• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Piggley Wink

Pregga: Mitt vatten gick inte alls, så de tog hål på hinnorna och H åkte ut i vattenrutschbana . Slemproppen gick tre dygn innan hon kom. Svårt att veta när det verkligen är dags om inte vattnet går. Om vattnet går vill de ju ändå ha in en på koll...

Tilda: Vi ville också berätta för H innan vi berättade för omvärlden. Hon ska ju veta vad andra pratar om när de gratulerar mm. Vi berättade för syskon och föräldrar före, men de fick order om att inte prata om det. Var ju tvungen att berätta för min syster när hon frågade om vi kunde låna ut spjälsängen som vi ärvt av dem

H juni 07, syskon november 10
  • Bubbis10
    Tilda08 skrev 2010-08-06 13:59:25 följande:

Pregga: De flesta av tecknen verkar kunna komma flera veckor innan det faktiskt är dags. Det enda som jag kan minnas är ett säkert tecken är om vattnet går, då brukar det komma igång ganska snart och gör det inte det blir man igångsatt. Tänk för drygt två år sen hade jag stenkoll på allt sånt här, det verkar vara glömt det mesta nu.

ok, ja jag var just ute å handlade å kände att jag blev alldeles våt...sprang in på närmsta toa å det tros skydd jag hade på mig var genomvått å rosa,,,men inget mer efter det, kom just hem...haha ja man har ju glömmt så mkt..å som sagt vattnet gick ju med dottern å då visste man säkert...
    Piggley Wink skrev 2010-08-06 16:06:08 följande:
    Pregga: Mitt vatten gick inte alls, så de tog hål på hinnorna och H åkte ut i vattenrutschbana . Slemproppen gick tre dygn innan hon kom. Svårt att veta när det verkligen är dags om inte vattnet går. Om vattnet går vill de ju ändå ha in en på koll...
    ok, haha men hur vet man säkert att det e slemmis då? jag har ju misstänkt att min gått i omgångar nu..med start för 2 v sedan...jo går vattnet så åker jag in direkt, så det e ju det man hoppas på nu...mår dock lite illa för första gng under graviditeten nu...
  • Tilda08

Pregga: det där var med all säkerhet fostervatten. Bra att det var rosa, då är allt bra! Det kan dock läcka av och till innan det går på allvar, inte säkert att det går alls före förlossningen. Du bör nog rapportera till förlossningen dock, vill minnas *senil* att man skulle göra det...

• Bubbis10
    Tilda08 skrev 2010-08-06 17:30:40 följande:
    Pregga: det där var med all säkerhet fostervatten. Bra att det var rosa, då är allt bra! Det kan dock läcka av och till innan det går på allvar, inte säkert att det går alls före förlossningen. Du bör nog rapportera till förlossningen dock, vill minnas *senil* att man skulle göra det...
    ok, hihi tack för svaret....var tvungen att sova en stund då jag blev helt dötrött....
  • Milla C
    pregga: Kollade lite i min blogg här på FL, och med Gabriel hade jag inga känningar alls innan förlossningen drog igång. Med Lucas hade jag sammandragningar ganska länge, men till slut letade jag så febrilt efter tecken på att det var "på G" att jag bestämde mig för att sluta leta tecken öht. Dock skrev jag på onsdag eftermiddag att lederna kändes alldeles uppmjukade. På onsdag kväll började värkarna och på torsdag morgon är han född .
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Bubbis10
    Milla C skrev 2010-08-06 20:10:34 följande:
    pregga: Kollade lite i min blogg här på FL, och med Gabriel hade jag inga känningar alls innan förlossningen drog igång. Med Lucas hade jag sammandragningar ganska länge, men till slut letade jag så febrilt efter tecken på att det var "på G" att jag bestämde mig för att sluta leta tecken öht. Dock skrev jag på onsdag eftermiddag att lederna kändes alldeles uppmjukade. På onsdag kväll började värkarna och på torsdag morgon är han född .
    Ok, ja men det vara samma med dottern, hade inga känningar alls...inte ens en förvärk. Nu har jag haft massa förvärkar men det händer lixom inget...hahaha börjar känna likadant, sluta leta efter tecken typ. hur menar du att lederna kändes uppmjukade? tack för svar Glad
  • Milla C
    pregga: Det kändes som att man varit på ett jympapass och blivit ordentligt "uppvärmd" ungefär. Jag sa t om till Gabriels ena förskolefröken att jag inte trodde att bebisen någonsin tänkte komma ut. Gissa om de blev lite förvånade när farfar ringde morgonen därpå och talade om att Gabriel inte skulle komma för att han höll på att få småsyskon .
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Bubbis10
    Milla C skrev 2010-08-06 20:25:33 följande:
    pregga: Det kändes som att man varit på ett jympapass och blivit ordentligt "uppvärmd" ungefär. Jag sa t om till Gabriels ena förskolefröken att jag inte trodde att bebisen någonsin tänkte komma ut. Gissa om de blev lite förvånade när farfar ringde morgonen därpå och talade om att Gabriel inte skulle komma för att han höll på att få småsyskon .
    hahaha ok, va roligt..hm, ja jag känner mig inte uppmjukad, haha så jag lär nog få vänta *asg*
    men visst kan man få känslan lite, hm..har han ens en tanke på att kika ut?!
  • Fialialej

juni: Vad härligt att sjukgymnasten kan hjälpa dig!

Pregga: Spännande! Då är det kanske på gång snart!

Ego: Var hos BM igår. Har också åderbråck i underlivet. Har ju funderat åt det hållet och det känns i och för sig bättre än känslan av att man på nåt vis har så kassa bäckenbottenmuskler så att barnet "hänger ut". Knäppt tänkt jag vet -men det är lite så det känns... Tror dock att Lena har mycket värre än jag. Jag känner mest av det på kvällarna.
    Hade lite högt socker också men inte så att glukosbelastning behövs. Jag ska nog försöka tänka mig för lite mer vad jag stoppar i mig framöver dock...

• Bubbis10
    Fialialej skrev 2010-08-06 23:11:53 följande:
    juni: Vad härligt att sjukgymnasten kan hjälpa dig!

Pregga: Spännande! Då är det kanske på gång snart!

Ego: Var hos BM igår. Har också åderbråck i underlivet. Har ju funderat åt det hållet och det känns i och för sig bättre än känslan av att man på nåt vis har så kassa bäckenbottenmuskler så att barnet "hänger ut". Knäppt tänkt jag vet -men det är lite så det känns... Tror dock att Lena har mycket värre än jag. Jag känner mest av det på kvällarna.
    Hade lite högt socker också men inte så att glukosbelastning behövs. Jag ska nog försöka tänka mig för lite mer vad jag stoppar i mig framöver dock...
    hihi jo man kan ju hoppas, för snart skriver jag på en vräkning, hahaha näe så illa e det inte, men man vill ju vara liite förberedd på att nu e det på G, å han har lurat mig 2 gng redan :)
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8