• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Minimalla

Vi var på tillväxt-ul i fredags och lillebror verkar ha det riktigt bra inne i magen. Han beräknades väga ca 2600 g (v.33+6) och det är ju verkligen kul att han växer som han ska men jag får lov att erkänna att jag blir lite nervös över HUR stor han kommer bli. Just nu beräknas vikten till ca 3800-3900g runt BF. Stella vägde 3155g och Lilly 2460g. Lite skillnad.

♥ Stella 060224 ♥ Lilly f/d 090908 ♥ Lillebror BF 100813 ♥
  • Mandra

Minimalla > Grattis till ett fint UL, hur mår du såhär i sommarvärmen med magen?

Nu slänger jag in en fråga ang. värmen och barn.

Är det någon av er som har ett barn som inte orkar med värmen? Som inte klarar av den rent fysiskt? Eller kanske tom känner någon som har ett värmekännsligt barn?

För just nu så blir jag lite orolig för Vilya.

Vilya, min 4-åring klarar inte värme och sover redan för andra ggn idag (sover inte alls majoriteten av veckans dagar). Hon blir trött, likblek och illamåeende av värmen och kan även få lite feber.
    Hon var likadan förra sommaren så jag borde inte oroa mig igentligen men jag vet inte, skulle vara lite skönt att inte känna sig ensam antar jag.

• IdaVi

Mini: Vad skönt att allt såg fint ut på TUL. De beräknade Ida att väga 3800 g vid födseln, men hon vägde bara 3400 så de kan ha fel. Och det är väl huvudomfånget som är det värsta om jag fattat rätt.

Mandra: Vad jobbigt för er! Ida är mer gnällig och vill inte äta. Är bara glad när hon badar/duschar/leker vid sjön.

Ego: Hade 40-årsfest för maken igår. Han blev så full och vi blev osams. Är tyvärr inte första gången det händer. Han ramlade av stolen flera gånger och vinglade och var tjatig, drack massor och var jättepinsam. Jag har sovit så dåligt i natt (pga värmen och maken) och bad honom att flytta hem till sina föräldrar en period för att tänka över vår situation. Han har gråtit massor idag och har ångest. Jag är helt slut och apatisk. Hur f-n ska jag orka med både Ida, den kommande bebisen och en make som blir full allt för ofta?!

Sorry för depp-ego-inlägg. Känner mig bara så extremt låg. Funderar nästan på att ringa AA, men jag vet inte hur jag ska göra

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Gladhannapanna

Mandra: Har inget tips om värmekänsligt barn tyvärr!!

Lena: SÅ himla jobbig sits!!! Jag vet att AA har grupper för anhöriga, du kan väl kolla om det finns någon nära dig som du kan prata med? Jag jobbar ju inom soc och i min kommun finns en beroendeenhet som man kan prata med anonymt, kanske finns något liknande hos dig. Kan ju vara skönt att prata och fråga någon som jobbar med missbruk som kan göra en bedömning av situationen. Då kan det vara lättare att ställa honom mot väggen med, när du har pratat med någon som är kunnig och det inte bara är ditt vanliga gnäll. (ur hans synvinkel alltså!)

Min pappa dricker för mycket så jag känner till hur det är att stå bredvid.

• Fredrika Bremer

Men Lena vad är det jag läser Och du som halvt jobbat ihjäl dig med hans fest   Usch känner med dig! Hoppas incidenten kan leda till en bättre dialog kring det hela, eller att han söker hjälp. Vad du är stark och modig som sätter gränser. Har i övrigt inga goda råd att ge men skickar en stor kramHjärta

• IdaVi

Tack för ert stöd. För några timmar sedan lovade maken mig att bara dricka 2 glas vin på fre-lör. Gissa vem som satt och drack öl hos grannen och rökte cigaretter med Ida sittande bredvid sig för en timme sen?!! Han har redan brutit sitt löfte, trots tårar och ångest.

Usch jag mår så jävla dåligt nu... Tårarna bara rinner... Stackars Ida... Stackars nya bebis...

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Piggley Wink

mini: Härligt att allt ser bra ut!

Lena: Stora kramar till dig! AA har anhöriggrupp som heter Alanon (ingen aning om hur det stavs). Jag tror kan vara skönt att prata med andra i samma situation som kommit lite längre i sina funderingar. Pyttsi hade ju bra tips också. Låter som du iaf har satt en viktig gräns när du inte accepterar gårdagens beteende. Kramar till dig!

H juni 07, syskon november 10
  • Sparken

Lena - Skickar många stora kramar till dig och hoppas att din sambo kan ta sig samman!

Minimalla - skönt att lillebror växer som han ska! Alltid är det något att oro sig för, även om jag inser att det värre för dig än för oss andra.

Mandra - E är inte så jättekänslig längre så jag vet dessvärre inte.

Själv är det bra med mig och magen! Går in i vecka 32 nu så det är inte så jättemånga veckor kvar! Jobbar en dag till innan jag går på semester + föräldraledigt till september 2011! Sjukt! Måste säga att jag inte längtar efter ledigheten på samma sätt som när jag väntade E även om det ska bli kanonhärligt att ta det lugnt och bada med E. (Fast det är inte jättelugnt att ta hand om henne iofs ) Sambon jobbar en vecka till innan vi får semester men för oss blir mycket av semester till att renovera hus.

• asap

Lena - Stora kramar till dig!! Förstår att du är ledsen och mår dåligt. Jag har inga tips att komma med, bara virtuella kramar, vilket inte är så mycket att komma med eg.

• aigee

Lena: tror du är inne på rätt spår. Du är modig och klok!! Följ pyttis råd och din egen magkänsla. tråkigt när alkohol förstör! Du behöver lite paus låter det som. Kanske egen getaway med Ida??

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8