• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Piggley Wink

Är lite nere, igår kväll hade jag så J-a ont av fogarna att tårarna bara rann när jag skulle lägga mig. Hittade inget sätt att ligga där det inte gjorde ont Gråter. Ska det vara så i de två veckor jag ska vara ensam hemma med H? Det är ju rätt svårt att lägga sig och vila mitt på dagen, eller att ta det lugnt när man är ensam med liten H. Körde TENS på kvällen, hade bältet när jag gick/stod på dagen, vad mer kan jag göra? Tips?

H juni 07, syskon november 10
  • södermalm

Förhoppningsvis känns det bättre idag Juni. Jag tyckte att det kunde skilja mycket från dag till dag. Har tyvärr inga bra tips, förutom att ta det så lugnt det nu går med H.

Ela - det låter rätt likt L tycker jag, även om han mer sällan kör totalvakenperioder, men det händer. Ofta är han liksom dödstrött men kommer inte riktigt till ro, och vevar runt i sängen (vår). I natt kom han över redan 30 min efter att jag släckt, och då hade jag ändå lagt honom i hans säng precis när jag gick och lade mig... Vi hade väl funderat på att köra tufft och mer eller mindre tvinga honom att somna själv, men jag vet helt enkelt inte om jag orkar, och jag har väldigt svårt för hans tårar. Om de nu skall sova i samma rum dessutom kommer ju K få väldigt svårt att somna...

Vi hade en rätt rolig incident hemma igår gällande K's potträning men hinner inte skriva om den här också, finns i 1-3 tråden.

• Bubbis10
    Piggley Wink skrev 2010-08-03 09:14:59 följande:
    Är lite nere, igår kväll hade jag så J-a ont av fogarna att tårarna bara rann när jag skulle lägga mig. Hittade inget sätt att ligga där det inte gjorde ont Gråter. Ska det vara så i de två veckor jag ska vara ensam hemma med H? Det är ju rätt svårt att lägga sig och vila mitt på dagen, eller att ta det lugnt när man är ensam med liten H. Körde TENS på kvällen, hade bältet när jag gick/stod på dagen, vad mer kan jag göra? Tips?
    Lite tips på att minska smärta vid foglossning är att varje gng du går ur ex sängen. Håll ihop båda benen tätt å släng över dom samtidigt, så du inte särar på dom.använd bälte så fort du går, det stabiliserar upp....hoppas du mår bättre snart, jag vet vilket helsike det var när jag väntade lillan..hua....
  • Piggley Wink

söder: Varje förmiddag känns det bttre, det är frmåt 15-16 jag får skitont och humöret rasat, tålamodet och stubinen blir ungefär en millimeter och då drar H igång, när hon vet att hon kan trigga mig

preggo: Gör det, liksom träningsprogram jag fick av sjukgymnasten, men det hjälper tyvärr inte så mycket. Jag har ett diskbråck som opererades precis innan jag blev gravid och jag tror att det är irriterat igen för jag har så j-a ont från isciasnerven igen

Jaja, solen skiner och kanske kan vi dra till stranden för att slippa konflikter idag. Tänkte åka till maken och luncha nån dag men det kan ju vänta till imorgon när det regnar

• Bubbis10
    preggo: Gör det, liksom träningsprogram jag fick av sjukgymnasten, men det hjälper tyvärr inte så mycket. Jag har ett diskbråck som opererades precis innan jag blev gravid och jag tror att det är irriterat igen för jag har så j-a ont från isciasnerven igen
    ojoj, stackare...då kan jag tänka mig att det känns riktigt jobbigt...vilken v e du i då?
    Har ju hört det att har man foglossning så brukar det släppa så fort bebis har fixerat sig...
  • M73

Mini: oh, förstår att det skär i mammahjärtat att S blir svartsjuk (för jag tror att det är det det handlar om, inte att hon egentligen inte känner sig älskad) men det är inte så lätt att plötsligt dela uppmärksamheten med nån även om man väntat på bebisleverans länge.  Har hon ledigt från dagis nu? Jag märkte på H att hon hade gillade av att vara på dagis där allt var som vanligt o då hade jag hunnit bebisgulla i lugn o ro.  Jag passade på att dumpa sovande T på sambon o tog H o knät så satt vi framför datorn o tittade på bilder från när hon var bebis och berättade om hur det var. 

