "etta" som är född 2006-2008, och så en "tvåa" ( i vissa fall en "trea") på väg eller redan född. Om du står ut med oss är du hjärtligt välkommen i gänget .

Ego (igen): Jag var iväg och köpte ny tvättmaskin igår. Här "i stan" stänger alla butiker klockan 14 på lördagar, och söndagsöppet är ett okänt begrepp. Men på butiken där jag köpte tvättmaskinen var det så att ägaren (som jag köpte av) skulle på semester fr om nästa vecka, och eftersom hans bror - som skulle leverera varor när han var bortrest - inte har behörighet att installera tvättmaksiner så leverarade och installerade han den idag ! Det kallar jag service . Nå, det jag skulle berätta var ju att Lucas "hjälpte till" med avinstallationen av den gamla maskinen och installationen av den nya genom att peta och skruva varhelst han kom åt med en skruvmejsel. Att gå och sova eftermiddagsvila var inte till att tänka på. Han var sååå sötHjärta - ända tills han inte fick skruva på den nya maskinen för mig som inte ville ha repor . Men det löste sig med att han fick sitta i sin Tripp Trapp och titta på och prata med han som installerade, som själv har tvillingar på snart två år och t om talade om när han fick samtal hemifrån att han hade sååå fin hjälp .
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Bubbis10
    Milla C skrev 2010-08-01 20:52:47 följande:
    Pregga: När det gäller barnens storlek så har de flesta härinne en "etta" som är född 2006-2008, och så en "tvåa" ( i vissa fall en "trea") på väg eller redan född. Om du står ut med oss är du hjärtligt välkommen i gänget .
    ahaa, ok...åh tackar så mkt :) va kul...å snart har jag en liten med....Glad
  • Billabong

Väkommen hit Pregga!
    Ett tips är att du kikar (och skriver in dig) i BF-tråden som finns länkad i TS. Där ser du alla (de flesta?) tråddeltagarna och de barn de har samt väntar.
    Alla här har yngre barn än dig, då denna trådens ursprungstråd är "30+ som arbetar på första barnet". Vi har alla hittat in i den eller någon av fortsättningstrådarna under årens gång sedan den första tråden startades på våren 2005. Därmed är vi alla mammor som fått vårt/våra första barn efter 30.

Själv har jag tre barn, en dotter på snart 3 och två söner som nyss fyllt 1. Jag bor i Skåne och är 35 år.

MillaC: Och vi har sålt vår enkelvagn idag! Det känns bra. Vi fick BRA betalt för den och är mkt nöjda med affären - liksom köparen är. Ingen som är känd här i tråden, dock! Så nu får den snart ut och rulla runt igen (fast i en annan del av Sverige då det var en semesterfirare som hittat annonsen) efter att mestadels ha stått stilla i ett år...
    Grattis till försäljningen! Och ett grattis till Fia för ett bra köp också då, så klart!

Minimalla: Förstår att det skär i hjärtat när S säger så. Precis som du själv är fullt medveten om så tar det lite tid att vänja sig vid att ha fått en syskon och inte längre ha fulla uppmärksamheten från er båda två större delen av tiden ni är tillsammans. Ni har gett henne ngt som kommer göra även hennes liv rikare, men det är så klart en svår omställning för en liten underbar nybliven storasyster på 4,5. Det kommer säkert gå bra och ni är ju så uppmärksamma på henne och hennes signaler att jag är övertygad om att det ändå blir en så skonsam förändring som möjligt för henne.
    Vår storasyster ville ju tyvärr aldrig hålla i ngn liten bebis så vi har inte sådana ljuvligt söta bilder på dem tillsammans när de är riktigt små. Nu däremot håller hon gärna fast dem - under högljudda protester från den som blir fasthållen!
    Och visst är det skönt att man har den där grundtryggheten som förälder nu. Man är avsevärt mkt coolare och stressar inte alls upp sig på samma sätt. Och den förmågan är guld när man tvingas hålla fokus på mer än ett barns behov åt gången.

Ego: G är nu på gång med att kunna stå själv. Och han är betydligt mindre svajig när vi är ute och "går" med honom och håller honom i båda händerna. Så vem vet, han kanske hinner lära sig gå själv innan jag börjar jobba?

• Minimalla

Milla: Jodå, vi har pratat med henne. Eller framförallt jag har gjort det. Jag berättar flera gånger om dagen hur mycket jag älskar henne och hur stolt jag är över henne. Jag försökte förklara att mammors hjärtan växer för varje barn man får och att det finns mer och mer kärlek att dela på. Jag tror faktiskt att hon förstår och vet det, men ibland blir det för svårt. Hon kan också bli väldigt ledsen över om Charlie blir ledsen hos henne och tolkar det som att han inte tycker om henne. Då pratar vi om hur liten han är och att han inte menar något med gråten och hur han kommer avguda henne mer och mer ju större han blir. Hon är överhuvudtaget extremt känslig just nu och bryter ihop för minsta lilla och är väldigt ängslig över att vi blir "arga" på henne... lite stressigt blir det ju ibland och hon hamnar nog tyvärr i kläm. Det är tydligt att det är mycket anspänning hos henne och hon har varit ganska nervös inför hela "bebisleveransen".

