Inlägg från: Lilla Proppen |Visa alla inlägg
  • Lilla Proppen

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Juni - jag kör ungefär samma taktik som du när det gäller allt som Skruttan vill prova på. Tanken är "Klarar hon inte att klättra/hoppa/springa själv är hon inte mogen för det än". Jag kan gärna visa/förklara hur man kan klara situationen men hon får minnsann försöka själv eller låta bli. Lite mindre tuff är jag när det gäller vatten eller andra rent livsfarliga saker förstås, men glädjen hos henne när hon klarar det själv är enastående. Speciellt om det är sådant som hon försökt många gånger och tidigare misslyckats.

Har man en vilde till unge så går det inte att vara en hönsmamma och det gäller att som förälder lära sig att inte oroa sig hela tiden. Vi är stenhårda på att Skruttan ska ha flytväst på sig när vi är på bryggorna vid stugan, men i det långgrunda vattnet vid stranden får hon härja fritt.
    Vi får väl se hur det går i år, men förhoppningsvis är vi båda äldre och klokare än förra året Flört

Visst är det intensivt att vara ledig med barn som inte sover middag!? Jag är helt slut efteråt, att inte få en sekund av total avkoppling under hela dagen gör att krafterna verkligen tryter mot slutet av dagen. Mina principer (från tiden FÖRE jag hade egna barn) om att inte använda TV:n som barnvakt har jag fått lämna bakom mig. Nu blir jag glad om Skruttan föreslår att hon ska titta på film när jag lagar mat eller så, det är typ enda gången som hon sitter helt stilla i mer än fem minuter....

• Lilla Proppen

Väldigt, väldigt länge sedan jag var inne o kollade läget här på FL och så möts jag av det glada beskedet från Knase! Härligt o väldigt stort grattis till dig o resten av familjen!!

Nu ska jag försöka läsa ikapp lite i trådarna för att uppdatera mig kring vad som hänt det senaste halvåret eller så....

• Lilla Proppen

Hej hopp, här kan jag åtm göra ett inlägg angående syskonvagn
    Vi har en dubbelvagn och jag hade aldrig klarat mig utan den under min föräldraledighet. Vi har 2 år o 5 månader mellan barnen. Stora tjejen har alltid älskat att åka vagn och är dessutom väldigt orädd och har utan problem sprungit ifrån oss på stan eller i affären utan att vara minsta rädd. Hon har orkat gå ganska långt länge, men antingen så tar det eeeeevigheter att ta sig fram eftersom allt på vägen ska undersökas eller så kommer det "orkar inte gå mer" efter 2 minuter och då är jag himla lycklig att hon har kunnat sitta brevid lillebror i vagnen.

Vi tar fortfarande dubbelvagnen ibland när vi ska på gångutflykt, då kan picknicken åka på storasysters plats om hon inte vill åka. När vi är två vuxna är det inte lika viktigt med vagnen, då kan hon få åka på axlarna om det verkligen behövs. Sambon är inte lika förälskad i dubbelvagnen som jag är dock.

Storasyster hade vi i Babybjörn och Lillebror i sjal. Det var skönt att kunna ha honom i sjalen redan från början och en nödvändighet för att kunna få ihop vardagen med två barn. 2,5 åringen kunde inte helt förstå hela innebörden av att Lillebror skulle vara hos oss hela tiden och att mamma inte kunde ge all uppmärksamhet till henne längre.

• Lilla Proppen

Gällande syskonvagnen så köpte vi den efter att lilebror var född, begagnad på Blocket, då jag insett att jag omöjligen skulle kunna ta mig utanför dörren med båda barnen utan att det skulle ta knäcken på det lilla tålamod och ork som fanns då. Vi tänkte att om vi inte gillar den så får vi sälja den vidare igen, vi har en Baby Travel som verkar gå som smör i solsken på begagnatmarknaden. Hur som helst, vi har fortfarande kvar vagnen... men vi kan nog sälja den till sommaren. Då ska inte Skruttan behöva åka vagn längre och vi kan klara oss med en sulky till lillebror.

Sjal hade jag en trikåsjal, och när man väl fått in snitsen var det verkligen inga problem att sätta i barnet. Vi hade den från två veckor till ca 6 månader. Helt oumbärlig för mig, då vi gick på Öppna förskolan och andra evenemang de dagar Skruttan inte var på dagis. (varannan dags-regeln gäller här)
    Jag tycker att det är otroligt mycket bättre med sjal än med Baby Björn som vi hade till Skruttan. Kunde bära många fler kilo mycket längre med sjalen utan att få ont någonstans. BB gav mig ont i ryggen ganska snart o så tycker jag inte att barnet satt lika bra i BB.

