• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Bubbis10
    Piggley Wink skrev 2010-08-01 22:03:35 följande:
    Preggo: Välkommen hit! Håller med Sara, kolla in bf-tråden så får du lite mer koll på oss.

.
    Tackar så mkt, ska absolut kolla på det, springer mellan datan å en plötslig städnojja här nu ikv..haha bara kom över mig sådär fr ingenstans ...hade ingen lust alls egenteligen, hm..
    Billabong skrev 2010-08-01 22:28:53 följande:
    Pregga: Ja, det är ett underbart gäng här! Eller ja, på sätt o vis är det ju flera gäng då tråden levt så länge. Förstår att det delvis känns som om att allt är på nytt när det gått så många år sedan du väntade din dotter. Det finns även en tråd för de som väntar första barnet - om du vill kika in där lite också.
    Jepp, jag är en av 30+trådarnas tvillingmammor. (Apropå det så tycker jag det är väääääääldigt märkligt att det inte blivit ngn mer som väntar/fått tvillingar sedan förra sommaren.)
    Jo jag har förstått att det hänger ett trevligt gäng här inne :) jo allt känns så sjukt nytt, å absolut anorlunda, det är en så otrolig skillnad på grav å mognad hos mig...å jag undrar lika mkt som en förstföderska tror jag...
    haha jaså det har inte blivit så mkt tvilling mammor? aså att jag inte dog på mitt första vul när läkaren säjer-hm, har ni tvillingar i släkten? jag-eh..näeee?? läkaren, hm..e det 2 st eller.....? mja......näe det var bara 1, hahaha jag höll andan där ett tag asså...hahahaha vi som kämpat så länge så jag tänkte bara, jaa det skulle la vara 2 då, haha men icke, å nu kommer min son snart :)
  • Billabong

Jo, det är klart att mkt förändrats hos dig persnligen på dessa år. Ohc även är säkert mkt annorlunda i hur MVC fungerar samt alla råd och info till gravida.
    Det är fyra tvillingmammor här i trådarna som jag känner till. Kan ha missat ngn som väntar tvillingar som första barn om det blivit så senaste tiden.

• Bubbis10
    Billabong skrev 2010-08-01 22:48:41 följande:
    Jo, det är klart att mkt förändrats hos dig persnligen på dessa år. Ohc även är säkert mkt annorlunda i hur MVC fungerar samt alla råd och info till gravida.
    Det är fyra tvillingmammor här i trådarna som jag känner till. Kan ha missat ngn som väntar tvillingar som första barn om det blivit så senaste tiden.
    jo det e en enorm skillnad så man känner sig lite vilsen, när jag väntade lillan så skulle man inte äta fisk, ida ska man visst det, ingen salami mm....jisses. sen så hade jag inga förvärkar med henne å nu har jag en del de sista 2 veckorna. å som sagt, nu e det så sällan man går till mvc än det va förr..helt annorlunda som sagt...
    ok, men jisses....får jag fråga, är det inte tufft å få tvillingar?
  • Billabong

Ja, förstår att det blir som en bekant upplevelse, men helt annorlunda.

Det är inte i närheten så tufft att ha tvillingar som de som INTE har tvillingar föreställer sig. Det är INTE dubbelt så jobbigt. Dessutom kan de roa varandra ganska bra redan från 4-5 månaders ålder när man ställer två babysitters emot varandra, eller lägger dem på en lekfilt.
    Därmed inte sagt att det aldrig är jobbigt eller kör ihop sig. För det gör det. Eller rättare sagt gjorde när de var spädisar, nu är det inte så ofta längre. Nu kan de vänta bättre än de kunde som 2-månaders och arbetar sig upp till hysteri när de är hungriga och behöver vänta i en minut på maten.
    Men visst, läggningar kan vara köriga när man har de tre små själv en kväll... Nu har O och G inte haft kolik eller några andra saker som är extra påfrestande för bebisarna och/eller föräldrarna, hade de haft det hade jag sannolikt svarat annorlunda. Eller om vi hade fått tvillingar som första barn och inte varit trygga i föräldrarollen sedan tidigare...
    Ska också nämna att mina barns pappa är star quality när det gäller föräldraskap. Som tvillingförälder är man oftast lediga båda en längre tid i början dessutom. Det underlättar.

• Fialialej

Pregga: Välkommen hit!

Mini: Förstår att det måste va svårt att plötsligt räcka till för två barn. Hemskt när hon blir så ledsen lilla gumman! Hoppas att det snart kommer bli bättre!

Ego: Har köpt syskonvagn idag! Ja Sara, jag tyckte nog att vi gjorde en bra affär.
    Milla: Vi fick in den i bilen utan att ta av hjulen. Maken har kört runt den i hallen och provat att fälla ihop osv. och är mycket nöjd! E. har krupit upp och provsuttit ett par gånger också. Jag får rapportera mer i oktober-november nån gång!

• IdaVi

Mini: Förstår att många känslor kommer fram hos er nu, det är nog helt naturligt så här i början. Ni får prata mycket med varandra och vara nära varandra. Kram till er!

Pregga: Välkommen hit! Jag är 36 år och väntar barn nr. 2 som är beräknat till 29/10. Har en tjej innan som är född den 21/10 (så det datumet ska jag undvika så gott jag kan ) och som blir exakt 2 år när lillasyster/lillebror kommer. Bor utanför Norrköping och jobbar som systemutvecklare. Far en hel del till Arlanda, men nu blir det nog lugnare etttag.

