• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • IdaVi

juni: Ok, vad duktig du är!! Ska se om jag lyckas komma på vad jag vill göra när jag blir stor nån gång

Barbara: Precis, jag hade gärna förklarat om hon hade frågat och då hade jag också berättat om spriten.... Trodde det räckte med att säga att vi måste bli klara med garagetaket innan regnet och mer virke till väggarna kommer och att jag är trött och har sammandragningar.

Det är min kompis från början, vi har varit kompisar i nästan 10 år. Vi är inte "bästisar" men har varit väldigt bra kompisar förut, även om vi träffas mer sällan nu när vi båda har barn osv. 
    Men allt ska ske på hennes villkor, träffas när det passar dom, jag ska skjutsa (de har ingen bil, och tydligen inte råd med taxi men flera utlandsresor/år) och sen pratar hon bara om sig och sitt.
    Sen träffades vi faktiskt för 3 veckor sen och åt middag hela familjerna. Så det är ju inte det att man aldrig träffas. Och jag försökte hitta ett nytt datum men fick till svar att det får bli i september då

Äsch, skit det samma. Nu ska jag Carpe Diem och ha mysigt med Ida. Verkar bli mindra varmt idag så man kanske orkar med att göra lite nytta

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • IdaVi

cissi: Precis,  vi har ringt om varandra nu på morgonen. Hon ringde när svärisarna var här och levererade takvirke till garaget för 30 min sen. Jag ringde tillbaka men fick inget svar. Tänkte berätta hela historien för henne nu, även om jag eg. inte orkar det just nu...
    Tror också din mamma och svärmor egentligen är/blir jätteglada. Men en del vill ju gärna oroa sig och törs inte riktigt släppa loss på glädjen.
    Och som sagt, när man är gravid är man skitkänslig. Iaf jag, kolla bara på historien med kompisen

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • M73

Lena; att man är känslig kan vara bra för man kommer sig för med att ifrågasätta att andra skall få bete sig hur som helst.  Egentligen kan jag tycka att det är din man som skulle behöva ringa o ställa in. Vill han inte säga varför så får  väl han ljuga ihop något. Sedan tycker jag att det låter som om den kompisen inte är värd hur mycket jobb som helst.  

• Piggley Wink

Lena: Jag tycker M73 formulerade det väldigt bra! Frågan är om hon är värd den energi det tar från dig att förklara alltihop... Även om det är skönt att prata om det så är det ju frågan om det är henne du ska lägga den energin på?

cissi och lena: Tack för uppmuntran! Det är jättekul att plugga, men rätt stressigt också när man ska passa in dagishämtning/lämning mitt i allt... Tur att jag har förstående klasskompisar när vi gör grupparbeten, de sitter kvar längre på eftermiddagen och jag kommer igång igen på kvällen när jag lagt H. Men nu ska ju inte maken resa lika mycket så jag hoppas det blir lättare då!

H juni 07, syskon november 10
  • cilla67

Lena, jag håller nog med M73 litegrann. Jag har också haft en sån kompis, där allt skulle ske på hennes villkor. Känner igen det där med skjutsandet... Jag skulle inte heller springa benen av mig för att förklara för henne då. Vill hon umgås, så får hon väl säga till. Hon hör säkert av sig igen, om inte annat så när hon vill ha skjuts nästa gång ; )
    Mmmm, visst är man känslig.... 

• Fredrika Bremer

Men usch Lena "jag har sammandragningar"ska väl verkligen räcka som skäl! Tycker inte du ska behöva säga som det är om du inte vill. Dumpa människan

En lite vildvuxen tanke i alkoholfrågan förresten: när jag är gravid dricker min man (i princip) inte alkohol heller (han som tycker att det känns bäst så, inte jag som tvingar honom...) Det kanske kunde vara en idé, så får din man en ordentlig paus från alkoholen? Det är ganska mysigt att vara nykterister på tu man hand, vi sitter på balkongen och smuttar alkoholfritt rosé, blandar fruktdrinkar, har roligt åt hur andra beter sig på fester etc
    Kram till digHjärta

Kram till Cissi också, vad är det för ett sätt? Ibland är äldre människor fast i en idé om att man inte ska ta ut glädjen i förskott, lite vidskepligt sådär, i alla fall reagerade min mormor så. Hoppas de kan glädjas mer med dig! Och vadå barnen är ju bara ännu mer mirakel om man är "lite äldre" ju

• aigee

knasiga kompisar och mammor... men tänk, små mirakel i våra magar!! Wohooo!

juni: kul med ny kurs jag är impad!

Nu  ännu mer strykning. imorgon husvagnen i några veckor!!

• aigee

totalego: såg på gravräknaren att det bara är 100 dagar kvar till bf imorrn!!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8