*** Stella 060224 *** Lilly f/d 090908 *** Charlie 100727 ***
  • Piggley Wink

Mini: Klart hon också har jobbiga minnen från Lillys födsel. Jobbigt för alla att hon behöver bearbeta dem just nu när det är så mycket annat, finns det nån annan hon kan prata med? Utöver sina föräldrar menar jag. Som kan diskutera hennes känslor med henne utan att det blir så laddat? Kramar till hela familjen!

Preggo: Välkommen hit! Håller med Sara, kolla in bf-tråden så får du lite mer koll på oss.

Sara: Skönt för lillbrorsorna att de får dela på Js uppmärksamhet (=fasthållningar) då

Idag har H flyttat in i sitt rum, de flesta leksakerna och sängen är där, men garderoben är inte klar för vi ska ställa in ett lekbord och har inte riktigt klart för oss bordets placering än. Imorgon kan det nog bli helklart med möbler och inredning, elen är urkopplad men vi har dragit in en förlängningssladd tills morfar kommer hem från semestern och kan koppla ihop det igen. Imorgon ska vi kolla in gardintyg och sängtopp (heter det så), ska kolla vad det föinns för färger, är sugen på ett rött.

Var på IKEA idag, min snälla storasyster förbarmade sig över H, vi lämnade henne i studsmattan och hämtade henne där 2,5 tim senare . Hon hade bara haft paus för att gå på toa och att äta lite .

H juni 07, syskon november 10
  • Bubbis10
    Billabong skrev 2010-08-01 21:08:43 följande:
    Väkommen hit Pregga!
    Ett tips är att du kikar (och skriver in dig) i BF-tråden som finns länkad i TS. Där ser du alla (de flesta?) tråddeltagarna och de barn de har samt väntar.
    Alla här har yngre barn än dig, då denna trådens ursprungstråd är "30+ som arbetar på första barnet". Vi har alla hittat in i den eller någon av fortsättningstrådarna under årens gång sedan den första tråden startades på våren 2005. Därmed är vi alla mammor som fått vårt/våra första barn efter 30.

Själv har jag tre barn, en dotter på snart 3 och två söner som nyss fyllt 1. Jag bor i Skåne och är 35 år.
    tack så mkt {#emotions_dlg.flower} ok, tack för tipset..ska kika på det :)
    Gu va roligt att ni hållt ihop så länge, helt fantastiskt å kul, jag har ju en egen tråd om oss som väntar smått i aug å vi har följt varandra sen +et på stickan, å man e ju nyfiken på å träffa en del av dom å vissa har man ju fått sjukt bra kontakt med å pratar dagligen i tel å på Fb.
    så ni har fått första barnet efter 30, ja asså då min dotter e så stor så känner man sig som förstföderska igen kan jag lova, hahaha jaså, men du har tvillingar då?
  • Billabong

Mini: Lilla gumman då. Så synd att hon blir så ledsen när han börjar gråta om han ligger hos henne... För det händer ju så himla ofta att de små liven gråter.
    Vi kände också att J kom i kläm så vi varvade att ngn av oss gav henne MASSOR av uppmärksamhet när de små sov, sedan fick hon tyvärr titta väldigt mkt på film när det var matningar och blöjbyten och vi försökte även se till att personer hon kände väldigt väl (mormor, gudmor, nära vänner) kom och tog med henne på utflykter varannan dag - så att hon fick lite saker som var för just henne och inte behöva känna sig undanskuffad. Men det är en svår balansgång.
    junis förslag låter mkt bra tycker jag! Vet inte om ni känner att det behövs?

juni: Låter som att du beskrev min J! Hon hade också bara hunnit ta korta pauser från en studsmatta!
    Nu har vi fått ärva en studsmatta av mina kusiner men de bor ganska långt bort så den anländer inte förrän det troligen blir höst. Får smyga in dne i garaget så hon inte behöver bli besviken över att inte få hoppa i den förrän till våren.
    Synnerligen praktiskt med en morfar som är elektriker. Vi har inga vänner eller familjemedlemmar vi har "nytta av" som relativt nyblivna husägare, bara massa pedagoger/beteendevetare och ekonomer. Jo, mamma är en rysligt effektiv maskrosplockare o kunnig på trädgårdsgrejer (ffa mina rosbuskar). O hennes sambo är pensionerad snickare, dessvärre med hjärtproblem så vi vill bara nyttja honom för rådgivning så han inte åker på en infarkt... Men var är alla elektriker, målare, vvs:are osv?

Pregga: Ja, det är ett underbart gäng här! Eller ja, på sätt o vis är det ju flera gäng då tråden levt så länge. Förstår att det delvis känns som om att allt är på nytt när det gått så många år sedan du väntade din dotter. Det finns även en tråd för de som väntar första barnet - om du vill kika in där lite också.
    Jepp, jag är en av 30+trådarnas tvillingmammor. (Apropå det så tycker jag det är väääääääldigt märkligt att det inte blivit ngn mer som väntar/fått tvillingar sedan förra sommaren.)

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8