• fendt87

Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3

Här hänger vi som går på utredning hos Besima på Linneamottagningen i Växjö.

• Svar på tråden Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3
  • fröken sy

Ringde till mottagningen idag och fick en bokad tid 1 sep för undersökning, känns bra. Jag behövde inte ens be om det utan de vill att jag skulle komma och få det bekräftat. Och så skulle vi vänta till v6 för det är inte förrens då man kan se något sa hon.

Har fått sån himla molvärk i ryggen nu i eftermiddag. Jag har suttit hela dagen och nu gör det ont ner i benen, strålar neråt liksom. Någon av er som haft så tidigt? Blir soffan ikväll så hoppas jag det blir bättre.

• hoppas82
    fröken sy skrev 2010-08-15 21:22:22 följande:
    Hej Hoppas82 och välkommen till tråden.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med dina funderingar, då jag bara ätit provera och pergotime. Jag fick äl-spruta en gång och då kände jag något i magen efter 1 dygn ungefär men vet inte vad det var såklart...

Om jag fattat det rätt så funkar det inte att testa med äl-test efter äl-spruta för den ger utslag, utan då tror jag det är blodprov som gäller. Inte helt säker men kanske någon annan här som vet?!?

Håller tummarna att det skall funka för er också snart!!

hej frökensy
    Jag har frågat Besima om man ska ta ägglossningstest men hon tycker inte det..får oftast mens två veckor efter planerad ägglossning??mkt tankar
    tack ändå:)
  • Maskrosungen

Hej tjejer
    Nu börjar illamåendet sätta in på riktigt. Kräkts nästan varje morgon. Stackars sambon får springa och hämta yoggi så fort jag vaknar med hinner inte alltid med ändå. Så i dag blev det bara galla. Funderar på om det kan vara farlig att spy så mycket galla hela tiden. Halsen måste ju bli alldelles uppfrätt? Oroar mig också för att ett par dagar de senaste 2 veckorna har jag inte spytt. Är det något som tyder på att det är något fel? Eller har man bättre och sämre dagar?

Fendt87: I morgon ska vi på VUL jag är då i v 9 (8+3) sedan ska jag på inskrivningn hos barnmorskan v 12. Vet ni vad det   är för kön? Jag tippar på en pojk då du inte haft problem med kräkningar. Det verkar vara standard när man väntar en tjej men utesluter inte pojk. Dock har jag tre kompisar som inte kräkts alls och alla tre var pojkar. De hade också hjärtljud under 140 slag/min.

Fröken sy: Beställ inte ett för tidigt ultraljud. Jag har mest varit orolig eftersom vi inte kunna se någon bebis utan bara hinnsäcken och gulesäcken när jag var i v 6 (5+4) Gynekologen sa då att det var för tidigt att se något och att jag kanske inte  var lika långt gången som jag trodde. Jag plussade med clear blue digital och fick v 2-3 på veckoindikatorn.

Blom: när i mars är du beräknad? Jag är beräknad till 29 mars enl gravidverktyg på internet.

Hoppas82: Välkommen hit!

I morgon efter vi varit på VUL ska vi ha familjemiddag. Sambons syster ska åka som au pair och vara bort länge. Vi håller på och diskuterar fram och tillbaka om vi ska berätta eller inte. Om allt ser bra ut så gör vi kanske det. Men är rädda att det ska stjäla hennes avskedsmiddag. Så vi tänkte berätta det sent på kvällen. Hur tidigt/sent berättade ni?

(ursäkta den långa novellen tjejer =)

• fröken sy

Maskrosungen:
    Jobbigt med illamåendet! Håller det i sig hela dagarna eller är det mest på morgonen det är jobbigt? jag mår oxå lite illa, men det är när det blir för långa stunder mellan mat, så det har blivit mycket fruktätande denna veckan. Spännande med vul imorgon! Skall hålla tummarna att allt ser bra ut, men det är klart det kommer göra!! När det gäller vul:et vi ska på 1 sept. så kommer jag vara i v 7 (v6+4) Samira trodde att det skulle fungera när jag frågade om vi inte skulle tagit en senare tid, så vi får hoppas att hon har rätt

Jag hade nog inte kunnat hålla mig om att berätta när ni skall träffas alla som imorgon kväll. Men som du skriver kan det ju vara bra att berätta lite senare under kvällen, så behöver det inte kännas som ni "skäl middagen". Jag kunde inte hålla mig gällande en kompis jag pratade med hörromdagen. Hon är själv gravid, har haft ganska många missfall innan, så jag tänkte att om mot all förmodan inte skulle gå bra kan det ju vara skönt att kunna prata med henne oxå... därför kändes det okej att berätta för henne så tidigt. Sen kommer det hit 2 kompispar i helgen, båda gravida, då kommer vi nog inte heller kunna hålla tyst. Annars skall vi vänta till v.12 (tror vi) innan vi berättar för fler. 