Pregga; välkommen!

Vi var på Liseberg igår, hopplöst mycket folk men H åkte deras lilla berg o dalbana.

• Piggley Wink

Är i v 24 eller 25 nu och sjukgymnasten sa att det brukar bli bättre i v 36 när barnet fixerat sig... Lite för länge kvar för min smak!

• Tilda08

Juni: Stackare! Lider med dig, vet ju vad du pratar om av egen erfarenhet. Går du på vattengympa för gravida med foglossning? Det tyckte jag var underbart skönt och det enda som faktiskt gav nån lindring. I övrigt var det att ta det lugnt som gällde. Nåt annat bra råd har jag inte.

Min foglossning blir också värre för var dag, så här illa var det inte så här tidigt förra gången. Den verkar iaf INTE uppskatta att sitta på en kontorsstol hela dagen. Började jobba igår igen och idag är det inte skönt att sitta alls. 
    Vecka 12 nu, verkar som jag kommer ha lika "kul" som du i vecka 24 Juni...

• cilla67

Tilda, vi verkar ligga i fas - jag är också i v 12 och ska på UL i eftermiddag, KUB. Hoppas det går bra...

• Milla C
    Pregga: Hormonmonster som gravid? Jajjamensan Fast jag visste iaf om att jag hade humörsvängningar. Min kära tvillingsyster fällde den smått klassiska kommentaren "Bara så ni vet det så har inte jag humörsvängningar, för det säger NN (Hennes man)!" när hon hade haft en urladdning på blivande mormor, mig - ja, hela familjen faktiskt - och teatraliskt svepte ut genom ytterdörren hos mina föräldrar för att åka hem .

Hoppas att alla får sova ordentligt fr om nu (inklusive jag själv). Jag har iaf bestämt mig för att "ta tjuren vid hornen" och vägra ge välling vid halv fyra på morgonen med start i natt. Lucas har sovit hela nätterna (även om han skrek till ung en gång i timmen natten till igår, men det är en annan femma ) igen i två nätter, men vaknade i natt vid strax efter fyra, och somnade om vid kvart över fem! Lika bar att han "lär sig" att man inte ska vakna och hålla sig själv och mamma vaken mitt i nätterna innan vi flyttar ihop killarna i samma rum (förhoppningsvis i slutet av denna vecka eller under nästa vecka). Men jag kan bara gissa att jag kommer vara som en zombie ett par dagar nu.

Annars kan jag tala om att Lucas verkar ha gjort ett riktigt "språng" igen nu. I går klättrade han flera gånger upp på vår "trappall" i köket - man når ju så många fler roliga saker då - samt öppnade dörren ut ifrån vårt sovrum när maken försökte hindra honom ifrån att smita genom att stänga den. Men det "bästa" var nog ändå på eftermiddagen när maken hade båda killarna med sig och plockade ut modellflygplanen han skulle ha på kvällen. Jag kom ut ifrån "hjärterummet" coh hörde att någon stökade i hobbyrummet min man har på övervåningen - och upptäcker att maken och Gabriel är ute på uteplatsen. Lucas hade alltså gått förbi maken, gått in och klättrat upp för hela trappan själv för att komma in i hobbyrummet ! "Jag tyckta att han såg hemskt målmedveten ut" var makens kommentar. Skönt iaf att allt gick bra, och Lucas var helnöjd med att få pilla på alla saker alldeles själv. Grindarna har varit tvugna att vara stängda ett tag, men maken är dålig på det - och numera kan Gabriel öppna, men inte alltid stänga, dem...
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8