• Mariaaa

Några som vill ha barn som är mellan 16-19??

Jag är 16 snart 17 och jag vill inget annat hellre än att få ett barn. Jag va gravid för ca 2 år sedan med en liten pojke men blev tvungen att göra abort pga massa skäl. Detta har fått mig att må skit i 2 års tid. Och jag försöker nu att kunna bli gravid igen.

Finns det några andra 16-19 åringar som vill ha barn nu eller redan försöker??

• Svar på tråden Några som vill ha barn som är mellan 16-19??
  • 3 barns mamma84
    Ts förstår du inte att detta är löjligt det du håller på med!!
    Missfall är inte abort!!
    Skaffa jobb för du lever nog bara på soc och jag tror inte soc vill att du skaffar barn utan vill att du skaffar jobb och utbilning och går i skolan.
    Ebba 050607 Amadeus 080814
  • 3 barns mamma84
    Swweetiie skrev 2010-02-18 19:32:40 följande:
    Till ditt inlägg om att ORKA skriva att det var två aborter o inte ett.. HUR ska du orka med ett barn om du inte ens orkar skriva på en dator?
    Oj där gjorde ts bort sig igen
    Ebba 050607 Amadeus 080814
  • Crrt

Man är inte ens mogen nr man ska välja inriktning på gymnasiet i 16 rs ålder. Då ska man väl inte välja något så livsavgörande som att skaffa barn i 17 års ålder. För det var väl det du skulle fylla? Du var 16 men skulle fylla 17?

Mogna lite först, alla som är i den åldern tycker det äe coolt med unga mammor och vil gärna sticka ut på något sätt över huvudtaget.
    Men så här är det, du kanske blir ballast av alla dina kompisar ett tag men sen får du kanske bara ett vykort när dom är ute och reser jorden eller så blir du kanske bara tjejen i deras klass som skaffade barn, undra hur det gick med henne egenligen..? Och sen fortsätter dom att prata gamla minen samtidigt som dom sitter på krogen och har roligt.

Du gör som du vill så klart och det blir säkert jätte bra. Självklart kan man leva livet med med barn och man kan resa och ha barnvakt och gå ut.

Men jag tror att alla andra kan se tilbaka till den tiden man var 17 år och tycka att man har mognat otroligt mycket men att man var ett barn då. Man är ju fortfarande under målsman för fasiken så det måste ju vara bevisat att man är omogen att fatt beslut vid den åldern

• Crrt

Det mesta är inte stavfel utan bara ett kasst tangetbord om ni hade täkt att hacka på mig

• sandra em

Har jag velat ha barn sen jag vet inte hur länge =)
    Gjorde en abort mot min vilja när jag var 16, men nu är jag här 19 år och har en underbar son på 6månader.
    Så jag fårstår hur du känner =)
    Jag han just och pass ta studenten innan han kom var i vacka 28 på studenten, vilket jag självklart tycker är skönt men inget måste som du sa man kan fixa skolan ändå.
    Jag känner inte att jag missar något för att jag är ung mamma, det är det bästa som hänt mig.
    Men alla är olika och man ska vara säker för livet förändras så klart =)

Men för mig var min son det bästa som kunde hända och planerar en till liten till nästa år =)

• sandra em

Sen vill jag bara tillägga.
    Många säger att man inte är mogen som tånåring att skaffa barn.
    Men hallå det är olika från person till person!
    Men kan inte dra alla över en kant!

• Dansken
    bluebird skrev 2010-02-18 19:57:33 följande:
    Det är gymnasiet du har hoppat av, inte en högskoleutbildning, hade du varit mogen och så vuxen som du tror dig vara hade du hängt kvar till studenten så du åtminstone fått ett avgångsbetyg, nu har du inte ens det. För dig blir det lågavlönade arbeten som väntar tills du beslutar dig för att avsluta dina gymnasiekurser på komvux, och det blir man inte rik av. Jag ser så många som dig dagligen på mitt extrarbete och det är tragiskt faktiskt vad ett beslut kan få för konsekvenser för flera liv. Svårt att inse när man är sexton, men när man haft barn i några år, varit ensamstående och studerat samtidigt som man arbetat för att få ekonomin att gå runt, då börjar man ångra sina val i livet. Inte  så att man ångrar barnet, men man ångrar att man hade så bråttom att få barn, att man inte kunde ge barnet den stabila uppväxten den så desperat behöver för att inte själv bli en trasig fjortis som inbillar sig att man vet allt.
    tycker att 16 är på tok för ungt för att bli mamma. MEN, du är orättvis mot TS! Att man hoppar av gymn. är inte nödvändigtvis ett tecken på omogenhet.. Det finns så många anledningar till varför man inte klarar av gymnasiet just då!
    Väldigt omoget sagt, när vi nu snackar mognad.
  • Cornbread
    sandra em skrev 2010-02-19 00:40:23 följande:
    Sen vill jag bara tillägga. Många säger att man inte är mogen som tånåring att skaffa barn. Men hallå det är olika från person till person! Men kan inte dra alla över en kant!
    Hör inte hit, men jag bara måste rätta.. kam ska det vara, kam!! :D
  • Dansken
    Cornbread skrev 2010-02-19 06:27:51 följande:
    Hör inte hit, men jag bara måste rätta.. kam ska det vara, kam!! :D
    nej. verkligen inte. haha. så roligt att du rättar någon fel. :)
  • Cornbread
    Dansken skrev 2010-02-19 06:37:42 följande:
    nej. verkligen inte. haha. så roligt att du rättar någon fel. :)
    Enligt bl.a. Pelle Holms Bevingade ord är uttrycket en ren översättning av det tyska alle über einen Kamm scheren, "klippa alla över en kam" som syftar på fårklippning. Kan inte mycket om ullberedning men kanske är det så att man kammade ut ullen i samband med att man klippte av den, vilket i så fall skulle kunna förklara att klippandet (skärandet) skall ske "över" kammen. Någon fårkunnig som vet mer om detta?

Här är i alla fall några äldre svenska belägg för uttrycket, från SAOB:

Döden .. går så raada fram och skäär alla öffuer een kam. (1624)
    Man skulle låta gå alt öfwer een kamb och afstå alt på dhe förbudne orther. (1655 )
    Då Keiser Claudius de Judars gny förnam, / Skar han hvad Jude var alt öfver samma kam. (1750 )
    Jag förstod mig så föga på kvinnor - / Och tar man dem öfver en kam, / Hvad vet man väl, innan man pröfvat? (1899)
    Vi andra (pojkar i klassen) voro öfver en kam ansedda som omöjliga (i matematik). (1904)
    Ur taktisk synpunkt skär man (inom socialdemokratien) .. höger och nazism över en kam. (1933)
Svar på tråden Några som vill ha barn som är mellan 16-19??