• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Piggley Wink

Barbabra: härligt och grattis här med. Tänk vad mycket pengar ni har "över" nu som skulle gå till de andra försöken Kanske ni ska hyra in nån som bygger klart altanen för dem?

Lena: jag läste nånstans att man till en viss vecka får resa fritt och det ingeår i den vanliga hemförsäkringen om förlosssningen skulle sätta igång. Har för mig att det var typ 32, men är inte säker alls. Kolla med din hemförsäkring så vet de!

Jag skickade också mms till min man, han läste det i pausen i en föreläsning och erkände sedan att han nog inte varit en lika bra föreläsare som vanligt direkt efteråt...

H juni 07, syskon november 10
  • Barbabok

haha ja jag nämnde pengarna idag för sambon (fast jag vill nog se bebis först innan vi bränner dom) att vi kanske skulle fixa rummen i källaren för dom. Den är oinredd typ, och vi planerar radonsanering light, 2 sovrum och ett tv-rum, tvättstuga och förråd därnere, så vi har hål att stoppa i

• Fredrika Bremer

Grattis här med barb :)

Lena, vi har en fin europeisk sjukförsäkring som (i princip) täcker förlossningskostnader. Däremot inte hemtransport i kuvös, men det är ju ett extremfall. Jag har rest som en tätting under mina graviditeter och tycker att det sprids för mycket myter om att gravida kvinnor inte får resa (säkert för att de ska kunna sälja tilläggsförsäkringar...) Men det är klart att det är bra att dubbelkolla!

• cilla67

Jättegrattis Barbabra! Vad kul!

Lena, jag vet inte säkert, men jag tror att det är fk som krånglar om man reser efter v28 och något händer. Kolla med dem och med ditt försäkringsbolag, för hemförsäkringen är också inblandad.  

• Billabong

Grattis we - Barbabra! {#emotions_dlg.flower} Härligt!

Lena det går ngn gräns ur försäkringshänseende just i vecka 28. Så kolla jättenoga att du inte står med alla vårdkostnader och dyra hemresekostnader OM det skulle hända att syskonet kommer medan ni är bortresta. Och be om skriftlig bekräftelse på informationen!
    Däremot har själva flygbolagen ofta senare gränser i många fall, men kolla även det flygbolaget ni reser med.
    Har varit en del skrämmande artiklar om detta genom åren... Personer har trott att eftersom flygbolaget låtit dem resa så har det varit ok, men sedan har det kostat dem multum. Inte det man önskar för en semesterresa... MEN. Nu hoppas vi ju att pyret bor kvar i magen till den 10 oktober!

Har inte orkat kommentera och skriva ego-uppdateringar sedan hemkomsten från vår minisemester i fredagskväll. Får se om det blir senare ikväll/inatt.

• Barbabok

Hoppar in här och frågar. Ska man göra KUB eller ej? Vi kollade inget förra gången och sambon är inte alls sugen på att kolla nu heller, men jag vet inte...
    Skulle vi ha hög risk och det visade sig vara typ Downs eller så är det inga problem, bara välkommet, men jag är rädd för det som gör att barnet ev. inte kan överleva. Jag tror att detta kommer sig då jag nu vet hur jäkla mycket man kan älska sitt barn, och jag kan inte tänka mig att mista ett. Låter flumimgt kanske? Fast, jag kan ju inte tänka mig att göra en abort heller. Usch, kan inte alla bara vara friska och perfekta.

• Barbabok

En till fråga, liggvagn med ståbräda eller syskonvagn? BF hamnar runt 20mars, och J är född 13mars, så hon kommer att vara 2år ganska precis. Nu har vi en Emmaljunga Scooter till henne. Men, man kan ju bara köra en vagn åt gången.

• IdaVi

Tack för all input gällande resor senare i graviditeten. Får ta och ringa mitt försäkringsbolag ikväll och kolla med dom tror jag allt
    Vi ska inte flyga, utan åka båt. Ska gå in på Tallinks hemsida och läsa om det står något där också. Sen har jag ett sånt där kort för sjukvård inom Europa nånstans i röran där hemma

Barbabra: Vi gjorde KUB/NUPP denna gång, men inte förra gången. Men jag måste erkänna att vi inte riktigt hade tagit ställning till vad vi skulle göra om något visade sig vara "fel". Vi pratade om att om det var en hög risk för någon kromosomavvikelse så skulle vi gå vidare med f-vattenprov och sen ta beslut därefter. Som tur är såg allt bra ut så vi behövde inte ta några jobbiga beslut.

När det gäller ståbräda kontra syskonvagn så blir det syskonvagn i vårt fall. Men det är för att jag måste gå ca 2 km till dagis och jag är osäker på hur bra en ståbräda är att "gena genom skogen med" och att gå i snö med? Ida kommer ju också vara 2 år när syskonet kommer

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • IdaVi

Psst, För Silja Line var det ok att resa fram till en månad före BF. Sen kan man bli nekad ombordstigning. Lite trist om det händer när vi ska hem

• IdaVi

FB: Hur mår du förresten? Börjar det inte bli dags snart?

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8