• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Fredrika Bremer

Minimalla, ni har ju en väldigt speciell situation, som det är svårt för oss att förstå riktigt, och det är ju klart att storasyster reagerar på det utifrån sin upplevelse att förlora lillayster också. Här har det i alla fall gått ganska snabbt att "normalisera" situationen på så sätt att bebisen redan efter ett par veckor räknas som en familjemedlem av storasyster, så skönt att se. Det är ju en väldig omställning att få yskon, förstås.

Ang KUB osv tycker jag att siffrorna är lite svåra att hantera, faktiskt. Känner till några som fick uppemot 1:4000 el likn som fick ett barn med DS - och det händer ju naturligtvis en gång på fyratusen.... Hur översätter man en sannolikhet till hur orolig man ska vara liksom, risken finns ju, men samtidigt kan man ju inte oroa sig för alla små risker som finns i tillvaron. OM det någonsin skulle bli en trea i det bremerska hushållet tror jag nästan att det bli fotervattensprov faktiskt, de där sannolikheterna gör mig nervös.

• Bubbis10
    Piggley Wink skrev 2010-08-04 23:59:42 följande:
    aigee: Jag har 105 dagar kvar nu...

Har ni läst den här www.aftonbladet.se/wendela/barn/article756843..., det är inte så lätt att vara snygg fru när man mest känner sig som en flodhäst som inte kan gå och bära... Jaja, makens arbetskamrat blev lämnad på BB (andra barnet)  för att hennes man hade hittat nåt yngre men jag vet ändå inte om sånt verkligen händer i verkligheten!
    men shit asså...vilket as!!!
  • Ela

...och idag fick den blivande trebarnsfadern känna den första sparken utanpå magen. Tänk att det är lika magiskt varje gång! Vi var allt lite tårögda båda två. Hjärta

Två är dubbelt så bra
  • Piggley Wink

Idag har jag varit hos min favvosjukgymnast och fått akupunktur och nya övningar. Hon bedömde (precis som läkaren var inne på) att det inte alls är foglossning, utan min isciasnerv som är lite kinkig. Jag fick helt andra övningar (bl a för att lirka loss nerven) och akupunktur. Ska gå två gånger/vecka närmaste veckorna och sedan glesare. Redan idag märkte jag skillnad!!! Har hållit igån hela dagen utan att ha skitont, det är helt underbart! Avslutade kvällen hos kära vänner med frossa i färska räkor, finns det nåt bättre på sommaren? Hurra för världens bästa sjukgymnast!

Pregga: Visst verkar han charmig

Ela: Underbart, H fick känna första gången förra veckan, hon blev helt tyst och stilla! Jag vet inte riktigt om hon verkligen fattade... Maken kände för ett bra tag sen men han är lika fascinerad varje gång! Det är helt sant att man blir lite tårögd!

H juni 07, syskon november 10
  • asap

juni - Hurra för sjukgymnasten!

Ela - Så härligt med spark i magen! Det blir nog mer verkligt för pappan när han också får känna att det verkligen är någon därinne. Och tårögd slutar man ju inte vara för att de har kommit ut sedan, ibland räcker det ju med att titta eller bara tänka på de där underbara små människorna så fylls det upp i tårkanalen....

• bluegrass

Tack för välkomnanden!
    Ela- vad mysigt!
    Juni- härligt med bra sjukgymnast! Kul att H fått känna sparkar också. Längtar till vår Hedvig får det, men dit är det lååångt kvar!

När berättade ni för era barn att de skulle få syskon? Vet inte om vi ska vänta till RUL eller om vi ska berätta efter KUB i v. 12 om det ser bra ut. Å ena sidan har hon inget tidsbegrepp, så det kanske är bäst att berätta så sent som möjligt, å andra sidan längtar vi efter att berätta för henne.

Verkar väldigt svårt med KUB- kvoten. Börjar ångra at vi bokat tid för det. Vi har sett det mkt som en chans att få tidig allmän kontroll för att kunna slappna av lite mer, utan att fundera så mkt på vad vi gör med en ev gränskvot. Får diskutera det en vända till.

