• fendt87

Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3

Här hänger vi som går på utredning hos Besima på Linneamottagningen i Växjö.

• Svar på tråden Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3
  • fröken sy

Kappan, vad bra att du/ni fått tid för titthål!

• fröken sy

Sen måste jag fråga en sak som jag har funderat massa på sedan vi var på vul:et igår. Besima flyttade ju tillbaka mig några dagar för att hon sa att embryot var litet, men vi såg ju att hjärtat slog. Vi bokade ju in en ny tid om knapp 3 veckor igen för vul, hon sade att hon brukar göra två vul för att se att allt stämmer. Men kan inte riktigt släppa att hon sade att den var litet... brukar hon göra flera vul även om man ser hjärtat vid första eller tror ni hon tyckte att den var konstigt liten? Har ni fått göra flera vul hos henne?

• Maskrosungen

Fröken sy: Vi fick också göra två VUL. Vid första fick vi inte ens se något alls. Bara hinnsäcken och gulesäcken. Jag tror det är väldigt olika. Hon sa till mig att jag var väldigt tidigt kanske i v 4. Men i själva fallet var jag i v 6 (5+4) och det stämde med v 6 (5+4) som jag räknat ut då vi använt ägglossningsstickor när jag gjorde VUL nummer 2.
    Så oroa dig inte för det!

Kappan: Skönt att du äntligen får göra titthål. Håller tummarna att inget strular.

• Blom

Kappan: äntligen!!! FUll fart framåt! Hoppas och tror på dig!

FiaLotta: Såååååå roligt, grattis!!!

Den som frågade: Jo de kan nog bli befruktade men de fastnar inte i livmodern uppfattade jag det som...

• hoppas82

Kappan- jepp det verkar som att det är bara vi och Ellen som är kvar, men håller tummarna för oss.

Alla tjejer som är gravida. Hur lång tid har det tagit för er. Vilken behandling har ni fått?hur många omgångar?

Blom- du berättade att du gjort IVF i Malmö. Sammarbetade Besima med dem under själva stimuleringen av äggblåsorna eller fick du åka många gånger fram och tillbaka??

Fia Lotta- GRATTIS..underbart..blir så motiverad när så många lyckasSolig

• fendt87

Kappan, Hoppas och Ellen: jag önskar er all lycka till och hopps verkligen att det ska gå vägen för er snart!!!

Här är min story:
    Slutade med p-piller 15 juli 2008, mensen kom aldrig igång, började utredning på Linneamottagningen i Växjö 21 januari 2009.

Jag har behandlats med:
    1. Provera
    2. Provera
    3. Provera
    4. Provera+Dubbeldos Pergotime
    5. Provera+Dubbeldos Pergotime+Ovitrelle
    6. Dubbeldos Pergotime (äggblåsorna hade inte vuxit tillräckligt för att få en Ovitrelle)
    7. Provera+Trippeldos Pergotime (bara små ägg, inget större ledande, ingen Ovitrelle)

I mitten av november 2009 bestämde vi oss för att ta en paus från behandlingarna fram till våren eftersom sambon brutit benet och jag plötsligt själv fick ansvar för våra typ 30 kor och 80 får/lamm som stod installade och krävde jobb 4 timmar om dagen...
    Men jag tog ett (eller snarare fem!) starkt positiva graviditetstest sent på kvällen den 30 januari!

Så det tog ca 1,5 år att bli med barn för oss. Nu är det bara 16 dagar kvar till BF och tiden har gått så jäkla snabbt!!!

• fröken sy
    Maskrosungen skrev 2010-09-02 23:00:40 följande:
    Fröken sy: Vi fick också göra två VUL. Vid första fick vi inte ens se något alls. Bara hinnsäcken och gulesäcken. Jag tror det är väldigt olika. Hon sa till mig att jag var väldigt tidigt kanske i v 4. Men i själva fallet var jag i v 6 (5+4) och det stämde med v 6 (5+4) som jag räknat ut då vi använt ägglossningsstickor när jag gjorde VUL nummer 2.
    Så oroa dig inte för det!
    Tack, nu fick du mig att må mycket bättre!!
  • fröken sy

För oss gick det till såhär...

Jag slutade med p-piller sista mars -09. jag hade mens hyfsat regelbundet de tre första månaderna (pillernas påverkan). Vi gifte oss i augusti -09 och hade bestämt oss för att använda annat skydd tills efter bröllopet. Men sedan hade jag ingen mens på väl 4 månader. Efter besök på vårdcentral fick jag komma till Linneamottagningen.  

Där fick jag enbart provera i 7 månader, men fick ändå inte igång men mens. I juni fick jag både provera+pergotime, var inne på kontroll hade en äggblåsa och fick ovitrelle. Fick mens precis 14 dagar efter.

Sen fick jag en kur pergotime att äta under juli, men då kunde jag inte få undersökning eller spruta eftersom de hade semsterstängt. Trodde såklart inte att det skulle ta sig men det gjorde de

Så sammanfattningsvis tog det oss knappt 1 år till plusset, men det var knappt 1 ½ år efter att jag slutat med p-pillerna.

Hoppas att det snart kommer fungera för er!! Ska hålla alla tummar och tår jag kan.

• hoppas82

Fröken sy och fendt87 ok så ni blev gravida mellan behandlingen..häftigt

Min historia: Jag och min man gifte oss sommaren 08. Slutade med p- pillerna i början på augusti. Fick ngra mensblödningar under hösten. From januari till sommaren hade jag ingen mens..kontaktade Gynmottagningen i början på året  för att jag inte fått mens och fick tid senare i maj tror jag. Fick provera och mensen kom igång. testade pergotime en omgång men fick ingen ägglossning av den. Efter det så ville inte gyn mottagningen hjälpa mig mer utan satte mig på kö för utredning. Ringde till Linneamottagningen i samma veva. Fick tid i september förra året.
    Behandlat
    Pergotime enkeldos, dubbeldos och trippeldos. Fick otrivelle för äl. Svårt att få lagom stora äggblåsor.
    Gjorde spolning som visade att vägarna var bra.
    Började med puregon. Första 2 omgångarna som var bra. Innan sommaren misslyckades en omgång. Förstod inte riktigt vad som hände men  det var för många äggblåsor som utvecklades tror jag och denna gången fick jag avbryta pga av att en äggblåsa va för stor 29 mm:((

Funderar på IVF eller va tycker ni?
    Jag hoppas att jag lyckas snart också. Känner att jag står stilla i livet för tillfället..

• Blom

Min historia: Har en dotter 7 år som kom fortare än kvikt efter slut på p-piller. Näst gång tänkte vi givetvis att det kommer att gå lika snabbt... försökte i nästan 4 år. Uredd sedan okt -09 hos linnéa. behandlad med pergo några gånger sen titthål sen puregon men inget hjälpte och inget fel hittat. Fina äggblåsor och ägglossning. Raka vägen till IVF vi valde att skynda på, ville ha ett slut på detta för jag tänkte att det skulle ändå inte fungera. Fungerade visst på första gången. Vi var en gång på VUL hos Besima för att slippa åka ner. Besima har varit toppen och ställde gärna upp även utanför arbetstid.

Tänk, jag har inte spytt på 1,5 dag - det är värt att firas! (äter givetvis medicin, men ändå...  =)    )

Svar på tråden Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3