• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Barbabok

Jag kikade lite på syskonvagnar på Blocket, men är de inte väldigt otympliga? Men ska J sova är det förstås bäst med sittplats även för henne
    Vi går knappt alls promenader men kanske blir det annorlunda nu. Det är nog lite för långt till fsk för att hinna hämta & lämna utan att ta bilen då man bara får 3h/dag när man är FL. Sen kommer vi dessutom varva så en hämtar, en lämnar. Minst ½h promenad för att komma dit. Usch vad sånt är svårt.

• Gladhannapanna

Barbara: Vi har haft ståbräda, men även en kombinerad syskonvagn/cykelvagn. Vi bor mindre än 100 m från förskolan så vi har inte behövt syskonvagn så mycket, men visst hade det varit smidigt många gånger.

Vi valde bort kub/nupp. Kände inte att jag skulle ha valt bort ett barn med funktionshinder.

• Barbabok
    Gladhannapanna skrev 2010-07-13 09:44:10 följande:
    Barbara: Vi har haft ståbräda, men även en kombinerad syskonvagn/cykelvagn. Vi bor mindre än 100 m från förskolan så vi har inte behövt syskonvagn så mycket, men visst hade det varit smidigt många gånger.

Vi valde bort kub/nupp. Kände inte att jag skulle ha valt bort ett barn med funktionshinder.
    Nä vi vill inte heller välja bort funktionshinder, vore jag rädd för det skulle jag inte planera barn i min ringa ålder
    Kanske ska man satsa på att göra ett 4-D istället, mer skoj

Funderar på om det inte får bli en beg. syskonvagn iallafall. Den plus scootern måste ju funka. Sambo vägrar cykelkärra men vi får allt se. Han skjutsar J på moppe nu men det går ju inte med 2 barn.
  • tidigare Rooibos

Hej på er!
    Är det ok om jag ansluter mig till tråden jag också? Jag känner igen några av er sedan vi försökte och väntade ettan och nu verkar det vara dags igen även för mig! Storebror är född i september -08 och "lillestor" (vad det nu blir för sort) är beräknad till början av mars -11. Jag är i v. 6+0 idag och är både trött och illamående som få men djupt och innerligt överlycklig trots det!

• IdaVi

Rooibos: Grattis och välkommen hit! {#emotions_dlg.flower} Illamåendet kan man stå ut med när man vet vad det beror på

Vi ska köpa en begagnad syskonvagn har vi tänkt. Har ju redan 1 kombinerad sitt/liggvagn, en sittvagn och en sulky. Tur att vi bygger garage nu

Aj aj denna foglossning är inte att leka med. Blir värre och värre. Får stå stilla nån minut efter jag rest mig så knivhuggen ger med sig lite innan jag börjar gå...

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Barbabok
    tidigare Rooibos skrev 2010-07-13 10:04:21 följande:
    Hej på er!
    Är det ok om jag ansluter mig till tråden jag också? Jag känner igen några av er sedan vi försökte och väntade ettan och nu verkar det vara dags igen även för mig! Storebror är född i september -08 och "lillestor" (vad det nu blir för sort) är beräknad till början av mars -11. Jag är i v. 6+0 idag och är både trött och illamående som få men djupt och innerligt överlycklig trots det!
    Vad roligt, då är vi nästan i fas, jag är i v5 (4+1) idag .-)
  • tidigare Rooibos

Tack Lena!
    Usch och fy för foglossningar! Hoppas jag slipper det den här gången men hur stor är sannolikheten för det? Men du har bälte va? Det brukar ju hjälpa rätt mycket.

• tidigare Rooibos

Kul Barbabra! Bara två veckor isär!

Ser att ni diskuterar syskonvagnarnas vara eller inte vara. Jag har varit superskeptisk till dem eftersom de verkar så himla stora och klumpiga men jag börjar lite lätt tänka om. Det kommer ju säkerligen bli en del promenderande med båda barnen när storebror inte är på förskolan och vad kan man annars använda? Jag tror inte att han orkar stå på ståbrädan i fem kilometer. Min tanke var att jag kan ha lillestor i bärsjal och storebror i sittvagn men det känns lite väl tungt att gå så jämt.

• Barbabok

Ja J gillade inte sjalen (bara preciiiis i början), och bärselen var uteslutet mer än precis mot slutet när hon var för stor, så jag kan inte lita på att det funkar med nästa.

• tidigare Rooibos

Nej det är klart. Bebis själv kanske måste ha ett ord med i spelet också? Tänkte inte på att de kan vägra. Storebror älskade att sitta i sjalen när han var liten.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8