• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Piggley Wink

Sara: De kollar inte Hb förrän nästa gång, eftersom mina reserver var OK. Dricker just en Strawberry daquiri gjord på en liter jordgubbar, visst är det viktigt att få is sig järn Usch vad läskigt med allergireaktion! Såklart du inte hade tid för att betala p-platsen . Skönt att ni var hemma, men hit kommer helikoptern jättefort (minst så fort som att du körde själv till akuten) om det behövs. Vi provade när en kompis fick allergichock förra året. Läskigt!

Lena. Bra att du kan prata med din mamma iaf! Du ska inte bära detta själv! Bra idé att surfa runt lite och ladda för samtal, förhoppningsvis blir det mer konstruktivt då. Jag fick sammandragningar förra veckan för första gången, kommer lite då och då när jag hållit igång för mycket. Håller helt med om att det inte alltid är lätt att vila när man är hemma med terrorist.

Frk Kanin: Spännande, önskar så att det går bra för er!

H juni 07, syskon november 10
  • Billabong

Varmt tack för sympatierna!

Milla: Jättetråkigt att deltidsarbetet ändå innebär så sena kvällar och långa dagar på fsk när du hade förhoppningar om annat.

Lena: Hade missat att Ida är äggallergiker, men nu kommer jag minnas att jag kan fråga dig om jag har några funderingar. De kommer säkert komma. Allergituredning på torsdag i nästa vecka, dagen före 1-årsdagen. Hoppas han inte får alltför mkt utslag och blir dålig av den...?
    Skönt att du har stöd av din egen mamma och att du har en bra strategi inför samtalet med maken. Men så trist att hans mamma skyggar för problemet och kör på struts-beteendet. En liten undran bara; var hon inte på feste och såg själv hur onykter han var och hur han betedde sig? För man kan ju inleda ett samtal lite trevande med att knyta an till det... OM du ens VILL ta upp det med henne. Men folk KAN faktiskt förvåna en, även i positiv riktning. Ursäkta inte att du skriver av dig här! Det är jättebra att du gör det och kan få stöttning och ev. hjälp av oss. Kram på dig!

Frk Kanin: Bamsekram till dig! Förstår att det känns tungt att hänga här i 30+trådarna, och ffa just denna kanske?

juni: Då hoppas vi att HBt håller sig högt och fint! Skål!

Nu ska jag packa vidare, avfärd imorgon på den försenade minisemestern. Vi ses på fredag kväll!

• Milla C
    Lena: Hade inga sammandragningar så tidigt vad jag kan minnas, men jag hade mycket mer sammansdragningar andra graviditeten än första iaf. Klart att allt som hänt de senaste dagarna kan påverka.
    Bra att ta ett ordentligt snack med mannen angående alkoholen. Helt enkelt inte OK att utsätta dig och barnen för det.

Frk Kanin: Håller verkligen tummar och tår för er! Förstår att det är otroligt jobbigt att "alla andra" blvit gravida och snart ska ha sina små.

Ego: Sökte två jobb igår - ett som ingenjör och ett som förskollärare (fast eg är jag ju fritidspedagog). Ingenjörstjänsten är som Teknisk dokumentatör via Manpower och verkade nästan som klippt och skuren för mig . Förskollärartjänsten verkade också riktigt spännande, med Reggio Emilia-inriktning (arbetade på en Reggio-inspirerad förskola i nästan tre år när vi bodde i Stockholm) och fina omgivningar - men ansökningstiden slutar inte förrän den 6:e augusti. Idag när vi höll på att packa ihop oss för att åka iväg och hälsa på några kompisar ringde förskolan. De vill träffa mig - imorgon ! "Snabba ryck" får man väl säga .
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • IdaVi

frk Kanin: Ta sommaren och vila upp dig så du får många fina ägg inför ÄP senare

juni: Ska bli spännande att se mitt Hb nästnästa måndag. Jag hade ju ganska bra hela tiden förra gången och körde bara med Blutsaft. Men vips, typ 2-4 veckor före BF så rasade värdet. Så nu knaprar jag på enligt BMs inrådan

Sara: Du är jättevälkommen med frågor om äggallergi. Jag är nästan expert nu efter ett år utan ägg i hemmet. Ida får t.om utslag om man tar på henne efter att ha ätit ägg så det känns enklast att inte ha några hemma. Men ibland blir vi toksugna på äggmacka
    Makens föräldrar var med på festen. Men de åkte före han brakade i golvet flera gånger och innan han blev knölfull. Men jag sa till henne att jag tyckte det var j-ligt tråkigt att han alltid blev så onykter. Men hon skrattade bara bort det.

