summertime123 skrev 2010-03-11 09:17:04 följande:
Ja d va ju jätte konstigt, hmm trodde de flesta även hade antagningar till våren. haha *puh* vilken tur du hade När är sista anmälningsdag till hösten da?Jag blir redan klar m mitt slutbetyg i okt iår så jag måste redan jobba ett par månader och om jag ska bärja läsa ht 11 blir det ett helt år av jobb och det vill jag inte! Vill bara få detta avklarat så snabbt som möjligt. Har jobbat heltid sen jag var 16 och vill byta bransch, då känns d riktigt sopigt att helt plötsligt börja jobba m ngt helt annat i ett år för att sen börja en lång utbildning. Vet inte om jag måste ändra mitt tankesätt, är så jäkla fokuserad på att möjligheter om att tjäna bra men kanske borde tänka på vad som jag kan tycka är riktigt roligt att jobba med. Kan tänka mig en socionom utbildning men där är ju lönen dålig detta är nackdelen med att man har arbetslivserfarenhet o har tjänat bra pengar!
Jag håller med dig om att det nästan är en nackdel att ha jobbat några år
Jag funderade tex på sjuksköterska det innan jag enligt lönerna då insåg att jag skulle ha 1000-2000 kr mindre i ingångslön än vad jag redan hade då som vårdare.
Dessutom stiger inte lönerna speciellt mycket i den branchen.
Dom få som tjänar någorlunda vettiga löner jobbar alla i privata sektorn.
Men det var inte bara därför jag avstod, vill inte jobba obekväma arbetstider och skk är ofta ett otacksamt slitigt jobb, med dåligt lön dessutom.
Hur gammal är du förresten jag är 29 år.
Förstår att du inte har lust att jobba ett helt år innan du kan starta med utb, skulle jag inte heller vilja.
Jag försöker tänka vad jag tror skulle vara roligt inom dom brancher där det går att tjäna bra pengar och utesluta dom där man inte gör det
Närå, men ekonomi tycker jag är intressant därför vill jag plugga det.
Även juridik verkar intressant men det sorterade jag bort rätt fort eftersom det är en både en lång och tuff utbildning.
Dessutom verkar dom flesta behöva jobba väldigt mycket i början när dom är färdigutbildade?
Ekonomigrenen känns mer soft, och ofta med bra betalt