bluebird skrev 2010-02-18 19:35:04 följande:
Så de betalar din hyra och du arbetar, hur bra jobb kan man få som sextonåring utan färdig gymnasieutbildning ens? Vad som verkligen får mig att fundera är det att du skriver att du har fått kämpa för allt här i livet, hur kan du vilja ditt barn samma uppväxt? Tror du att du som sextonårig mamma utan utbildning eller hjälp från soc. kommer att kunna ge ditt barn allt det ett barn behöver? Och sedan, vilka förutsättningar kommer du och ditt barn ha ha under barnets uppväxt? Du börjar i helt fel ände om du vill att ditt barn ska ha ett bättre liv än du själv. Man ser till att få en utbildning, en stabil ekonomi åtminstone, avsluta kontakten med soc. ett sparkapital och en fast relation, sedan börjar man fundera på barn.
Fast man behöver inte måla fan på väggen. Jag fick barn när jag var 16 och mina barn har allt de behöver och mer därtill. Jag har en färdig gymnasieutbildning och en pågående högskoleutbildning, har hunnit jobba en del, körkort, hus och så vidare. Så det MÅSTE inte gå åt skogen även om risken är lite större. Har man ordentlig jävlarannama går allt. Men jag tycker också man kan vänta lite, dock utgår jag inte ifårn att det kommer att gå dåligt för TS men det blir kämpigare. Sen skriver TS upprepade gånger att "skolan kan man ta igen när som", vilket inte är sant längre, med tanke på alla nya regler som införts. Sen är faktiskt långt ifrån alla intresserade av en högskoleutbildning heller. Men ingen skulle avråda en 35 årig kvinna med fast jobb och stabil relation att skaffa barn för att hon inte vidarutbildat sig.
Många verkar ha massa kriterium (karriär, 1 miljon på banken, 10 år förhållande osv) för när det är OK att skaffa barn, saker man kanske nått vid 30-35 år ålder. Att vänta så länge med att skaffa barn pågrund av matriella aspekter är ju asdumt med tanke på kroppen och när den är som mest redo för ett barn (runt 21 års ålder).
Man kan ha kriterium för sig själv och vad man själv vill men alla är inte lika. Alla dessa "festa och leka av sig" argumenten har alltid irreterat mig nå djävulskt. Bara för att ni gillade sånt när ni var unga betyder inte det att alla är intresserade av det.
Jag tycker dock det är onödigt att skaffa barn när man är 16, man är ju ung som attan 2-3 år senare också, och har man en stabil relation nu lär man ha det då med.