• Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5
  • ToZa

NU fick jag tag på dom .. Ämnesansvarig svarade inte heller så jag ringde huvudkontoret . Hon sa att det borde varit en röst i telefonen som talade om att det var upptaget eller på nått sätt visat att det var upptaget i telefon men för min del gick det bara signaler hela tiden som inte slutade . Sen fick jag tillbaka mailet som jag skickade och hon skulle kolla upp allt för hon tog väldigt allvarligt på det sa hon .

Mina kurser låg i Athena 2 . Fast dom sagt tidigare att dom ska ligger under 1 eftersom jag läst där för länge sen .. men nu sa hon "ja men vi har varit tvugna att flytta över men har du inte fått mail om det ??" haha . NEJ ! Inte ett smack. Så bara en massa saker som gått snett .. men nu har jag alla mina kurser till och med sommaren inlagda

• summertime123
    sus70 skrev 2010-03-23 09:19:41 följande:
    Muntlig examination i Engelska B vad är det för typ av frågor?Nån som haft detta? Jag pratade med Hermods flera gånger igår via deras support telefon, lite kötid var det men jag kom fram varje gång
    jag har läst eng b genom hermods men minns inte exakta frågor tyvärr Minns bara att vi pratade mkt om böckerna jag läst så fick jag jämföra dem o andra böcker m.m. snacket beror nog på vad man siktar på för betyg o vilken nivå engelskan ligger på. Ju bättre engelska, desto djupare snack tror jag! Så det gäller nog bara att prata, prata, prata så du kan visa att du hanterar engelskan på olika plan!
    ToZa skrev 2010-03-23 09:05:55 följande:
    Haha kan tänka mig att det ska bli skönt för dig att slippa dom .. Jag ringer o ringer men dom svarar inte . Jag hade fått tillbaka mailet som jag skickade igår också . Ska jaga dom idag . Såhär kan dom ju inte hålla på , speciellt när dom inte ens svarar på telefon . Jag avskyr dom muntliga , visste inte ens att det fanns skriftliga? Jag uttrycker mig mkt bättre i skrift . Vad finns det för skolor som har skriftligt?
    SKÖNT att d löste sig. Ett TYPISKT hermods problem haha att d inte informerar om sånt viktigt... Dubbelkolla att din emailadress är rätt registrerad under "personligt" de hade skrvit ner min helt fel en gång.
    Via jensen education har man inga muntliga examinationer, bara skriftliga prov på internet. Jag älskar betygsdialogerna haha o får bra betyg tack vare dem så skulle jag byta till skriftliga skulle jag nog inte få lika bra betyg

Har ni andra haft mkt strul m csn? Jag har d konstant p.g.a. att hermods är så efterblivna och skickar in fel uppgifter. Skickade precis in min sista ansökan för komvuxstudier nyligen. Ska bli så skönt o plugga på högskolenivå sen o slippa alla orealistiska krav från csn med tider o sånt!!
  • Lislis

Toza! Jag var med om exakt samma sak som dig förut. Jag läste i athena 1 och nya kurserna kom in i athena 2. Jag fick ingen information om det, visste inte ens vad jag skulle gå in med för lösenord först... Jag blev flera dagar försenad vilket gör mycket då jag jobbar heltid och bara har tid att plugga vissa dagar i veckan...

• DuBBeeL
    ToZa skrev 2010-03-23 09:05:55 följande:
    Haha kan tänka mig att det ska bli skönt för dig att slippa dom .. Jag ringer o ringer men dom svarar inte . Jag hade fått tillbaka mailet som jag skickade igår också . Ska jaga dom idag . Såhär kan dom ju inte hålla på , speciellt när dom inte ens svarar på telefon . Jag avskyr dom muntliga , visste inte ens att det fanns skriftliga? Jag uttrycker mig mkt bättre i skrift . Vad finns det för skolor som har skriftligt?
    Infokomp har skriftliga slutprov. De är mycket hårdare och ställer högre krav på eleverna, vilket egentligen är bra. Alla ska ju följa skolverkets mål och riktlinjer, men vissa skolor/lärare är "snällare" än andra.
    Det är mycket lättare att få högre betyg på Hermods. Där finns "testa dig själv" uppgifter (icke betygsgrundande) och uppdragen (betygsgrundande).
    På InfoKomp finns det för varje kapitel Diagnoser som kan motsvaras av "testa dig själv"uppgifterna, bara det att diagnoserna är betygsgrundande. Sen är det redovisningsuppgifter genom hela kursen, beoende på kurs men ca 2-4 st större uppgifter varje vecka som ska redovisas (också betygsgrundande). I slutet på varje kurs är det ett stort slutprov, som man har 6 timmar på sig att skriva.
  • Estrellitas

Hej!
    har precis börjat studera via Hermods och jag tänkte fråga en sak ang. uppdragen. Första uppdraget har jag klickat på "förhandsgranska" och sett alla frågor. Men vad händer när man trycker på "starta" ???

