• Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

Här fortsätter vi stötta varandra i vår spyfobi. Vill man så får man vara anonym!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-13 21:31
    Eftersom många redan mår dåligt vill vi inte ha kommentarer om vks-kurvan eller länkar från otäcka tidningsartiklar och liknande i denna tråd. Gärna mer positivt pepp!

• Svar på tråden Emetofobernas tråd 5
  • Fridayyy

Själv har jag ångest för att min dotter som fyller 2 år IDAG hostade så hon spydde. Jag borde ju fatta att det var för att hon är förkyld men hjärnan spelar mig 'ndå ett spratt.

Inskolningen avbryts, det går magsjuka på dagis. Barnen har inte varit där en dag än, jo en dag, 2 timmar utomhus. Skulle de utan fobi lämna barnen på inskolning om det gick magsjuka? Dessutom ska vi på dop på lördag. Fan vad jag hatar alla sjukdomar.

• Anonym (Emomamman)
    Fridayyy skrev 2010-03-14 20:09:12 följande:
    Själv har jag ångest för att min dotter som fyller 2 år IDAG hostade så hon spydde. Jag borde ju fatta att det var för att hon är förkyld men hjärnan spelar mig 'ndå ett spratt.Inskolningen avbryts, det går magsjuka på dagis. Barnen har inte varit där en dag än, jo en dag, 2 timmar utomhus. Skulle de utan fobi lämna barnen på inskolning om det gick magsjuka? Dessutom ska vi på dop på lördag. Fan vad jag hatar alla sjukdomar.
    Ja jag har sagt det att livet hade ju varit hur lätt som helst om det inte varit för fobin och alla baskilusker
    Om man hade tagit allt med en klackspark.. kan man lära sig det?
  • Fridayyy
    Anonym (Emomamman) skrev 2010-03-14 20:22:02 följande:
    Ja jag har sagt det att livet hade ju varit hur lätt som helst om det inte varit för fobin och alla baskilusker Om man hade tagit allt med en klackspark.. kan man lära sig det?
    Ja det kan man nog, jag läser en terapibok om det nu, att acceptera att livet har motgångar. Men det är så jäkla svårt ju! Att acceptera sin ångest och att må dåligt.
  • Cachou

Jag snubblade precis över det här dokumentet frân Socialstyrelsen: www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/2009-126-231.pdf

Det hade varit bra att ha den här länken för ett par veckor sedan dâ det var en person i den här trâden som aldrig hört talas om 48h regeln pâ förskolor. Pâ sida 15 högst upp sâ stâr det att man bör vara hemma frân dagis efter vinterkräksjukan.

Men det kan ju vara bra att ha till hands iaf .

• Anonym (kräks)
    Bör. Inte ska. Och snarare rekommendation än regel. Och detta "bör" gäller då alltså bara förskolan och inte övriga samhället som det så ofta påstås i de här trådarna.

Och vad hjälper det förskolor utan 48-timmarsregel att du tycker att jag ska läsa dokument från Socialstyrelsen? Det gör väl större nytta om du skäller på dagisfröknar och verksamhetschefer. F.ö. så är det viss skillnad mellan
    Cachou skrev 2010-03-15 17:23:33 följande:
    som aldrig hört talas om 48h regeln pâ förskolor
    och
    Jag skrev i den gamla tråden följande:
    Jag har aldrig hört vare sig läkare, sjukvårdspersonal eller barnomsorgspersonal säga något om 48-timmarsregel. När jag var liten och gick på dagis fanns ingen sådan regel och det har aldrig nämnts något om 48 timmar på de dagis jag har/har haft kontakt med på något sätt.
    Att jag aldrig hört den påtalas betyder inte att jag inte känner till den.
  • jomi

Men Hallå kräkan ge dig nu!!
    Det är väl sunt förnuft att inte smitta andra med kräksjuka!
    LÄKARE REKOMENDERAR att man ska hålla sig hemma 48-72 timmar efter kräksjuka för det KAN smitta!
    Så är det bara!!!!

Kräksjuka ÄR jättesmittsamt och det är ju inget man helst vill ha emetofob eller inte!
    Jag skulle INTE vilja utsätta mitt barn för smittorisk med de riktigt trista påföljder som det kan få.....

Det är så tråkigt på förskolan när föräldrar INTE håller barnen hemma när de är dåliga!
    I höstas kom två barn tillbaks med diaree gissa hur det slutade!
    Föräldrarnas kommentar: De kräktes ju inte mer!!!!!! men ungarna var så trötta aatt de hängde knappt ihop!
    (och det händer OFTA! inte bara kräksjuka)

TÄNK på din OMGIVNING inte bara dig själv!

Längtar.....
  • Anonym (kräks)

Om jag blir om-/tilltalad måste jag rimligen få respondera.

Och ja. Rekommenderar. Förstår du skillnaden mellan "rekommendera" och "kräva"?

• Anonym (€)
    Anonym (kräks) skrev 2010-03-16 12:14:29 följande:
    Om jag blir om-/tilltalad måste jag rimligen få respondera. Och ja. Rekommenderar. Förstår du skillnaden mellan "rekommendera" och "kräva"?
    Tycker du att det är roligt att sitta och märka ord? Nu vet vi alla att 48 tim bara är en rek..så snälla sluta hänga här i tråden och vara jobbig. Här stöttar dom varandra i sin spyfobi de behöver ingen som dig här.. tyvärr så stjälper du dom bara ist för att hjälpa som är syftet med tråden.
  • Anonym (undrar)

Måste bara få fråga.. Är inte så insatt i det här med spyfobi.. Givetvis gillar man ju inte att spy men jag har för övrigt ingen fobi gällande det.. Gäller fobin att kräka över lag eller är det "kräksjuka" som är fobin? alltså tex vinterkräksjuka, influensa osv.. dvs sjukdmmen??

Hoppas ingen tar illa vid av min fråga..

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5