• Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5
  • summertime123
    ToZa skrev 2010-03-29 23:29:39 följande:
    Hallå i tråden! Jag har märkt att jag ska verkligen inte plugga på kvällarna . Sitter med mitt 2:a uppdrag och jag har inte bara en fråga som jag fastnat på utan 2st . Kört fast rejält . Första kursen har varit tuff för jag har haft 2 uppdrag att skicka in (det andra ska in imorgon) och min sambo är bortrest så jag är hemma med min tös på snart 16mån som lever loppan = svårt att plugga på dagarna.  När jag pluggar på kvällarna så bara säger det stopp ! =/ Hur går allt för er ?
    aah jag lider m dig! Jag va oxå så i början, kunde bara läsa under dagtid. Det tog mig nästan ett halvår innan jag kom igång ordentligt. Sover hon ngt under dagtid? Testa plugga då lr kanske sov samtidigt som henne så du pallar plugga på kvällen? Så brukade jag göra förut när sonen va hemma sjuk men nu sover han inte alls under dagen
    Lyckades du få in andra uppdraget?

Jag hade nog den "konstigaste" betygsdialogen igår. Det var min 19:e examination genom hermods och för första ggn så frågade mig läraren en massa saker som inte alls hörde till kursen lr så va d verkligen överkursfrågor! En grej minns jag t.o.m. stod i studieguiden att man INTE behövde kunna utantill eftersom det inte skulle dyka upp på examinationen men så frågade hon det ändå! jaja jag lyckades ändå få mvg fast är nog lite chockad över hur annorlunda det gick till haha, hon kanske e ny på hermods.... anyways, har en till examination m samma lärare snart igen och då ska jag bannemig kunna svara på varenda fråga!!!
  • Matillin
    summertime123 skrev 2010-03-29 18:38:59 följande:
    vad trist så känner jag inför matten som jag inte ens påbörjat. bläääk för tråkiga o svåra kurser!!!Matillin: Jag fick studieguiden skickad till mig men ska även kolla på internet! Jag har redan rätt kurslitteratur men sålde precis min A bok, kommer jag klara av kursen nu?? Minns ju inte allt utantill längre... lr sån info kanske finns på mattesidorna på internet?
    Klart du kommer klara kursen.
    Det är lite repetition av a-kursen i b  men mycket nytt.
    Jag mindes ju inget av hur man räknade bråk tex eftersom jag läste a-kursen för 12 år sedan men det gick rätt fort att komma in i det igen.
    I b-kursen men mest i c kursen är det mycket bråkräkning fast då av lite mer avacerad art
    Men det kommer gå jättebra.
    Du verkar ju vara flitig som sagt och då brukar man lära sig saker även om som är svåra för än 

Grattis till mvg.
  • YasValla
    summertime123 skrev 2010-03-28 21:17:27 följande:
    välkommen!! Skönt att du e klar snart! går d bra m eng b & psykologi b? Vilken högskola har du sökt in på?
    Tack, ja det är jätte skönt :) både eng och psy har ett uppdrag kvar och nästa vecka kommer jag att skriva nationella prov, så nu gäller noga planering :) Jag har sökt till Lund och sen Malmö, bor själv i Malmö så det är lätt att pendla. 
    och du, är du klar snart och vad ska du läsa?
  • YasValla
    Lislis skrev 2010-03-28 21:56:26 följande:
    170607, jag känner igen det där med stressen. Måste säga att det var väldigt starkt jobbat att få in tre uppdrag på en vecka! BRA JOBBAT! Håller på att få lite halvt panik här! Fattar verkligen ingenting av fysiken... Går bra att göra uppdragen när jag sitter med boken framför mig men om jag sedan försöker återberätta för mig själv vad jag precis läst så går det inte alls. Vet inte riktigt hur jag ska plugga på fysiken, att äöta in formler känns ju inte direkt som att man lär sig någonting på. Någon som löst fysik som har något tips? Måste säga att jag beundrar er alla som läst fysik, jag kommer nog nöja mig med godkänt i den här kursen... Välkommen till tråden yasvalla!
    Tack Lislis, Jag har läst fysik A, vet inte vilken fysik gäller och vilken bok du läser, men jag läste boken Ergo vilken var jätte bra, hade bra exemplar och var mycket pedagogiskt. Till skillnad från andra ämne, i fysik du behöver lösa mycket uppgifter, om och om igen. Jag håller också med 170607, jag med tänkte på fysiken i vardagen, det hjälpte mycket. sen jag sökte också en del information på nätet för att ibland böckers förklaring inte räcker, man behöver extra uppgifter och förklaringar. Hoppas det hjälper dig och lycka till med ämnet :)
  • emmaj81

