• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Barbabok
    tidigare Rooibos skrev 2010-07-13 10:32:23 följande:
    Nej det är klart. Bebis själv kanske måste ha ett ord med i spelet också? Tänkte inte på att de kan vägra. Storebror älskade att sitta i sjalen när han var liten.
    Kanske var det fel sorts sjal, för jag tyckte då det var helbökigt, men jag hade en i trikå 5,5m lång tror jag? Minns inte namnet på den.
  • tidigare Rooibos

Jag har nog hört att det är väldigt olika huruvida barn trivs i sjal eller ej så det behöver inte ha varit sjaltypen. Det är bara jag som är glömsk!

• cilla67

Hej Rooibos! Visst väntade du ettan ihop med Aigee och någon mer? Ni födde ungefär samtidigt?

Visst finns det också en slags sittbräda att ha i fotänden på liggvagnen? Det hade nog jag tänkt mig, men jag har ärligen inte funderat så mycket på vagnfrågan än - det är ju sådär 30 veckor kvar tills man behöver den?! 

• tidigare Rooibos

Hej cissi67! *vinkar*
    Jo precis så var det! Aigee och Idril och jag fick ungefär samtidigt har jag för mig .
    Sittbräda? Låter intressantare än ståbräda! Måste googla lite på det tror jag.

• Barbabok

Var det inte sittbrädan det var snack om att vagnen måste pallras mot en vägg eller hur det nu var, för att inte tippa om man inte höll i? Annars låter den helt perfekt.

• IdaVi

Rooibos: Näe, foglossning är ingen höjdare. Klarade mig bra förra gången, men inte lika bra den här gången

Pyttis: En helt klart positiv anledning till att skaffa syskonvagn

Barba: Usch, låter läskigt?!!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Milla C

Har precis hunnit läsa ikapp efter vår hääärliga minisemester torsdag-måndag (mer om den senare), och hoppar direkt in och kommenterar lite (har väl glömt hälften jag ville kommentera, men ändå ):

Lena: Tråkig kompis som inte kan ta att ni ställer in när du har foglossning och är trött. Har en kompis som jag känt i tio år, och vi umgås när vi kan med våra familjer. Vi har en så bra relation att det tom räcker att säga "Nej, det funkar inte idag" som anledning till att ställa in. Eftersom vi båda har barn/har väntat barn så fattar man ju liksom att det kan bli så tycker jag.

cissi: Hmpf för tråkig reaktion ifrån föräldrar . Vi väntade iofs till efter NUPP med att berätta om småsyskonet, men min pappa blev så glad att han började gråta (Lång historia kort: Bilen brakade i Linköping när jag var där för NUPP. Den enda som kunde komma och hämta var pappa, eftersom han är pensionär. På vägen ner till Linköping hade han åkt förbi en massa platser med anknytning till min mamma - som dog sommaren 2007 - så han var ledsen när han kom men blev jätteglad när han fick se bilderna på "knytet"). Storasyster däremot tog emot nyheten med ett "Jaha, då får vi hoppas att det blir en tjej den här gången då!" Men det är som de andra skriver, man får försöka skaka det av sig.

Barbabra: Satt och läste och såg bara din bild - och fattade inte vem det var folk skrev till . Angående KUB/Nupp så gjorde jag det båda gångerna. Första gången vet jag inte vad vi hade gjort om siffrorna blivit dåliga, men andra gången vet jag att jag tänkte att jag nog skulle ha avslutat graviditeten om det visade sig att barnet var svårt skadat.

Barbabra och Rooibos: GRATTIS! Hoppas att ni får underbara graviditeter som resulterar i underbara bebisar (oundvikligt att de blir underbara i de här trådarna, jag vet ).
    Angående syskonvagn: Jag hade inte klarat mig utan den! När Lucas var liten sov han oftast gott i sjalen vid hämtning och lämning på flörskolan (Jag klurade aldrig ut sjalandet när Gabriel var liten, med Lucas gick det hur bra som helst), men när man ska på prommenad med båda barnen, eller när man måste gå till affären på vägen hem ifrån förskolan, är en syskonvagn ovärderlig. Jag tyckte faktiskt inte att vår syskonvagn var otymplig - även om den naturligtvis är mer svårmanövrerad än en enkelvagn, speciellt med liggvagnsdelen på.

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Piggley Wink

Barbabra: Vi gjorde KUB med ungefär samma förutsättningar som er. Svårt att tänka oss abort, men man vill ändå göra undersökningen när den erbjuds just för att skador där barnet inte överlever vill man kunna förbereda sig på . Jättesvårt det där men för oss var det självklart att göra undersökningen.
    Ang syskonvagn så var det min kompis Urban Jungle Duo som fick mig att köpa en UJ singel. Den är jättelätt att köra (även om det såklart är tungt att putta två barn uppför backar...).

H juni 07, syskon november 10
  • Piggley Wink

Roobois: Välkommen tillbaka!

Lena: Förstår precis hur du menar med den där nedrans foglossningen. Ska till osteopaten imorgon, hoppas han kan göra underverk

Sån sittbräda hade man väl när vi var små, jag har för migatt jag hört nnstans att det är farligt för att det lätt tippar

Idag har vi varit på vårdcentralen och tagit blodprov på H. De sta testa för gluten, även om barnläkarens tips var att utesluta mjölk. Det gjorde vi ju förra sommaren OCH när jag ammade utan resultat. De kan väl inte få mjölkprotein/laktosintolerans vid tre års ålder? Hon hade nog inte läst på i journalen...

H juni 07, syskon november 10
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8