• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • IdaVi

cissi: Oj, hade missat ditt inlägg. Vilken skitläkare! F-n vad många idiotläkare det finns. Träffar jag en sån imorgon kommer jag förmodligen börja grina.

Assar: Gullepluttarna då!! Klart det ska dokumenteras, fattas bara annat

FB: Ja, jag hoppas det blir någon sorts sjukskrivning iaf. För ju mer det trycker på desto värre lär det bli enligt Bm

Hur går det med lilltjejen?

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • cilla67

Tack alla för sympati - jag filar på ett mejl till herr doktorn, bäst maken läser och lugnar ner mig innan jag skickar!

Det där med "alla över 35" gäller bara i vissa landsting. Här har de slutat med det, och låter alla göra KUB istället. Man får bara FVP om man ligger på 1/300 eller under. i grannlandstinget är de så stränga som 1/200.

Lena, jag känner för dig och ditt åderbråck. Min bästa kompis hade likadant när hon väntade sitt andra barn och hade isblåsor så fort hon kom hem. Hoppas de kan hjälpa dig imorgon! 

• Fredrika Bremer
    cilla67 skrev 2010-08-12 21:27:54 följande:
    Det där med "alla över 35" gäller bara i vissa landsting. Här har de slutat med det, och låter alla göra KUB istället. Man får bara FVP om man ligger på 1/300 eller under. i grannlandstinget är de så stränga som 1/200.
    Jadetförstås, allt sånt bestäms ju på landstingsnivå... Men vilken knäpp policy, KUB och Fvp är ju helt olika typer av prov. Hoppas du får precis de prover du vill i alla fall!

Lena tillbaks! Det går jättebra här tycker jag. Jag och min lika lättrörde make måste gråta en stund varje kväll över hur lyckligt lottade vi är som har två underbara barn
  • Billabong

Cissi: Stå på dig/er!

Milla: Jepp, lära sig gå kan absolut innebära sömnsvårigheter. O har precis fått det att lossna och kommer upp i ca 15 steg - och redan när det var färre än så på egen hand började det strula med själva insomnandet. Han vill inte somna och ligger och gråter länge.
    Så klart är kombinationen med inskolningen en "försvårande" faktor också.

Assar: Hur hade G det på sin första dag som dagisbarn?

Pregga: Så bra, då bör lillebror vara redo för entré i livet när som helst nu!

Lena: Det låter SÅ smärtsamt med dina åderbråck... Hoppas läkaren kan lindra dem med ngn mirakelkur/tips.

Pyttis: Stackars liten! Vi har bara använta Bepanthen, den är jättebra. J är också röd på snippan idag, hoppar det är puts väck efter kvällens insmörjning.

• Piggley Wink

Lena: Jag grinar när jag träffar för snälla läkare också Fy för att det kommer bli värre, då behöver du ju absolut sjukskrivning! Trist att du har så långt till jobbet annars kunde du ju jobbat en stund varje dag för att ha nåt att göra, men med pendling blir det ju hopplöst . Hoppas också på mirakelkur!

Assar: Sån där familj med två barn på förskolan och två föräldrar som jobbar... blir man automatiskt en Svensson då? H funderar redan på hur det ska bli när bebisen börjar på förskolan, om vilken av dem jag ska hämta först när jag hämtar dem eftersom de kommer gå på olika avdelningar

Idag ska jag tillbaka till bm, måste lämna nytt urinprov eftersom jag var där på em igår. De ska göra en odling, då jag fick uvi i maj så ska de kolla att alla bakterier säkert är borta... De gjorde en på vc 10 dagar efter penicillinkuren men tydligen gör man en till i v 25-26 för säkerhets skull... Man måste lämna prover som ska skickas före kl 11 så då får vi åka en extra gång. H tyckte det var fräckt att lyssna på hjärtljuden igår även om hon inte riktigt vet vad ett hjärta är Hade ingen barnvakt för nu har alla börjat jobba...

H står framför TVn och vaggar dockvagnen, hon rullar den fram och tillbaka som vilken proffsmamma som helst  samtidigt som hon kollar på Pippi .

H juni 07, syskon november 10
  • Tilda08

Juni: Jag ska ringa sjukgymnasten nästa vecka, hoppas verkligen att det hjälper med akupunktur. Det vore UNDERBART!

Lena: Skönt att du får lite hjälp!

Cissi: Att ersätta FVP med KUB/NUPP är ju som att ersätta bilen med en moped. Visst, båda fordon men de gör fan inte samma sak! Siffrorna för Kub är ju bara en sannolikhet som dessutom bara är 90% säker... FVP är 100% vetskap om jag förstått det rätt. IDIOTER, jämt ska det sparas pengar utan hänsyn till individen. GRR!!! *lite arg...ja...*

• IdaVi

Tack för alla peppningar. Känner mig lite låg nu. Har träffat en underbar Bm som kollade hjärtljud och blodtryck och urin och  var hur sympatisk som helst och förstående.
    Sen kommer läkaren som bryter kraftigt på svenska och har med sig en "aspirant" som bryter på ryska. Inte lätt för dom att göra sig förstådda då. De var trevliga, men inte alls sådär sympatiska som bm var..
    Och tyvärr är det inget att göra åt. De sjukskriver inte för åderbråck och det finns inga kurer. Det enda som hjälper är att ha benen i högläge (på tåget då eller på skrivbordet?! Demon), knapra Panodil, kyla området och att använda stödstrumpbyxor och stödstrumpor.

Så nu ska jag deppa ett tag och sen rycka upp mig igen... Barnet mår iaf bra vilket är det viktigaste. Kram på er!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Tilda08

Lena: Jag tycker att du ska gå vidare till en annan läkare. Jag hört om flera som blivit sjukskrivna för åderbråck i underlivet. Sen vet jag ju inte hur lätt det är att få det gk av fk men...

• Tilda08

En fråga: Ni som kommit lite längre i graviditeten eller fått er andra, när började er mage att synas andra gången? Har för mig att jag höll allt hemligt tills efter UL sist, dvs vecka 18, så då kan jag ju inte haft så mycket mage... Men nog borde det komma tidigare nu? Funderar på när jag måste börja rota fram mammakläder... De jeans jag har nu har inte mycket att ge i midjan.

• Fredrika Bremer

Men LenaSkrikandes Stackars dig, du har ju jätteont - varför skulle man sjukskriva för foglossning men inte för åderbråck då? Jag vet också flera som fått sjukskrivning för det. Tycker jättesynd om dig Det finns ingen annan läkare...?

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8