• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Bubbis10

Bluegrass å M73

Tack så mkt för omtanke...men ingen bebis än..å jag känner mig DÖD aså jag får gå upp å kissa var 20de min ju å somnar inte förens kl e ca 3 på natten, vaknar å har ont i axel å höfter...pga tyngd...
    sen vaknar jag å halvligger på mage?? har jag inte gjort innan, kan det skada min bebis?

• bluegrass

Tilda- grattis till bra KUB! Vad det mysigt att se bebis på ultraljudet? Såg man bra? Vilken vecka är du i? Ska göra KUB 15/9.

Pregga- tror inte det är ngn fara att ligga halvt på mage. Jobbigt med sömnbrist!

• Bubbis10
    bluegrass skrev 2010-08-10 11:51:49 följande:
    Tilda- grattis till bra KUB! Vad det mysigt att se bebis på ultraljudet? Såg man bra? Vilken vecka är du i? Ska göra KUB 15/9.

Pregga- tror inte det är ngn fara att ligga halvt på mage. Jobbigt med sömnbrist!
    tack...har aldrig vaknat så innan...fick sådan ångest..jo det e skitjobbigt, e såå rastlös.....kan inte sova aså..lägger mig å ögonen e som 2 råttpickar, hahaha
  • Piggley Wink

bluegrass: De sövde på nåt speciellt sätt för att jag har lätt att må illa och få magatarr, men det finns säkert mer att göra. Det var ju första gången jag sövdes så nu kan de ju laborera lite

Pregga: Tycker det borde bli dags sanrt, hller tummarna för att det antingen lugnar ner sig ett tag så du får vila, eller sätter igång ordentligt!

Tilda: Skönt med bra siffror! När vi skulle berätta för H så frågade maken "Vet du vad mamma har i magen?", svaret blev "En bebis" och sen fortsatte H med sin frukost... Nu tycker hon dock att det är jättespännande och pratar mycket om bebisen och hur hon ska hjälpa till med bebisen. Bebisen kan få sova i Hs nya fina rum också!

FB: jag tänker att eftersom mitt diskbråck sitter i överkanten på den benbit där fogarna lossnar i nederkant så tänker jag att det inte känns så bra attt diskbråcket är förbenat och inte kan flexa alls när barnet ska ut . Är som sagt livrädd för att ryggen ska bli värre för då kan jag ju inte ta hand om barnen själv och hur ska det då gå??? Jag har hållit på att bli galen dessa år med diskbråcket, när jag nu äntligen slapp nervsmärtan efter operationen så vill jag verkligen inte riskera att göra sönder nåt nytt (eller gammalt). Hoppas de har bra svar när jag väl kommer dit. En bekant med diskbråck (iofs ett steg högre än mitt) hade vid bf fortfarande inte fått klarhet i vilka bedövningar som var OK och inte, det är egentligen därför jag började tjata på bm redan vid första besöket. Då hade jag ju inte en tanke på KS.

H juni 07, syskon november 10
  • Bubbis10
    Piggley Wink skrev 2010-08-10 12:01:02 följande:
    bluegrass: De sövde på nåt speciellt sätt för att jag har lätt att må illa och få magatarr, men det finns säkert mer att göra. Det var ju första gången jag sövdes så nu kan de ju laborera lite

Pregga: Tycker det borde bli dags sanrt, hller tummarna för att det antingen lugnar ner sig ett tag så du får vila, eller sätter igång ordentligt!

Tilda: Skönt med bra siffror! När vi skulle berätta för H så frågade maken "Vet du vad mamma har i magen?", svaret blev "En bebis" och sen fortsatte H med sin frukost... Nu tycker hon dock att det är jättespännande och pratar mycket om bebisen och hur hon ska hjälpa till med bebisen. Bebisen kan få sova i Hs nya fina rum också!