Milla: Det är tydligen vanligt att få mer sd med andra. Men nu tar jag det lugnt så då kännsdet bättre iaf.
    Vad duktig du är att söka jobb! Håller tummarna för ingenjörstjänsten som verkar passa dig så bra!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • cilla67

Lena, vilken trist historia med makens alkoholvanor... hoppas du kan få till ett konstruktivt samtal.
    Jag började få sammandragningar kring vecka 20-22 när jag väntade A, och fick order att ta det lugnt så han inte skulle komma för tidigt. Han var ju beräknad till 8 januari, men doktorn trodde han kunde komma närsomhelst från 1 december, så jag vankade hemma och väntade. Jag fick sen gå en vecka över tiden! Kanske tog det FÖR lugnt!

Milla, kul med jobbintervju! Vad duktig du är som får ändan ur vagnen att söka! Jag är jättedålig på att komma igång...

Idag har jag varit på det tjatiga hälsosamtalet. Jag fattar inte att de inte samkör det med inskrivning? Nu får jag gå dit igen på tisdag och antagligen säga nästan samma saker igen, + blodprover. Förra gången fick man knappt äta fisk, nu SKA man äta fisk 2-3 gånger i veckan. 
    BF är 110211  - min mamma fyller 90 fyra dagar senare. Snacka om 90-årspresent! Det blir hennes 10e barnbarn, jag tycker det är helcoolt! 

• Piggley Wink

Milla: Härligt med lite fart i även från arbetsgivarna i jobbsökarkarusellen!

cissi: Härlig present till mormor! Maken fyller några dagar innan bf så vi får väl se om han får ha sin födelsedag i fred. Jag har ju spanat in 101112, han fyller den 10:e... Vid UL sa de 22 nov, men en ägglossning (gjorde test) ska det vara den 17???? Jaja, nån gång kommer den väl ut antar jag

Idag har jag och H varit med mormor och plockat jordgubbar på självplock. Gissa vem som var proppmätt med röda händer, ansikte och hår efteråt? Och då plockade jag ändå bara fem liter. Foglossning (ja, jag får väl erkänna att den finns även om jag försöker förneka den så gott det går) och jordgubbsplockning är inte bästa kombon tyvärr... Väntar på att svärmor ska ringa med sitt underbara recept på rårörd jordgubbssaft, måste handla socker bara för det var nästan slut igår när jag skulle gära Strawberry daquiri. Jrdgubbar är bra för järnvärdet

• IdaVi

cissi: Jag tror nog kroppen säger ifrån när det blir för mycket. Idag har det varit lugnare tack och lov.
    Oj, vilken häftig 90-årspresent till mormor!

juni: Vi tänkte plocka jordgubbar i helgen. Har ett eget land, men de gubbarna äter vi upp direkt.
    Har du recept på strawberry dauqiri så tar jag tacksamt emot det. Låter jättesmarrigt!

Apropå datum så satsar jag på 101010 till Idas syskon. Det är 19 dagar före BF men inte helt omöjligt. Annars försöker jag så gott jag kan undvika den 21:e oktober eftersom det är Idas födelsedag. Och den 23:e oktober fyller systerdottern år. Annars kan jag nog tänka mig att föda nästan när som helst

Nu ska jag äta godis och läsa ut min första Twilight-bok (vuxenpoäng, not!)

• Piggley Wink

Lena: Igår blev det: Nästan två liter jordgubbar, sockerlag på 3/4 dl socker och 3/4 dl vatten som fick koka en bra stund, dessutom lite pressad citron (mycket lite). I vanliga fall brukar jag ha sån där lime-sockerlag som man köper på ICA för att ha i drinkar (exempelvis Saturnus gör sån) istället för citron. Sockermängden beror ju på hur söta jordgubbarna är, man får köra lite på känsla... Vill man ha sprit i så är Bacardi Limon underbart god i. Kör jordgubbarna i mixern, fyll sedan på med sockerlag och lime/citron. Hade inte lime heller hemma igår...

Idag har jag gjort jordgubbs och rabarbersaft, ska prova den om en stund när den svalnat. Har även satt igång en sats rårörd jordgubbssaft efter svärmors underbara recept. Den kokar man inte utan den får stå och dra i två dygn istället. Blir helt underbar!

• IdaVi

juni: Lät riktigt mumsigt! Ska spara "receptet" och testa i helgen
    Vad huslig och duktig du är! Du samlar vuxenpoäng till skillnad från mig som precis läst klart första Twilight-boken

• Piggley Wink

Lena. Lyckas inte läsa så mycket nu när H lägger sig vid 20.30, men i gengäld sover till 09 ungefär... Blir inte så mycket tid kvar av kvällen, men underbart att få sova och slappa på morgonen... Iofs läser jag om "Toyota production system" just nu så det är väl rätt många vuenpoäng på det med

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8