Hej,
    jag läser etik och livsfrågor via hermods denna termin och det är verkligen jätte intresant. Porblemet för mig tycks vara tt jag inte har någon tidigare erfaranhet av vård och omsorgsarbete alls, vilket kursen nästan verkar förutsätta. Mång uppgifter i boken går tex ut på att diskutera med sina kolegor eller hur ser det ut på din arbetsplats.. Nu har jag på ett uppdrag fått frågan Anser du att den humanistiska livsåskådningen genomsyrar dagens vård och omsorg?"   Jag har som sagt ingen vidare koll på hur vården fungerar och har väldigt svårt att ta ställning till detta, någon med lite mer erfarenhet som läser denna kurs som kan hjälpa mig på traven?"

• Matillin
    emmaj81 skrev 2010-03-31 19:29:03 följande:
    Hej,jag läser etik och livsfrågor via hermods denna termin och det är verkligen jätte intresant. Porblemet för mig tycks vara tt jag inte har någon tidigare erfaranhet av vård och omsorgsarbete alls, vilket kursen nästan verkar förutsätta. Mång uppgifter i boken går tex ut på att diskutera med sina kolegor eller hur ser det ut på din arbetsplats.. Nu har jag på ett uppdrag fått frågan Anser du att den humanistiska livsåskådningen genomsyrar dagens vård och omsorg?"   Jag har som sagt ingen vidare koll på hur vården fungerar och har väldigt svårt att ta ställning till detta, någon med lite mer erfarenhet som läser denna kurs som kan hjälpa mig på traven?"
    Jag jobbar inom vården men är sjuk så jag orkar inte skriva om det just nu.
    Återkommer om du vill.
    Men varför skriver du inte till din lärare och berättar att du inte arbetar inom vården eller har erfarenhet av det?
    Då kanske du kan få nya frågor?
  • Kinna1

Hejsan!

Någon som har haft Religion A och Eng A?

Ska ha Muntlig Exa, är Religion bara om uppdragen?

Engelska A hur går den muntliga examination till där?

• AnnizIS
    Kinna1 skrev 2010-04-01 09:08:45 följande:
    Hejsan! Någon som har haft Religion A och Eng A? Ska ha Muntlig Exa, är Religion bara om uppdragen? Engelska A hur går den muntliga examination till där?
    Hej!

Har nyligen haft de muntliga examinationerna i just de ämnena.
    I religion frågade läraren om en uppgift i varje uppdrag. Men vi pratade även om lite annat också som jag själv tog upp eftersom jag ville ha lite högre betyg. T.ex. om uppgiften han valde handlade om en viss grej inom de indiska religionerna jämförde jag lite med de abrahamitiska osv.

När det gällde engelskan så ställde hon mest frågor om vad jag tyckte var svårt och lätt i kursen och vad jag tyckte jag hade förbättrat under kursens gång. På engelska såklart! Så inga frågor om inskickade uppdrag etc. Dock så vet jag att en annan här i min kommun fick rätt många frågor på bokens innehåll OCH realian av samma lärare.
    Vilken lärare har du i Engelska A?

Dock så kan det nog skilja sig lite från examination till examination.. Hade exa i NaturB för ett tag sen och där ställde han INGA frågor om uppdragen utan tog fritt i boken! Det var rätt svårt... Den boken är ju rätt stor..
    Beror sig nog på lärarens humör .. Och också på hur väl man har presterat i uppdragen, vad läraren känner att han/hon inte riktigt fått fram där :)

MVH,
    Anniz
  • YasValla
    Kinna1 skrev 2010-04-01 09:08:45 följande:
    Hejsan! Någon som har haft Religion A och Eng A? Ska ha Muntlig Exa, är Religion bara om uppdragen? Engelska A hur går den muntliga examination till där?
    Hej!
    Jag har läst en A och som AnnizIS säger det kan skilja sig från examination till examination. mina frågar var framförallt angående sista uppdraget, novellens sammanfattning och en film review som jag skrev. Hoppas det hjälper, lycka till
  • ToZa

Hej ,

17 06 07 : Jag skulle behöva din hjälp ;) Sista uppdraget . Fråga 1 .

"Bakom LMV döljer sig ett statligt verk . Vad har detta verk för uppgifter och hur möter du dessa i vardagslivet ? "  

Det är bara tvärstopp . Är det mening att jag ska hitta det här i boken o studieguiden? Min hjärna hänger inte alls med , det har varit för mkt med den här kursen eftersom dottern är hemma men nu är killen hemma så nu ska det gå bättre , det är bara hjärnan som tar sin tid på att komma tillbaka

Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5