• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Piggley Wink

Sara: Ja, det är självklart. De vill också att jag ska ta med mig journalerna från Ortopeden.  Det jag funderar på är ju hur jag ska värdera det de säger... Kommer förmodligen berätta vad jag läst och så att det kommer fram i ljuset. Förhoppningsvis kommer de väl övertyg mig om vad som är bäst för mig då, och inte för deras ekonomi. Ska ta med mig maken iaf han är rätt duktig på att vara diplomatisk, jag är mer känslomässig och kommer förmodligen storgrina hela tiden vad de än säger !

H juni 07, syskon november 10
  • Billabong

Vad VILL du helst själv? Vad känns rätt i magtrakten? Eller har du inte hunnit/kunnat bilda dig en uppfattning om det än?

• Piggley Wink

Sara: Sista veckan har jag mer och mer gått över till KS, innan har det likom inte varit nåt alternativ...

• Piggley Wink

Men jag vill ju som sagt kunna diskutera saken förutsättningslöst så att jag får all info innan det bestäms (kontrollbehov, jag )

• Bubbis10
    Billabong skrev 2010-08-09 23:09:15 följande:
    juni: Mitt snitt var ju högst oplanerat så tyvärr har jag ingen input att ge om hur ett sådant ställningstagande samtal är . Men på ngt sätt förutsätter jag ändå att om du kör med öppna kort, dvs presenterar det du fått fram här ovan samt lyfter fram din oro för din rygg och dess status (ganska nyopererad, under grav. starkt smärtpåverkad osv) så att det är out in the open så kan ni väl ta det därifrån?

Pregga: Såg att du var med i listan nu. Vi får se hur länge det dröjer innan du kan flytta ner dig!
    hey, jo jag fick hjälp av en gullig milla c här inne :) hihi
    aså jag känner mig jättekonstig nu ikv...mår lite illa...men mina värkar e småå...hm, märkligt....
  • Billabong

Jag har mkt positiva upplevelser från mitt KS - som ju inte fanns på kartan att senaste graviditeten skulle sluta med förrän ngn timme innan det verkligen hände. Så jag var helt oförberedd men trots det kände jag mig trygg och lugn (visserligen var situationen hyffsat akut eftersom G inte mådde bra... så jag hade inget alternativ).
    Får du ett planerat snitt så känns det som om att det har alla förutsättningar i världen för att bli en väldigt fin upplevelse för dig/er.
    Samtidigt förstår jag att man heller vill föda vaginalt om möjligheten finns.
    Velig, jag?
    Kommer man fatta beslut i samband med ställningstagande samtalet eller kan du efter det fundera på vad som känns bäst för dig och lämna besked längre fram?
    För ofta behöver man vänja sig vid tanken/scenariot och låta beslutet mogna fram lite... Iaf fungerar jag så.

Är det imorgon du ska dit?

• Billabong

juni: Kontrollbehov, du? NÄE då! :-P
    Du, försök tänka att de INTE kommer säga ngt utifrån ngn ekonomisk/politisk agenda utan att de är sakliga och ser till det bästa för dig, bebisen och din rygg. Men känns det sedan inte som om att de är sakliga under samtalet, så vet jag att du/maken kommer lyfta fram det och leda informationen/samtalet i den riktningen du/ni vill ha det.

Pregga: Ojdå! Det låter ju bra ur bebisleveransperspektiv. Hur ofta kommer de små värkarna?

• Bubbis10
    Billabong skrev 2010-08-09 23:46:15 följande:

juni: Kontrollbehov, du? NÄE då! :-P
    Du, försök tänka att de INTE kommer säga ngt utifrån ngn ekonomisk/politisk agenda utan att de är sakliga och ser till det bästa för dig, bebisen och din rygg. Men känns det sedan inte som om att de är sakliga under samtalet, så vet jag att du/maken kommer lyfta fram det och leda informationen/samtalet i den riktningen du/ni vill ha det.

Pregga: Ojdå! Det låter ju bra ur bebisleveransperspektiv. Hur ofta kommer de små värkarna?

mja aså jag har haft oftare, men det e lite molande som mensvärk å emellanåt så blir den lite hård...trycker lite i ljumskarna...men han har lurat mig innan, men det e första gng som jag mår lite illa...vet inte vad jag ska tro, som sagt låg inne med värkar i 10 tim sist å inget hände....
  • Billabong

Har du legat inne under slutet av denna grav? (Ursäkta om jag missat ngt viktigt, läste nog ikapp lite slarvigt när jag kom hem från min lilla minisemester). Eller menade du med storasyster?

Molvärk började min första förlossning med, den varade under fm och början av em. Framåt kl 14 var det mer än molvärk och framåt midnatt var det igång. Dottern kom sedan kvart över 8 på morgonen.
    Men alla är vi olika. Följer du MIN rytm så skulle du iaf vara mamma till en liten bebis inom ett dygn nu. Hoppas det blir så! Illa har jag aldrig mått som gravid eller födande, men det är väl vanligt? Trodde iofs det var vanligast under fasen när bebisen tränger igenom vid spinae?

• Bubbis10
    Billabong skrev 2010-08-10 00:00:17 följande:
    Har du legat inne under slutet av denna grav? (Ursäkta om jag missat ngt viktigt, läste nog ikapp lite slarvigt när jag kom hem från min lilla minisemester). Eller menade du med storasyster?

Molvärk började min första förlossning med, den varade under fm och början av em. Framåt kl 14 var det mer än molvärk och framåt midnatt var det igång. Dottern kom sedan kvart över 8 på morgonen.
    Men alla är vi olika. Följer du MIN rytm så skulle du iaf vara mamma till en liten bebis inom ett dygn nu. Hoppas det blir så! Illa har jag aldrig mått som gravid eller födande, men det är väl vanligt? Trodde iofs det var vanligast under fasen när bebisen tränger igenom vid spinae?
    Jo jag låg inne en natt mellan den 17-18de juli om jag inte tar fel på datum nu då jag känner mig lite stressad....å då låg jag med värkar i 10 timmar....men inget hände....jag har inte mått illa en enda gng under denna graviditeten å därav att jag blev så paff nu...jag hoppas verkeligen att du har rätt, för jag har haft falsk larm 2 gng å e öppen 1 cm, men inget händer typ.
    jo med dottern så kräktes jag starx innan krystvärk, men det e jag inte ens i närhet av nu...
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8