Inlägg från: Anonym (Emomamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emomamman)

Emetofobernas tråd 5

Fridayyy skrev 2010-03-14 20:09:12 följande:
    Själv har jag ångest för att min dotter som fyller 2 år IDAG hostade så hon spydde. Jag borde ju fatta att det var för att hon är förkyld men hjärnan spelar mig 'ndå ett spratt.Inskolningen avbryts, det går magsjuka på dagis. Barnen har inte varit där en dag än, jo en dag, 2 timmar utomhus. Skulle de utan fobi lämna barnen på inskolning om det gick magsjuka? Dessutom ska vi på dop på lördag. Fan vad jag hatar alla sjukdomar.
    Ja jag har sagt det att livet hade ju varit hur lätt som helst om det inte varit för fobin och alla baskilusker
    Om man hade tagit allt med en klackspark.. kan man lära sig det?
  • Anonym (Emomamman)

Kräks:
    Ja rekomendationer finns ju av en anledning. För andra och för en själv. Det är ingen som kräver att du måste vara hemma från jobbet men det är en rekomendation och jag tror andra i din omgivning uppskattar det. Om man bryr sig om andra i sin omgivning....

Det finns vägar och gångbroar.. en rekomendation är att gå över bron istället för vägen.. inget krav, men för dig och andras säkerhet. Förstår du skillnaden?!

• Anonym (Emomamman)

Trodde vi skulle ha en mysig fredagkväll.. men nej då.. sonen och mannen var ute och köpte hamburgare. När dom kom hem så säger sonen att han mår dåligt. Sen kräks han i badkaret och har kräkts typ var 20 min sen kl 20.30. FAAAAAAN!!!!
    Vill inte!!!! Gubben min kommer säkert bli smittad nu när det är han som har hand om sonen. Vill inte att min lilla 1 åring ska bli sjuk :((((

• Anonym (Emomamman)

Läs denna TS för mer fakta. Det har hjälpt mig mycket att veta hur viruset fungerar, hur det smittar, och hur man bör rengöra osv osv.

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49078248.html

Det smittar alltså INTE innan det bryter ut. Tvätta tvätta tvätta händerna och stoppa aldrig fingrar i munnen. Det är väl den gyllene regeln.

• Anonym (Emomamman)
    middiz skrev 2010-03-24 11:09:42 följande:
      Inget illa menat, men som emetofob kan man det mesta om hur man ska undvika att få det   Det där med att det inte smittar innan säger dom olika om. Det kan finnas i avföringen innan det brytit ut...
    Nej jag tar inte illa upp. Jag är det själv och läser all fakta jag kan komma över.
    Även om det finns i avföringen innan det bryter ut så betyder det ändå att du måste få det på händerna och få in det i munnen.
    Räcker inte att någon andas på dig
  • Anonym (Emomamman)
    Anonym skrev 2010-03-24 14:15:58 följande:
    Idag så satt jag och läste en tidning i skolan och helt plötsligt hör jag någon som säger "jag måste k....." och sedan så kom det och det var inte lite heller. Jag fick sådan panik att jag blev alldeles blek i ansiktet och åkte hem. Den där djävla magsjukan är överallt nu omkring mig och pluggar man på högskolan så är risken stor att åka på det=(. Har även tre barn som kan dra hem det från förskolan och skolan + en karl (fast han blir sällan sjuk). Tycker ni att det hjälper att äta 10 vitpepparkorn varje dag?
    Nej vitpepparkorn hjälper inte. Det är ett virus och finns inga kryddor som hjälper mot det.
    Var du precis framför eller runt den som kräktes så kan det virvla runt i luften så du får det.
    Tvätta händerna OFTA och använd DAX desisoft (köps på apoteket).
  • Anonym (Emomamman)

Fan dilemma!!
    Dottern fyller 1 år idag och imorgon ska vi ha kalas. Pratade med min syster precis och hennes son har varit magsjuk. Idag är det 48 timmar sedan sista kräkning men hennes gubbe blev sjuk idag. Han ska givetvis inte följa med i vilket fall.
    Men ska jag hålla dom borta eller ta kalaset på söndag? Jag vill VERKLIGEN inte ha hit det igen då sonen hade magsjuka för en vecka sen.
    Kan dom ta med smitta hit även om dom inte är sjuka?

