• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Piggley Wink

Pyttis: Jobbigt med öronproblem, ska man hoppas att det blir rör så hon slipper ha ont eller?

Idag har vi hängt på stranden igen, eller hängt är väl inte rätt ord. H röjer runt i 190 km/h i vattnet. Knatar rätt ut där hon inte bottnar, då hojtar hon "kan nån hjälpa mig", men den elaka mamman står kvar och säger att hon måste vända och "simma" tillbaka. När hon är galen och går rätt ut måste hon väl lära sig att lösa situationen? Hon klarar det ju om hon bara vill. Vad har ni andra för taktik?

H juni 07, syskon november 10
  • Lilla Proppen

Juni - jag kör ungefär samma taktik som du när det gäller allt som Skruttan vill prova på. Tanken är "Klarar hon inte att klättra/hoppa/springa själv är hon inte mogen för det än". Jag kan gärna visa/förklara hur man kan klara situationen men hon får minnsann försöka själv eller låta bli. Lite mindre tuff är jag när det gäller vatten eller andra rent livsfarliga saker förstås, men glädjen hos henne när hon klarar det själv är enastående. Speciellt om det är sådant som hon försökt många gånger och tidigare misslyckats.

Har man en vilde till unge så går det inte att vara en hönsmamma och det gäller att som förälder lära sig att inte oroa sig hela tiden. Vi är stenhårda på att Skruttan ska ha flytväst på sig när vi är på bryggorna vid stugan, men i det långgrunda vattnet vid stranden får hon härja fritt.
    Vi får väl se hur det går i år, men förhoppningsvis är vi båda äldre och klokare än förra året Flört

Visst är det intensivt att vara ledig med barn som inte sover middag!? Jag är helt slut efteråt, att inte få en sekund av total avkoppling under hela dagen gör att krafterna verkligen tryter mot slutet av dagen. Mina principer (från tiden FÖRE jag hade egna barn) om att inte använda TV:n som barnvakt har jag fått lämna bakom mig. Nu blir jag glad om Skruttan föreslår att hon ska titta på film när jag lagar mat eller så, det är typ enda gången som hon sitter helt stilla i mer än fem minuter....

• Piggley Wink

Proppen: Det låter som du beskriver livet hemma hos oss! H har armpuffar när hon är i vattnet, hon är så j-a snabb och jag vill ju inte att hon pinnar ut dit hon inte bottnar utan armpuffar . På bryggor har hon självklart flytväst, förra säsongen kompletterad med ett flexikoppel . H tror ju att hon kan allt så för det mesta lyckas hon direkt, gör hon inte det då tränar ho ihärdigt tills det går. Hrmm, hon har väl inte envisa föräldrar? det måste komma någon annanstansifrån *visslar*

• Tilda08

Hej tjejer! Hoppar in med ett litet EGO-inlägg. Har bråttom iväg. Var på inskrivning idag. Tidigt (6+3) eftersom min BM går på semester. Kändes bra iaf, alla värden från socker till blodtryck var bra. Skönt! Har fått remiss till CUB/NUPP i början av augusti och redan en tid för RUL i september. Helt plötsligt kände jag mig gravid, att det är på riktigt... Inte dålig känsla, bara en insikt.

• aigee

tilda: kul! skönt att allt är bra!

juni mfl: flexikoppel är något som vår dotter skulle behöva jämt, rädd är hon inte och snabb är hon! Tror inte hon vill ha sele på bara...

ego: sockerbelastning idag. vad det är ÄCKLIGT! Mår man konstigt hela dagen. men värdena var bra.blodtrycket finfint, hb 128, sockret ok. mycket bra. har gått upp et och ett halvt kg sedan inskrivningen! Hon undrade om jag inte äter... jag skrattade högt och sa att så mycket som jag äter och så mycket fika och efterrätter jag äter är det väl tur att vi är två som delar på energiintaget! GÖtt iaf!

