30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Juni - jag kör ungefär samma taktik som du när det gäller allt som Skruttan vill prova på. Tanken är "Klarar hon inte att klättra/hoppa/springa själv är hon inte mogen för det än". Jag kan gärna visa/förklara hur man kan klara situationen men hon får minnsann försöka själv eller låta bli. Lite mindre tuff är jag när det gäller vatten eller andra rent livsfarliga saker förstås, men glädjen hos henne när hon klarar det själv är enastående. Speciellt om det är sådant som hon försökt många gånger och tidigare misslyckats.
Har man en vilde till unge så går det inte att vara en hönsmamma och det gäller att som förälder lära sig att inte oroa sig hela tiden. Vi är stenhårda på att Skruttan ska ha flytväst på sig när vi är på bryggorna vid stugan, men i det långgrunda vattnet vid stranden får hon härja fritt.
Vi får väl se hur det går i år, men förhoppningsvis är vi båda äldre och klokare än förra året
Visst är det intensivt att vara ledig med barn som inte sover middag!? Jag är helt slut efteråt, att inte få en sekund av total avkoppling under hela dagen gör att krafterna verkligen tryter mot slutet av dagen. Mina principer (från tiden FÖRE jag hade egna barn) om att inte använda TV:n som barnvakt har jag fått lämna bakom mig. Nu blir jag glad om Skruttan föreslår att hon ska titta på film när jag lagar mat eller så, det är typ enda gången som hon sitter helt stilla i mer än fem minuter....