FB: jag tänker att eftersom mitt diskbråck sitter i överkanten på den benbit där fogarna lossnar i nederkant så tänker jag att det inte känns så bra attt diskbråcket är förbenat och inte kan flexa alls när barnet ska ut . Är som sagt livrädd för att ryggen ska bli värre för då kan jag ju inte ta hand om barnen själv och hur ska det då gå??? Jag har hållit på att bli galen dessa år med diskbråcket, när jag nu äntligen slapp nervsmärtan efter operationen så vill jag verkligen inte riskera att göra sönder nåt nytt (eller gammalt). Hoppas de har bra svar när jag väl kommer dit. En bekant med diskbråck (iofs ett steg högre än mitt) hade vid bf fortfarande inte fått klarhet i vilka bedövningar som var OK och inte, det är egentligen därför jag började tjata på bm redan vid första besöket. Då hade jag ju inte en tanke på KS.
    Jotack det hoppas jag med, att det drar igång ordentligt snart, för att kissa var 20de min e jobbigt å inte kunna sova...haha pratade med en bm som rek färdknäppen å den e bara att tvärglömma, skulle jag ringa min x-man å säja det så skulle han nog klicka mig i örat, hahaha han har inte rört mig sen jag blev gravid, han säjer-han bor där inne å det får respåekteras! haha shit..så den kan jag glömma..
  • Gladhannapanna

Juni: Jag har ju erfarenhet av samtal inför förlossning pga rädsla. Jag gick på aurora innan jag ens vågade bli gravid med Julia. Fick snittlöfte rakt av, kände mig aldrig övertalad till vaginal förlossning utan kände mig hela tiden lyssnad på och förstådd!

Fick träffa en förlossningsläkare för att göra en bedömning av mitt underliv som ju tog rejält med stryk när Agnes föddes.

Till slut gjordes en väldigt tydlig förlossningsplan som följdes till punkt och pricka när det väl var dags. Hon föddes vaginalt med jättebra bedövningar. Både EDA och pudendus förutom lustgasen.

Hoppas att du kan få vettiga svar!

Antar att det är Östra du ska till?

• Piggley Wink

Pyttis: Tack! Jag ska till NÄL... Det svåra är ju att jag inte vet vad jag vill

H juni 07, syskon november 10
  • Tilda08

Bluegrass: Var 12+2 igår när jag gjorde ultraljudet. Såg bebis jättebra, den låg och viftade med armar och ben. Tyvärr kunde jag inte njuta av det eftersom man får siffrorna först efteråt. Vågade inte ta in glädje utifall det skulle bli ett dåligt besked. Nu ser jag fram emot mitt RUL den 20 sep mycket mer än förra gången. De kan ju fortfarande hitta fel, men jag vägrar tänka på den möjligheten. Nu har jag bestämt att allt är ok med bebis tills någon bevisar motsatsen.

Va hemskt med din kompis! Gråter 
    Spänningarna i brösten kan dock komma och gå. Jag hade jättemycket sånt i början men bara de första veckorna. Sen försvann det nästan helt.

• IdaVi

Heeeej tråden!

Nu är jag tillbaka från de finska urskogarna. Har haft det kanonbra, jättefint väder (förutom några tromber!! ), badat och bastat (både rökbastu och vedeldad) varje dag och sett på lite designgrejor. Kom precis hem några tusenlappar fattigare efter besök på Marimekko- och Iitala-butiker

Hinner tyvärr inte läsa ikapp för det är massor som ska packas upp, tvättas och fixas med. Och som pricken över i:et så funkar inte vår fasta telefon.

Hoppas alla mår bra. Här är det inget vidare med åderbråcken. Har blivit värre så vi får se vad Bm säger på torsdag. Kram på er så länge tills jag kikar in igen!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • cilla67

Tilda, grattis till bra siffror!
    Själv har jag gått och grunnat på mina siffror och igår träffade jag en läkare och tjatade till mig en remiss till FVP. Det känns bra, om han nu får igenom remissen. De är tydligen rätt hårda på det här, vem som får göra FVP och inte. Jag äter en medicin som ökar risken för ryggmärgsbråck, gomspalt och hjärtfel, så jag tyckte att vi hade tillräckligt att oroa oss för alldeles utan att gå och fundera på diverse trisomier.
    Överhuvudtaget verkar de rätt skeptiska till tester här. Det finns ett test för ryggmärgsbråck, jag tror det heter AFP, och är ett blodprov. När jag väntade A frågade de om jag ville ta ett sånt. Här frågade jag, men fick svar att "det ändå inte är helt säkert", så det gör inte såna prov.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8