• Anonym (Emomamman)
    zasata skrev 2010-03-26 17:53:08 följande:
    hade inte  låtit dom komma.klarasde du dig när sonen var sjuk? igår fick sambon diare, ca 40 timmar senare. har idag med. nu dottern med. ca 40 timmar senare. Trodde det var över nästan ju.. Trodde att det skulle bli bättre nu! Hur länge kan diarren sitta i? Är det fortfarande magsjuke virurs? DOm äter nu och är pigga. Dottern är väl inte jättepigg men sambon mår bra för övrigt.Vi bor ju i en tra bara och har en toa. JAG ORKAR INTE MER! Vill bara krypa ner i sambons famn och gråta.
    Nej det lutar åt att dom får stanna hemma. Känner att min ångest bara stiger och stiger sen hon ringde i eftermiddags.

Vet inte hur länge diareé kan stanna kvar men iaf allt ifrån 1 dygn till 3 kanske.
    Även om diareén försvinner så kan viruset sitta kvar i tarmarna så var noga med att använda klorin närmsta veckan efter det släpper.
    Att bara ha en toa är riktigt jobbigt. Sen vi flyttade och har 2 iaf så känns det bättre för mig. Tanken på att 2 ska bli dåliga samtidigt och dela på en toa är nära döden upplevelse.
    Jag tror att jag skulle fixa att bli sjuk om jag blev garanterad att min man inte blir smittad. Att en håller ställningarna. Dessutom har jag nog mer ont av att han kräks än att jag själv gör det.

Tänk så här att det går över. Det här är inte för alltid. Om en vecka är allt som vanligt igen och vår o sommar är på ingång nu. Det är ljust och varmt och allt ordnar sig.
    Det är sånt mantra jag har. Varje gång sonen blir sjuk så får jag liksom rabbla detta för mig själv. Det är snart över och dom flesta dagarna på året är ju faktiskt friska underbara dagar.
  • Anonym (Emomamman)

Barn kan egentligen kräkas av många olika anledningar.
    Min son tex har haft problem med förstoppningar i över 7 år. När det är som värst så kräks han.
    Dottern på 14 mån hade 3dagarsfebern i början av april. Hon hade mellan 39.5-40.6 i nästan 4 dagar och när hon fick i sig för mycket välling så kräktes hon upp det. Vi fick ge halva flaskor istället.

• Anonym (Emomamman)
    zasata skrev 2010-07-04 07:30:16 följande:
    Sonen har ju typ vart frisk 5dagar sen han föddes och är nu 9 mån, inte bara i magsjuka utan i allt som dottern drar mig sig hem. Är inne på sin andra pecilinkur denna månaden.
    Jag tror stora dagisgrupper är boven i dramat mycket,
    När jag ifrågastte detta fick ag till svar att det inte finns nån maxgräns.
    DOm mäter luften hur den är, och då öppnar dom ett fönster så är den bra.
    25barn kommer dom vara på dotterns avdelning i höst.
    Oj herregud va mycket barn.
    På dotterns avdelning kommer dom vara 14 st.
    Hur funkar det med pencillinkurerna?
    Jag hade jättesvårt för det när jag var liten och min mamma bytte och bytte men jag bara kväljde o kräktes hela tiden.
    Sonen på snart 8 år har aldrig behövt någon kur hittils och jag är bara såååå tacksam för han är enormt känslig för smak o lukter. Han kräks av flytande panodil. Om han behöver någon kur inom närmsta året så hoppas jag att han kan få tabletter
    Men nu när dottern börjar till hösten så sätter ju ångesten in och jag bara ser alla scenarion framför mig. Magsjukor o annat djävulskap!!
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5