• Blom

Maskrosungen: Jag kan ALLT om illamående... Kom inte ur sängen på flera veckor och åt ingenting. Det finns medicin som är toppen, man blir inte direkt sugen på mat men man spyr inte i alla fall. Mår du dåligt ring och få dem utskrivna, lergigan. Man kan även prova prostafen de är receptfria, de kanske hjälper. Men prova för det är värt det! Alla läkare och barnmoskor jag har varit i kontakt med tycker det är bra att mår mår dåligt för det visar på en stark graviditet så misströsta inte även om det känns för J-igt.

Jag är lite slö på att berätta v. 12 nu och har inte berättat för ngn...Har ju precis bytt jobb och vill helst vänta lite till men föräldrarna bör ju snart få veta i alla fall kanske. Eftersom jag vet när jag blev befruktad (IVF) så räknas jag till 8 mars men barnmoskorna i v-ö vill inte alls räkna lika dant så vi får väl se. Sist var det jag som hade rätt på pricken och bm fel på en vecka  ;)

Kämpa på alla!

• Maskrosungen

Fröken sy: Jag har jätte svårt att hålla det för mig själv. Jag vill så gärna berätta men jag är rädd att det ska vara /bli något fel. Vi har inte varit öppna med vår barnlöshet och fick kämpa i nästan 2 år för detta pluss så nu om det inte går vägen kanske det tar lång tid igen och då vill man ju inte ha allas förhoppningar på sig. Det är första barnbarnet för båda våra familjer och första barnbarnsbarnet för våra far/morföräldrar så det kommer ju dra lite uppmärksamhet till sig. Jag funderade på något i stil med att ge blivande gammelmormor en brodyrtavla med namn/datum/vikt och nån bild sån där som alla får när de är små ni vet efter som hon broderar hela hela tiden och sedan säga något i stil med tror du att du skulle kunna hinna med denna till i mars? För övrigt är det en på jobbet som vet redan pga att jag inte kunde hantera cytostatika och var tvungen att tala om varför jag inte kunde ha det barnet och varför jag ville byta vid rapporten.

Blom: Lergigan har jag hemma, jag har tagit de tidigare av andra anledningar och blir fruktansvärt trött och slö. Eftersom jag jobbar som sjuksköterska på barn blir det extra jobbig på jobbet när man inte orkar med då man måste ha allt tålamod i världen ibland när de små är sjuka. Funderar på att koppla mig till en droppslang på jobbet och gömma den under arbetskläderna.

• Blom

Maskrosungen: Hm det där med droppslang låter intressant...  Flört   Jobbar också med barn, det kostar energi att ligga på topp! Visst blir man trött av lergigan, jobbar - sover. Lycka till!

• fendt87

jag jobbar också med barn på en förskola. eller jobbade. idag är första semesterdagen och om 30 dagar är ju lillbebisen beräknad så jag försöker få tiden att gå här hemma :)

• fröken sy
    fendt87 skrev 2010-08-20 08:35:36 följande:
    jag jobbar också med barn på en förskola. eller jobbade. idag är första semesterdagen och om 30 dagar är ju lillbebisen beräknad så jag försöker få tiden att gå här hemma :)
    Spännande, riktigt nära nu ju! Skönt att vara ledig, du får vila upp dig ordentligt nu!
  • fröken sy

Jag tror att jag har blivit knäpp, eller håller på att bli iaf... I början av veckan var jag ju orolig för att jag hade växtvärk i magen och ont i ryggen. Nu är jag ist orolig för att jag inte har det, tycker att jag knappt kännt av någonting på några dagar nu och då blir jag ju orolig. Tror ni att det kan vara så att det är väldigt olika från dag till dag och vecka till vecka? Går in i v.6 idag så det är ju fortfarande väldigt tidigt...

Svar på tråden Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3