• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Gladhannapanna

Ang sittbräda: Jag har har hört att de inte får säljas längre eftersom de gör vagnen ostadig och att den lätt välter. Annars är det en jättebra lösning som jag gärna hade haft till Agnes!

• Barbabok

Min mage har stannat ajaj
    Måste vara psykiskt för den funkade ju innan plusset, nu som en stor degig ballong!

• Piggley Wink

Barbabra: Drick katrinplommonjuice, finns i safthyllan i vår ICA, med lite citron och nån mer frukt i. Smakar faktiskt helt OK! Microlax funkar ju också...

H juni 07, syskon november 10
  • Barbabok
    Piggley Wink skrev 2010-07-13 20:33:57 följande:
    Barbabra: Drick katrinplommonjuice, finns i safthyllan i vår ICA, med lite citron och nån mer frukt i. Smakar faktiskt helt OK! Microlax funkar ju också...
    Men jag är inte förstoppad, har lätt skov igen av min Ulcerös kolit så det rinner mest Skäms Vill inte bli lösare om det ens är möjligt, men tack för rådet
  • Piggley Wink

Barbabra: Förlåt, missförstod Skäms. När min mage blir sån av magkatarr så är nyponsoppa bästa hjälpen, gärna ihop med knäckebröd...

H juni 07, syskon november 10
  • Barbabok
    Piggley Wink skrev 2010-07-13 21:29:21 följande:
    Barbabra: Förlåt, missförstod Skäms. När min mage blir sån av magkatarr så är nyponsoppa bästa hjälpen, gärna ihop med knäckebröd...
    Lugnt   Alla kan ju inte ha koll på min trasiga mage, hoppas bara jag inte får en upprepning av förra graviditeten, då bröt det ut för första gången och Js första månader spenderade jag sittandes på toa med hennes badbalja framför mig för det var full fart i bägge ändar Usch så sjuk jag var. Blir jag sjuk igen ska jag sjukskriva mig så att sambo får ta föräldraledigt.
  • Billabong

Lena: Men vilket korkad och lättstött vän du måste ha! Blev helt paff när jag läste. Hur har det gått med samtalet m sambon (maken?)? Hoppas ni kan ta denna fajten tillsammans. Synd att det verkar kört att få svärmor att inse problemet. Jag gillade verkligen FBs förslag!

Barbabra: Hoppas magen snart är bra igen och skovet upphör o håller sig borta.

Rooibos: Grattis och välkommen hit! Vi har nog inte hängt i samma trådar samtidigt då min dotter föddes sept -07 och sönerna för ganska exakt 1 år sedan!

Syskonvagn är väldigt bra när man har tvillingar.
    För syskon med uppemot 2 års skillnad eller mer är jag tveksam till om det behövs principiellt. Beror mkt på hur barnet är och hurdan vardag man har. Om barnet inte är pålitligt utan sticker iväg och/eller om man går långt ofta så ser jag att det behövs. Ja, det kan säkert finnas flera andra anledningar också.
    Men visst är de stora när man jämför med sin lilla smidiga singelvagn (Bugaboo). Det var en evig tur känner jag att vi inte bor kvar i stan längre. Var inne i stan ett par timmar igår hela familjen och jisses vad omständligt att promenera med de vagnar vi har nu (syskonvagnen och en sulky - alltså ingen lättkörd Bugga alls!).
    Och ja, det är lite tungt att baxa tvillingvagn med två liggdelar (dvs ca 23 kg vagn + barnens vikt) samt storasyster på ståbräda i vinterunderlag uppför en backe på väg hem från dagis... Man får bra muskelstyrka i ben och armar.
    Sittbräda ovanpå liggdelen finns fortfarande att köpa, vet inte till vilka vagnar den passar och jag har precis som Milla hört att vagnen blir ostabil. Men en länk iaf: http://www.littlekidscorner.se/sv/product/886/TRILLE-SYSKONSITS
    Jag hade nog övervägt en sittpall på ståbrädan de ggr jag ska gå långt och/eller storasyskonet inte vill gå/stå. Sådan här: http://www.littlekidscorner.se/sv/product/2879/Kid-Sit-Stabrada-Gra (Till Bugaboos äldre ståbrädor finns en särskild variant som heter Tiny Tot)

Förresten, ni som inte har syskon än: Bugaboos syskonvagn kommer i september enl. vad jag hört. De kanske är smidigare än många andra? Om den inte är bra/prisvärd så hade jag satsat på en Britax B-dual tror jag, verkar bra om man bara ska ha syskonvagn ngt halvår/år eftersom den sedan är en smidig singelvagn. Babyjogger City Select verkar vara liknande men längre och svårare att manövrera såsom jag uppfattat det. Men den har kanske andra fördelar...?
    Så, det var ännu en av mina avhandlingar kring ämnet syskonvagnar.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8