Jag tycker att man gott kan vänta med att bestämma sig för vagn/sjal/BB tills barnet är fött, man vet som sagt aldrig om man får ett barn som kan tänka sig att ligga själv i vagnen eller om h*n är en bärfis. Det gäller att försöka hitta lite rutiner och jag tycker att det har gått mycket lättare med andra barnet. Mycket beroende på att vi är säkrare som föräldrar men också för att det inte går att vara lika "på" med andra barnet då det första också behöver sin uppmärksamhet från föräldrarna.

• Lilla Proppen

Tjoho - heja Tilda o Minna! Jag tycker att det låter som typiska symptom på att det snart är dags.
    Spännande!

• Lilla Proppen
    TIlda - nääää, jag hade inte alls väntat mig att få se dig här med Minna fortfarande inneboende. Nu får ungrackarn minnsann ge sig och titta ut snart.

Afrodite - Angående nappflaskor så har vi haft MAM ultivent till båda barnen och det har fungerat bra.
    Från allra första början matade vi med drickkopp, och bara mycket lite åt gången. Småtting-småttingarna blir ju mätta på 10 ml i början (those were the days....). Kanske kan det vara ett alternativ tills ni fått kläm på hur flaskan fungerar? Vi gav ersättning ett mål/kväll redan från början, i kombination med amning, och det fungerade bra för oss. Barnen sov sedan gott på natten, vilket var guld värt

Lycklig - jag hoppas helgen varit lugn för dig och vad skönt att allt såg bra ut. Vilken pärs!
  • Lilla Proppen

Hej, slänger mig in i vinterskodiskussionen och håller med om att Eccos vinterkängor inte har hållit måttet. Minns att tjejen grät utan synbar anledning när vi var ute i snön men det blev helt uppenbart varför hon var ledsen när vi tog av henne skorna och fötterna verkligen var ISKALLA. 
    Sedan dess har vi haft KAVAToch det tänker vi nog fortsätta med även den här vintern. Köper gärna begagnat och har på så sätt gjort många fina kap av i stort sett oanvända skor. Höst och vår har vi haft fodrade allväderstövlar från Slusher på Eurosko. De är både prisvärda och lätta. Dessutom är den varianten tvättbara i maskin och allvädersstövlar fungerar perfekt här i Skåne med regn o rusk. Det blir varsitt ett par såna också till den här hösten. 

Funderar på vinteroverall och det lutar åt att det kommer bli en Didrikson till tjejen i år, fast det gäller väl att bestämma sig snart så att vi har något att välja mellan..... Lilebror får som vanligt ärva, fast det här är nog sista året då allt fler av storasysters ytterkläder tenderar att vara rosa eller lila. Försöker hålla lite styr på det så att det blir lite blandade färger men det är svårt eftersom viljan hos henne är stark och jag köper hellre något som hon använder än att jag lägger pengarna på något som blir hängande.

Jag vill också ha en Didrikson parkas, helst helt opraktiskt vit, men får se om jag unnar mig det....

• Lilla Proppen

Sara - ja, jag kunde ju inte hålla mig från att titta in på Stadium och såg den fina blå overallen.  Storleken är rätt, han har 86/92 och overaller brukar vara stora i storleken, så det skulle nog passa bra. Hmmm, tål att fundera på...

• Lilla Proppen

Vi har inte provat Everest vinterskor, men i våras valde tjejen "springskor" och föll för ett par lila från Everest. Kvaliteten var dålig, då det översta lagret på tårna var helt avskavt efter några dagars lek. De var inte speciellt mycket billigare än märkesskorna, så jag skulle inte våga chansa på att köpa ett par för vintern när det är så viktigt att hålla fötterna varma och torra. Fast de kanske är bra... och jag baktalar dem med mina fördomar....

• Lilla Proppen

Aha, vilka overaller kom på topp 3, om du minns?

• Lilla Proppen

Ja, det kan ju också vara så att de är toppen

Jag såg ett par precis likadana gympisar i simhallen häromdagen, de hade lika avskavda tåskydd som dotterns, så det var nog något med modellen. Hon tycker att de är sköna och vill gärna använda dem fortfarande, så det är bara jag som tycker att de ser så trista ut. Förra året köpte vi ett par extra vnterkängor till henne på Din Sko, de fungerade perfekt bara vi impregnerade dem regelbundet. Lite högre än Kavats Defender och passade därför bra i pulkabacken. Vi hade ju faktiskt snö i fjol, både mycket och länge. 

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8