Fia: Skönt att du är nöjd med vagnen Det är en Babytravel va?! Ska också köpa en sån tror jag, så fort garaget är mera klart. Har redan 3 vagnar så maken blir snart galen

Drar till Mumintrollen och de finska urskogarna idag och kommer vara i radioskugga i en sisådär 9 dagar. Hoppas alla får en bra sommarvecka med mysiga barn och roliga aktiviteter! Sköt om er!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Milla C
    Billabong skrev 2010-08-01 22:28:53 följande:
    (Apropå det så tycker jag det är väääääääldigt märkligt att det inte blivit ngn mer som väntar/fått tvillingar sedan förra sommaren.)
    Jodå, det finns ett nyfött tvillingpar i "väntar första barnet"-tråden .
    Fialialej skrev 2010-08-01 23:13:45 följande:
    Milla: Vi fick in den i bilen utan att ta av hjulen. Maken har kört runt den i hallen och provat att fälla ihop osv. och är mycket nöjd! E. har krupit upp och provsuttit ett par gånger också. Jag får rapportera mer i oktober-november nån gång!
    Låter som att din man är som jag var när vi precis köpt vagnen, och att E är lite som G var . Fler rapporter i oktober-november får det bli .
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Bubbis10
    Billabong skrev 2010-08-01 23:09:54 följande:
    Ja, förstår att det blir som en bekant upplevelse, men helt annorlunda.

Det är inte i närheten så tufft att ha tvillingar som de som INTE har tvillingar föreställer sig. Det är INTE dubbelt så jobbigt. Dessutom kan de roa varandra ganska bra redan från 4-5 månaders ålder när man ställer två babysitters emot varandra, eller lägger dem på en lekfilt.
    Därmed inte sagt att det aldrig är jobbigt eller kör ihop sig. För det gör det. Eller rättare sagt gjorde när de var spädisar, nu är det inte så ofta längre. Nu kan de vänta bättre än de kunde som 2-månaders och arbetar sig upp till hysteri när de är hungriga och behöver vänta i en minut på maten.
    Men visst, läggningar kan vara köriga när man har de tre små själv en kväll... Nu har O och G inte haft kolik eller några andra saker som är extra påfrestande för bebisarna och/eller föräldrarna, hade de haft det hade jag sannolikt svarat annorlunda. Eller om vi hade fått tvillingar som första barn och inte varit trygga i föräldrarollen sedan tidigare...
    Ska också nämna att mina barns pappa är star quality när det gäller föräldraskap. Som tvillingförälder är man oftast lediga båda en längre tid i början dessutom. Det underlättar.
    Jo men exakt, med lillan så kräktes man ju i ett under 3 månader, hade en foglossning från hell...å denna gng inget av det alls, jag hade nog inte ens vetat om att jag var gravid om inte det är för att magen växer, haha
    ok, men det låter ju inte så kämpigt med 2 små då...som man alltid kanske trott. Sen såklart hjälper det ju till att ha en ansvarsfull pappa med åxå :)
    arbetar sig upp till hysteri? hahahaha där fick jag mig ett gott skratt, tack å godmorgon :)
    Fialialej skrev 2010-08-01 23:13:45 följande:
    Pregga: Välkommen hit!
    Tack så mkt Glad
    IdaVi skrev 2010-08-02 09:20:28 följande:
    Pregga: Välkommen hit! Jag är 36 år och väntar barn nr. 2 som är beräknat till 29/10. Har en tjej innan som är född den 21/10 (så det datumet ska jag undvika så gott jag kan ) och som blir exakt 2 år när lillasyster/lillebror kommer. Bor utanför Norrköping och jobbar som systemutvecklare. Far en hel del till Arlanda, men nu blir det nog lugnare etttag.
    Tackar så mkt ,hihi jaa det hade väl vart fint å fått dom på samma datum, haha eller kanske inte..ååh 2 år...hm, det känns så långt ifrån på ngt sätt trots att det ligger runt hörnet nu igen, systemutvecklare, jisses...låter avancerat?
  • Bubbis10

Tack så mkt alla för välkommnandet, det värmde {#emotions_dlg.flower}

• malinkat

Men hallå, vilken aktivitet!! Hänger inte alls med...

Juni, vilken shoppingtur! Bra att du stod på dig och försöker "ta tjuren vid hornet", inte alltid så enkelt - men helt säkert det bästa för kommande besök i affärer....

Mini, härligt att få boa in er riktigt, och att Stella är stolt. Jag tror lite som Juni, att hon har så mycket att bearbeta, kanske är det svårt för henne att sortera alla känslor? Kanske trodde hon någonstans att hon inte skulle få behålla Charlie heller? Finns så många faktorer, och det kan ju faktiskt också vara vanlig sotis-känsla också....  Vi har aldrig haft det med A, nu är det mer E som kan visa sig sotis om storebror vill sitta i mitt knä tex. Men han har aldrig visat sig sotis på henne, vilket förvånat oss lite. Just nu är de inne i en period när de leker jättebra 99% av tiden, det är härligt!

Milla, det var service!

Pregga, välkommen!
    Jag är mamma till Elvira 16 månader och Alfred 4 år, bor just nu i Hamburg (annars i Solna) och är gift med en dansk Det var lite snabbinfo! 

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8