• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Bubbis10
    IdaVi skrev 2010-08-11 15:32:17 följande:
    Pregga: Oj, förlåt - hade missat detta! Skäms 
    Låter tufft att vara "ensam" i graviditeten, även om jag inte tycker min man är så förstående alla gånger så gör han ju ändå sitt bästa. Vad skönt att du ändå får hjälp från nära och kära med sånt som man inte klarar av när situationen är som den är. Låter som du har en jätteduktig dotter som hjälper dig ordentligt. Tycker inte du ska känna dåligt samvete mot din dotter.
    Kram på dig!
    Man kan ändå tro att han har en kärleksrelation till sin syster än den han hade till mig, hon har ALLTID gått före oss här, alltid oavsett vad det gäller. Å då hon å jag inte kommer överrens så får jag å dottern inte följa med på högtider hos hans fam för det har hans syster bestämt å det finner han sig i....man? eh NOPP!
  • Gladhannapanna

Pregga: Jobbigt när relationen spricker när ni äntligen ska få bli föräldrar tillsammans. Vem vet, kanske han blir förändrad när han blir pappa och inser hur man ska prioritera i livet!?

• Bubbis10
    Gladhannapanna skrev 2010-08-11 16:24:19 följande:
    Pregga: Jobbigt när relationen spricker när ni äntligen ska få bli föräldrar tillsammans. Vem vet, kanske han blir förändrad när han blir pappa och inser hur man ska prioritera i livet!?
    mja det trodde jag med ett tag, men nej han är helt låst. men som sagt, vi är båda överlyckliga över vår lille prins som vi redan älskar mkt. aså det hade förmodligen spruckit ändå, då han styrs så av sin syster å har ingen egen vilja eller tycke när det kommer till henne å jag vill ju leva med en man....
  • Milla C
    Mandra: Lite sent råd kanske, men Bamyl Koffein på Apoteket "borde" hjälpa mot kaffe-abstinens.

Pregga: Vad synd att mannen har ett snedvridet "Oidipus-syndrom", och väljer sin syster framför dig, din dotter och er son. Och hoppas verkligen att det sätter igång "på riktigt" nu .

Ego: Lucas har verkligen knäckt "gå-koden" ! Han har ju gått "i evigheter" med hjälp av vagn, väggarna eller någon vuxens finger samt gått enstaka steg när det varit riktigt intressant, men igår knatade han tvärs över vår veranda (säkert en tio steg) för att jaga efter pappa - som ledde in min cykel i förrådet - och i morse gick han tvärs över vardagsrummet. Sedan hade han som sagt gått en massa på förskolan, och nu i eftermiddag och kväll har han gått omkring på hela nedervåningen utan att hålla i sig . "Krypa, varför då?" verkar vara hans melodi just nu
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • IdaVi

Pregga: Ok, trodde du hade berättat detta tidigare fast jag missat det.
    Hoppas som Pyttis att ditt ex ändrar sig när bebisen kommer. Visst säger man att blod är tjockare än vatten, men i det här fallet vet jag inte hur han har tänkte. Tråkigt!

Milla: Vad roligt att Lucas går så bra nu. Visst är det häftigt när det liksom släpper!

Ego: Ida börjar äntligen intressera sig för pottan. Efter en vecka med 2 pottbarn så har hon kanske fått lite "inspiration". Imorse sa hon baaaajs när hon var nakenfis och jag sprang till toaletten. Tyvärr hann jag inte fram till pottan, men hon sa ju faktiskt till. Sen har hon satt sig frivilligt på pottan flera gånger idag och dragit ner blöjan när hon kissat. Känns som det närmar sig iaf

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Milla C
    Lena: Ja, och när det släpper på en gång ifrån att inte gå utan stöd alls till att knata omkring i hela huset blir man ganska förvånad .
    Vad skönt att Ida intresserar sig för pottan. Hoppas att hon "fått käm på det" och gör mer och mer där. Det är skönt att bara ha ett blöjbarn .

Hoppas att Preggas röda prick betyder att det blivit bråttom in till förlossninge, och att hon snusar bebis nuBaby.
  • Bubbis10
    Milla C skrev 2010-08-11 19:12:11 följande:
    Mandra: Lite sent råd kanske, men Bamyl Koffein på Apoteket "borde" hjälpa mot kaffe-abstinens.

Pregga: Vad synd att mannen har ett snedvridet "Oidipus-syndrom", och väljer sin syster framför dig, din dotter och er son. Och hoppas verkligen att det sätter igång "på riktigt" nu .

Ego: Lucas har verkligen knäckt "gå-koden" ! Han har ju gått "i evigheter" med hjälp av vagn, väggarna eller någon vuxens finger samt gått enstaka steg när det varit riktigt intressant, men igår knatade han tvärs över vår veranda (säkert en tio steg) för att jaga efter pappa - som ledde in min cykel i förrådet - och i morse gick han tvärs över vardagsrummet. Sedan hade han som sagt gått en massa på förskolan, och nu i eftermiddag och kväll har han gått omkring på hela nedervåningen utan att hålla i sig . "Krypa, varför då?" verkar vara hans melodi just nu
    jo aså det e lite sjukt...men hans val samt hans förlust...haha jaa nu vill jag att han sätter fart, men inte ett spår än av ngt iallafall...haha
    IdaVi skrev 2010-08-11 19:25:14 följande:
    Pregga: Ok, trodde du hade berättat detta tidigare fast jag missat det.
    Hoppas som Pyttis att ditt ex ändrar sig när bebisen kommer. Visst säger man att blod är tjockare än vatten, men i det här fallet vet jag inte hur han har tänkte. Tråkigt!