• summertime123
    Estrellitas skrev 2010-03-23 19:20:08 följande:
    Hej! har precis börjat studera via Hermods och jag tänkte fråga en sak ang. uppdragen. Första uppdraget har jag klickat på "förhandsgranska" och sett alla frågor. Men vad händer när man trycker på "starta" ??? 
    Själva uppdraget ser ju likadant ut men när du startat den så syns det i studieplanen att du börjat m uppdraget. Har egentligen ingen betydelse om du startar två veckor innan den ska skickas. Du blev nog inte mkt klokare av mitt svar hahaha men det är väl den bästa förklaring jag kan ge Välkommen till tråden iaf!! Vad ska du läsa?
  • Estrellitas
    summertime123 skrev 2010-03-23 19:59:14 följande:
    Själva uppdraget ser ju likadant ut men när du startat den så syns det i studieplanen att du börjat m uppdraget. Har egentligen ingen betydelse om du startar två veckor innan den ska skickas. Du blev nog inte mkt klokare av mitt svar hahaha men det är väl den bästa förklaring jag kan ge Välkommen till tråden iaf!! Vad ska du läsa?
    Aha,  tack för svaret. Det var som jag hade förstått det. Men blev väldigt fundersam när det stod "förhandsgranskning" och "starta" . Vågade inte trycka på starta.
    Jag ska läsa medicinsk grundkurs och  människan socialt och kulturellt
  • FridaBjoerk

Vad roligt att se att det är fler här på FL som läser på Hermods! :D
    Jag har hört att Hermods ska vara jättepopulärt, ändå har jag inte stött på en enda människa som ens hört talas om det förrän nu och jag började där september ´09.
    Jag går på Torsås korrespondensgymnasium som samarbetar med Hermods. Men alla studier sköts via Hermods, skolan verkar bara vara lite mellanhänder.

Har haft ett studieuppehåll nu i cirka 3-4 månader och precis kommit igång igen.

Någon som läst Naturkunskap A? Sitter och tölar med fråga 4 på uppdrag 1:

"I boken talas om flera olika energiformer. Beskriv fyra energiformer som är viktiga för djur och växter. Tag hjälp av konkreta exempel. Ge också exempel på några energomvandlingar mellan dessa fyra former."

Känns som om svaret borde vara jätte enkelt men huvudet vill helt enkelt inte vara med idag :( Så lite hjälp någon?^^

• ToZa
    DuBBeeL skrev 2010-03-23 12:06:11 följande:
    Infokomp har skriftliga slutprov. De är mycket hårdare och ställer högre krav på eleverna, vilket egentligen är bra. Alla ska ju följa skolverkets mål och riktlinjer, men vissa skolor/lärare är "snällare" än andra. Det är mycket lättare att få högre betyg på Hermods. Där finns "testa dig själv" uppgifter (icke betygsgrundande) och uppdragen (betygsgrundande).På InfoKomp finns det för varje kapitel Diagnoser som kan motsvaras av "testa dig själv"uppgifterna, bara det att diagnoserna är betygsgrundande. Sen är det redovisningsuppgifter genom hela kursen, beoende på kurs men ca 2-4 st större uppgifter varje vecka som ska redovisas (också betygsgrundande). I slutet på varje kurs är det ett stort slutprov, som man har 6 timmar på sig att skriva.
    Ja det låter hårdare ! Jag är nöjd med Hermods , det är bara att det skulle vara enklare för mig och jag skulle få bättre betyg om det muntliga hade varit skriftligt men samtidigt tror jag det är bra för mig att ha muntligt så jag lär mig att uttrycka mig bra i tal också :) Har du läst på Infokomp?
    Lislis skrev 2010-03-23 11:11:53 följande:
    Toza! Jag var med om exakt samma sak som dig förut. Jag läste i athena 1 och nya kurserna kom in i athena 2. Jag fick ingen information om det, visste inte ens vad jag skulle gå in med för lösenord först... Jag blev flera dagar försenad vilket gör mycket då jag jobbar heltid och bara har tid att plugga vissa dagar i veckan...
    Det är ju helt sjukt att dom inte informerar om det . Jag menar det är ju viktigt ! Hur ska vi veta att den ligger på 2:an ? Sjukt är det . Hoppas du kommit i kapp nu och att det gick bra iallafall.
    summertime123 skrev 2010-03-23 09:56:36 följande:
     SKÖNT att d löste sig. Ett TYPISKT hermods problem haha att d inte informerar om sånt viktigt... Dubbelkolla att din emailadress är rätt registrerad under "personligt" de hade skrvit ner min helt fel en gång. Via jensen education har man inga muntliga examinationer, bara skriftliga prov på internet. Jag älskar betygsdialogerna haha o får bra betyg tack vare dem så skulle jag byta till skriftliga skulle jag nog inte få lika bra betyg
    Haha , helt otroligt är det.  Jag dubbelkollade mailen och den stämde ju . Hur kan man missa skicka ett sånt mail ? Det borde dom ju göra när dom lägger in kurserna o då kan det ju inte vara så svårt att få i väg ett mail. När du har muntliga , ger du väldigt ingående svar ? Jag svarar i princip bara på frågan fast jag hade kunnat säga mer men jag blir så obekväm .. :S Men jag antar det blir lättare med tiden . Jag har dock inte haft via webcam ännu . Har pratar med dom i telefon när jag haft muntliga . Webcam blir det väl ännu mer jobbigt antar jag ;)  Angående csn så har jag inte haft strul med dom . Läste 1 termin med dom och det gick bra . :D
Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5