• Piggley Wink

bluegrass: Vi berättade i v 16-17 nångång. Det passade bra då för H slutade förskolan för säsongen och vi var inne i en lugn period i livet... I slutet av terminen var jag stressad över tentor, maken bytte jobb så H blev helt klart lite påverad, då ville vi inte ge henne en sak till att fundera på...

Assar: Visst är det underbart att få gå till världens bästa sjukgymnast! Jag känner mig bättre idag också, har hittills packat halva förrådet där vi hänger stall och jaktkläder mm i flyttlådor för att förrådet ska flyttas. Härligt att få lite energi igen!

H juni 07, syskon november 10
  • Bubbis10
    Ela skrev 2010-08-05 23:16:43 följande:
    ...och idag fick den blivande trebarnsfadern känna den första sparken utanpå magen. Tänk att det är lika magiskt varje gång! Vi var allt lite tårögda båda två. Hjärta
    Hihi naaw va fint :) första gng mitt nuvarande x kände på min mage, detta e ju hans första barn..så blev ögonen som tefat, hahaha
  • Bubbis10
    Piggley Wink skrev 2010-08-06 00:14:35 följande:
    Idag har jag varit hos min favvosjukgymnast och fått akupunktur och nya övningar. Hon bedömde (precis som läkaren var inne på) att det inte alls är foglossning, utan min isciasnerv som är lite kinkig. Jag fick helt andra övningar (bl a för att lirka loss nerven) och akupunktur. Ska gå två gånger/vecka närmaste veckorna och sedan glesare. Redan idag märkte jag skillnad!!! Har hållit igån hela dagen utan att ha skitont, det är helt underbart! Avslutade kvällen hos kära vänner med frossa i färska räkor, finns det nåt bättre på sommaren? Hurra för världens bästa sjukgymnast!

Pregga: Visst verkar han charmig

Ela: Underbart, H fick känna första gången förra veckan, hon blev helt tyst och stilla! Jag vet inte riktigt om hon verkligen fattade... Maken kände för ett bra tag sen men han är lika fascinerad varje gång! Det är helt sant att man blir lite tårögd!
    haha mja mindre av det kanske, aså vissa män säjer jag bara.....har inga spärrar alls.uch....

tjejer, jag undrar lite, det var såå längesen jag fick min dotter å med henne så gick vattnet å värkarna kom först 3-4 timmar efteråt, nu denna gng så har jag förvärkar å ganska mkt sådana....men inget händer...finns det några andra tecken på att en förlossning är på G som e ganska så vanligt? jag tror min slemmis har gått med...men det stannar vid detta, låg med värkar i 10 timmar å åkte in för 2 v sedan, inget hände...sen i förigår så låg jag i ca 7 timmar till, fortfarande inget mer än att jag e öppen för fingerblomma...i förigår natt när jag åkte in så fick jag veta att han fixerat sig dock, skönt :)
  • Tilda08

Ela: Åh va mysigt!!! Det är stort när pappan kan känna, blir verkligt för honom och en delad upplevelse för båda. Innan är graviditeten så ensidigt mammans på nåt sätt.

Bluegrass: Vi gör vårt KUB på måndag och får vi godkända siffror kommer vi att berätta både för Tilda och omvärlden. Vi pratar redan om graviditeten i Tildas närvaro, men än så länge har hon inte kopplat. Vi vill dock hellre berätta än att hon ska fatta själva till slut. För omvärlden börjar det bli ett måste, blir svårt att dölja länge till med mitt foglossningshaltande...

Pregga: De flesta av tecknen verkar kunna komma flera veckor innan det faktiskt är dags. Det enda som jag kan minnas är ett säkert tecken är om vattnet går, då brukar det komma igång ganska snart och gör det inte det blir man igångsatt. Tänk för drygt två år sen hade jag stenkoll på allt sånt här, det verkar vara glömt det mesta nu.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8