Milla: Vad roligt att Lucas går så bra nu. Visst är det häftigt när det liksom släpper!

Ego: Ida börjar äntligen intressera sig för pottan. Efter en vecka med 2 pottbarn så har hon kanske fått lite "inspiration". Imorse sa hon baaaajs när hon var nakenfis och jag sprang till toaletten. Tyvärr hann jag inte fram till pottan, men hon sa ju faktiskt till. Sen har hon satt sig frivilligt på pottan flera gånger idag och dragit ner blöjan när hon kissat. Känns som det närmar sig iaf
    nej, jag ville inte ta upp det med en gng men tänkte att jag får ju säja ngt om mig själv osv..hihi jaa aså jag tror inte han tänker alls...men som sagt, har en annan kvinnosyn än vad jag e van vid med å det gör sitt.
    Milla C skrev 2010-08-11 19:58:08 följande:
    Lena: Ja, och när det släpper på en gång ifrån att inte gå utan stöd alls till att knata omkring i hela huset blir man ganska förvånad .
    Vad skönt att Ida intresserar sig för pottan. Hoppas att hon "fått käm på det" och gör mer och mer där. Det är skönt att bara ha ett blöjbarn .

Hoppas att Preggas röda prick betyder att det blivit bråttom in till förlossninge, och att hon snusar bebis nuBaby.
    hihi åååhhh om det ändå vore så väl..börjar tro att en vräkningsorder e på sin plats, haha låg som sagt med värkar inatt fr kl 22.00 igår tills 07.00 imorse å till slut så bölade jag...å allt bara stannade upp-igen. hm, en riktig busunge Flört
  • Piggley Wink

Mandra. Bra tips med för och emotlista, det ska jag fundera på. Grejen är ju att jag inte vill riskera något med ryggen, men inte heller bli sövd så att jag inte kan ta hand om (eller kanske mest NJUTA AV) bebisen... Om jag kunnat få KS men vara vaken så skulle nog det vara det jag helst vill tror jag. Tyvärr verkar det inte vara något alternativ för mig

Pyttis: Det är en toppenidé, men jag ska nog fundera några dagar till innan jag använder den... Jag tycker det uppkommer nya tankar/förutsättningar hela tiden... Ska absolut använda den innan samtalet!

Pregga: Tänk att värkarna gör nytta iaf, de gör ju att du öppnar dig! Jobbig situation med systern, det är ju liksom inte henne du valt att dela livet med

Lena: Skönt att dt gått bra, trist att bli en hök, man blir ju överkänslig till slut och bubbig för något som borde ligga inom gränsen för OK... Kram! Toppen med pottintresse!

Milla: Härligt att han GÅR!!!!!!

H juni 07, syskon november 10
  • Mandra
    Piggley Wink skrev 2010-08-11 20:25:16 följande:
    Mandra. Bra tips med för och emotlista, det ska jag fundera på. Grejen är ju att jag inte vill riskera något med ryggen, men inte heller bli sövd så att jag inte kan ta hand om (eller kanske mest NJUTA AV) bebisen... Om jag kunnat få KS men vara vaken så skulle nog det vara det jag helst vill tror jag. Tyvärr verkar det inte vara något alternativ för mig

Pyttis: Det är en toppenidé, men jag ska nog fundera några dagar till innan jag använder den... Jag tycker det uppkommer nya tankar/förutsättningar hela tiden... Ska absolut använda den innan samtalet!

Pregga: Tänk att värkarna gör nytta iaf, de gör ju att du öppnar dig! Jobbig situation med systern, det är ju liksom inte henne du valt att dela livet med

Lena: Skönt att dt gått bra, trist att bli en hök, man blir ju överkänslig till slut och bubbig för något som borde ligga inom gränsen för OK... Kram! Toppen med pottintresse!

Milla: Härligt att han GÅR!!!!!!
    Varför får du inte vara vaken vid ett planerat KS?
  • Milla C
    Mandra skrev 2010-08-11 20:29:17 följande:
    Varför får du inte vara vaken vid ett planerat KS?
    juni: Jag undrade just detsamma. Beror det på ditt diskbråck?

Pregga: Nej, nu får lillebror/lillprinsen verkligen sluta tortera dig och se till att komma ut nästa gång du får värkar! *Tittar bestämt åt hans håll*

För er som bor "i närheten" av Arboga och har semesterdagar kvar - eller inte vet vad ni ska göra i helgen - så kan jag tipsa er om att komma hit och titta på "Medeltidsdagarna" - som började idag och håller på t om söndag. Det finns marknader (med både medeltida och inte så medeltida ), ponnyridning, medeltida lekar, riddarspel och medeltidsrodd på ån på kvällarna bland annat. De flesta av oss Arbogabor klär oss i medeltidskläder när vi går omkring för att titta och göra saker, så det är ganska "bra stämning".
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8