• IdaVi

Jag tror mycket av min trötthet beror på värmen och mina extrakilon ( ). Men det är nog bara att vänja sig, sommaren har precis börjat och jag lär inte bli lättare

Tilda: Vad skönt att allt såg bra ut

aigee: Skönt att allt såg bra ut för dig också. Otroligt att du inte gått upp mer, jag har ökat 6 kg?!! Shit pommes frites! Men jag gick upp 15 kg sist så det blir väl något liknande. Sen rasade jag i vikt när jag började amma och 2 mån efter förlossningen var jag -20 kg och pinnsmal (enligt mamma). Hoppas på samma visa denna gång

Full rulle med garagebygget, arbetande man, förberedelser för 40-årsfest i helgen, matlagning, tvätt, lite jobb idag, fix i trädgården mm mm... Inte underligt att fogarna nästan knakar idag.

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Piggley Wink

aigee: Får man fråga varför du gjorde glukosbelastning? Vi är ju i samma landsting och här verkar det inte som man gör det Slipper iofs gärna Förra gången drack jag en Cola precis innan jag skulle till bm, hade ju inte en tanke på att de skulle ta prover... Men det gick bra, en bra bit under gränsen även om de undrade ltie eftersom det var klart vöer de andra tillfällenas provsvar . Men vad gör man inte när man känner sig svimfärdig och måste härda ut en stund till

Lena: Skönt att du gick ner fort förra gången, jag gick ju ner fort (efter 6 v var jag på normalvikt), men har smyglagt på mig ett par kilon när jag inte kunnat motionera ordentligt pga dickbråcket. Vilken skillnad det ska bli denna gången nrä jag förhoppningsvis iaf kan promenera efter förlossningen. *hoppas hoppas*

• Milla C

Oj! Nytt utseende på FL igen !

Tittar bara in en snabbis i det fina vädret då Lucas sover middag och Gabriel hittat en förskolekompis som är hos sin farmor i vårt område över dagen. Hoppas att alla som känner sig trötta i värmen snart får lite ledigt (=barnvakt) och avkoppling.

När jag skulle lägga Lucas vid tvåtiden idag så tog det ett tag för honom att somna. När jag gick in till honom igen så låg han och "gosade" med sin "Dinglis"-elefant. Jag böjde mig ner i spjälisen och pussade på honom och sa "Sov gott" igen innan jag gick ut ur rummet. När jag gick la sig Lucas på rygg - och vinkade . Sedan somnade han bums, sötnosenHjärta.

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • aigee

Juni: mamma har typ2 diabetes och jag väger några kilo för mycket. alla över ett visst bmi gör tydligen det. (vet ej vilket bmi som gäller dock) båda orsakerna hade räckt var för sig tydligen!

Lena: jag gick upp ca 10 kg sist och gick med amningen ner 20 kg efteråt. men sedan dess har jag gått upp fem vilket ändå gör att jag väger m indre i utgångsläget än sist vilket är skönt!.

Milla: vilken gosing!!

Ego: nbyss hemkommen från smögen. Underbart att campa med familjen! PÅ vägen hem var vi på Nordens Ark idag. Jättekul! Kossan var Noras favvo!! Men den råmade Liiiiiiite högre än hon trodde att den skulle göra. lite darr på underläppen belv det. Vi kom i alla fall hem med en plastfjäril och två leksakskaniner Nora vann i lotteri.

ja, och nora har sagt sin första treordsmening!!! "NU jag gunga!" (sagt efter att hennes mamma tvingat henne att duscha och på väg till den utlovade gungan)

• Piggley Wink

aigee: Härligt med Smögen! jaha, då är inte jag i de riskzonerna iaf. Ska till bm imorgon, ska bli spännande att se hur hb är! Natten till lördag så vaknade H vid 02.30, när jag gick upp och lade mig brevid henne så fick jag såna sura uppstötningar att man nästan an kalla det kräkning Samma igår kväll Varför då? Helt plötsligt? Får väl prata med bm imorgon, liksom om den där eländiga svanskotan!

I fredags var vi ute och åt, och sedan gick vi och lyssnade på Betnér. Superbra och så himla skönt att vara två för en kväll! Igår var vi och badade och sedan var vi hos makens bror, H och jämnåriga kusinen leker superbra! När barnen sov blev det god middag. Härligt!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8