Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3
Här hänger vi som går på utredning hos Besima på Linneamottagningen i Växjö.
Här hänger vi som går på utredning hos Besima på Linneamottagningen i Växjö.
Hej!
Grattis alla!!!
Jag är också kvar....skriver inte så mycket, men läser oftare.
Har recept på trippeldos pergotime som jag skulle börja äta imorgon, men Pergotime verkar inte finnas att köpa på denna jord...trött
Vill att något ska hända NU!! Tänkte ringa och höra mig för om spolning som vi pratade om förra gången jag var inne. Kan man göra det när som helst?
Hur funkar det när mannen ska lämna prov? När han skulle göra det en annan gång, hos en annan läkare, fick jag en burk med mig hem. Funkar det (har låååångt att åka från jobbet)?
grävde lite i badrumsskåpet för att se om jag hade några pergotime kvar att skänka till bättre behövande, tyvärr inte. har dock 16 stycken provera om nån är sugen?
och 8 kartor p-piller, men det är väl inte nåt riv efter det va? känner mig som en riktig drug dealer i nån film :)
Loppa8 också!!! ... bra då är vi ett gäng som är kvar ändå. Började känna mig lite lost och ensam i den här djungeln.
Bra att vi nu är uppdaterade på allas historia. Stoppa in era inlägg ovan i era presentationer. Jag måste alltid uppdatera mig på vem som gjort vad. ;)
Provera, Progesteron, Progynon, en öppnad ampull Puregon (och några kondomer...Hmmm)... det var vad jag hade hemma. Varför börjar alla mediciner med P... som i P-piller?
My story:
Slutade med Ppiller (T som i Trinovum!?!) i maj -07.
Kondom fram till aug -08 eftersom jag inte ville riskera missfall pga kvardröjande P-piller (dumt som faan) och för att jag fick ett vikariat som jag ville fullfölja (ännu dummare).
Började hos Besima sept -09.
Sambons test visade perfekt resultat!
Enkel Pergo i nov
Dubbel Pergo i början av dec
Uppehåll i dec pga julledigt, i jan pga semester och i feb pga Besima var på kurs.
Dubbel pergo i mars, gav bra ägg men lyckades inte och satte cykeln ur spel alldeles.
Puregonsprutor i maj och juni (liten dos 50-75enheter)
Sista försöker gav inget resultat och jag har haft paus sedan början av juli.
Har alltid fått Ovitrelle men sällan haft ÄL.
Tror på den behandling jag får av Homeopaten just nu. Mot dålig blodcirkulation. Äter receptfri Progesteron!
Både Koksaltspolningen som Besima gjorde i våras samt Homeopatens yttre kontroll visar att det inte ska finnas några förträngningar i Äggledarna.
Och Homeopaten sa att jag är fullt frisk i övrigt. Spoookey och svindyrt men jag tror på det.
Hej tjejer! Hoppas ni har det gott i solskenet.... Såååå... blev inget besök hos Besima i veckan.. Istället fick jag pos. ÄL sticka kvällen innan så jag tog en tripp till Köpenhamn Och nu är det bara att väääääänta igen. En fråga : Barnmoskan som gjorde inserminationen tyckte att jag skulle be om att få ta om progesteron provet då det tydligen är bäst att ta dag 22-23 i menscyklen.. Någon som vet vad progesteron är bra för?? några mer tips som optimerar befruktningen?
När jag läser tillbaka lite så ser jag att det är många som är gravida.. Stort grattis till er alla!!!
Om denna inserminationen misslyckas så tyckte Barnmoskan att jag ska gå på hormoner.. någon som orkar förklara hur det funkar?
Kappan: YES!!! nu händer det nåt! skönt att få veta vad problemet är!
Hoppas82,Loppan8: Vi får stötta varann..
ellen:
jag tror progesteronhalten mäter om du verkligen haft ägglossning... är inte helt säker, men tror det.
härligt med positivt äl-test, sånt gillar vi!
att gå på hormoner kan betyda jättemånga saker, beroende på vad det är som "saknas" i ens kropp. när jag åt provera var det för att kicka igång mensen och när jag åt pergotime var det för att få äggblåsorna att växa till. så det beror helt på din kropp vilken slags hormoner du behöver.
kolla google, där kan man få en del hjälp med ord och sånt man inte förstår :)
hoppas det gick bra i köpenhamn! kram!
Ellen
Jag fick Progesteron en gång när det såg väldigt lovande ut. Har för mig att jag fick börja samma dag som jag fått Ovitrelle och fortsätta i tre veckor. För att öka på livmoderslemhinnan och "hålla kvar" det som kunde tänkas fastna.
Men nu äter jag bland annat Progesteron (receptfritt på order av homeopaten) för att öka min blodcirkulation... eller hjälpa till att få ägglossning, jag minns inte vilken av tabletterna som är bra för vad.
Så jag antar att jag inte heller kan ge dig ett klart svar.
Kappan, Hoppas82, loppan8 och Ellen: Jag håller tummarna för er!
Vi historia ser ut såhär. Har inte riktigt koll på datumen.
Sep-08 slutade jag med p-piller. Vi provade ägglossningstest som visade positivt och jag fick snabbt regelbunden mens. Plusset uteblev dock. I aug-09 började vi vår utredning. Jag fick göra gynkontroll som var okej. Mannen lämnade spermieprov som var bra och jag fick lämna ägglossnings blodprov. Dock visade ägglossningsblodproverna inte på någon ägglossning =( Mina cykler blev längre uppåt 30-35 dagar istället för 28. Man beslutade att jag skulle prova pergotime fick 1 tab i 5 dagar, detta visade sig sedan men VUL blivit 5 ! äggblåsor och så blev det sexförbud. Fick som resultat (troligen) en cysta och en av men cyklel var på 35 dagar. Vi konstaterade att jag förmodligen hade ägglosning då jag fått positivt på ägglossningsstickor och pga denna reaktion av pergotime. Man gjorde en äggledarspolning som var bra med fint flöde. Så provade istället att jag följde ägglossningen med ägglossningsstickor och när jag fick positivt nästa gång åkte vi in för makeinsemination. VUL visade 2 äggblåsor spontant och jag var hoppfull. Tyvärr slutade det i mens 10 dagar senare.Sedan var det paus över julhelgen och efter försökte vi med en insemination till men med tillägg av otrivette (stavning?) spruta. Slutade också i mens 10 dagar senare. Sedan åkte jag in och ut och konstaterade äggblåsor stora och fina och bra i förhållanden till menscykeln som vi försökte passa in utan insemination. Efter detta hände det mycket i privatlivet. Så i maj-juni-10 bestämde vi oss för att pausa och fundera på vad vi skulle göra om vi skulle gå vidare med IVF osv. Jag fortsatte använda ägglossningsstickor men glömde bort det efteråt och kollade inte med gravtest. I juni hade jag en perfekt 28 dagars cykel och i Juli -10 mådde jag jättedåligt. Orolig i kroppen och visste inte vad som var pga trodde jag skulle bli sjuk. 1 vecka senare i slutet på Juli konstaterade jag att mensen var 1 vecka sen om man skulle anta att jag haft en 28 dagarscykel till. Jag trodde det berodde på någon cysta igen. Men det var ett pluss och darrande gick jag in till maken och berättade nyheten. Nu är jag i v 12 (11+1).
Jag plussade alltså emellan behandlingar precis som en del andra gjort.
(ursäkta den långa romanen)
Jag blev ju inte gravid mellan behandlingarna eftersom jag åt pergotime, däremot var det ju inte undersökningar och provtagningar eftersom det var semsterstängt på mottagningen...