Jag har läst Svenska 2 tidigare och tyckte att det var roligt, fast man måste jobba på hårt för det är många uppdrag och sedan prov däremellan också. Men det klarar ni säkert! Har ni Alf Nilsson som lärare så kan jag säga att han jättetrevlig!
Lycka till nu tjejer! (Och hoppas att ni inte får hjärtat i halsgropen nu när ni ser uppdragen.)
UPPDRAG ETT
Uppgift 1
För att vi skall lära känna dig lite bättre och få en samlad bild av målet med dina studier, vill vi nu att du berättar lite om dig själv. Besvara i löpande text följande frågor:
Vem är du (en kort presentation)?
Vad har du för intressen?
Vad är målet med dina studier i stort?
Vad har du får mål och ambitioner i just denna kurs? Vad siktar du på för betyg?
Uppgift 2
Under antiken skapas de tre genrerna epik, dramatik och lyrik. Dessa tre genrer har satt sina spår i dagens romaner, filmer och musiktexter.
Välj ut en bok, en film och en sång som du tycker speciellt mycket om.
Förklara varför du uppskattar just dessa verk.
Vilka teman behandlas i de tre ?texter? som du har valt?
Uppgift 3
Läs utdraget ur Medea eller Konung Oidipus i Levande texter. Besvara i löpande text dessa frågor:
Vad säger pjäsen om det antika Grekland?
Vad säger pjäsen oss idag (vilket budskap har den, enligt dig)?
Omfång: 200-300 ord
UPPDRAG TVÅ
Uppgift 1: Teaterdags!
Tänk dig att du är med i en lokal teaterförening, och att ni har bestämt er för att sätta upp ett drama av Shakespeare . Du väljer det som du just har läst. För att dina tänkta teaterkollegor ska gå med på ditt pjäsval gör du följande:
Sammanfatta handlingen (ganska kort), och berätta när och var dramat utspelas.
Berätta ingående om de olika karaktärerna och deras inbördes relationer.
Välj ut ett stycke som du tycker är speciellt intressant. Varför har du valt detta citat eller denna episod?
Vilka teman och motiv behandlar pjäsen? Alltid bra att ta med.
Vad säger dramat om sin tillkomsttid ? och vad säger det oss idag?
Kan du jämföra dramat med någon antik pjäs? Med något verk från vår egen tid?
Ge ett välmotiverat omdöme till varför teatergruppen ska välja just "ditt" stycke.
Vid presentationen kan det vara bra att ha en intressant inledning och en stark avslutning. Du brinner ju för pjäsen och du vill verkligen att man ska välja denna.
Du presenterar punkterna ovan i en sammanhängande text på ca 600-800 ord.
Uppgift 2: Referat och litteraturanalys
A Referera sidorna 34-35 samt 58-59 i Den levande litteraturen. I referatet måste källan, minst två referatmarkeringar samt minst ett ordagrant citat finnas med.
OBS: Glöm inte att följa anvisningarna kring referatskrivande i studieguiden och i HB!
B Läs denna text av Den Heliga Birgitta. Hur är den skriven? Vad kan syftet med den vara?
UPPDRAG TRE
Uppgift 1
I det här uppdraget arbetar vi med ett tema, du har fått tips om olika teman i studieguide 1, samt här. Vi börjar med en klassiker från epoken realismen eller naturalismen. Är det så att du vill arbeta med en annan roman än de vi tipsar om, måste du vara säker på att den hör till realismen eller naturalismen.
I nästa uppgift kommer du att recensera en film, tänk på att väjla en film inom samma tema du börjat med. I nästa uppdrag kommer vi att fortsätta att arbeta med tema - det är alltså praktiskt och tidsbesparande att redan nu ha börjat fundera kring ditt tema och förbereda din läsning.
Klassikerdags!
Obsevera att du ska använda en roman som hör till realismen eller naturalismen. Har du valt en roman som inte hör till någon av dessa epoker kan du behöva göra om hela uppgiften.
Du har nu läst en härlig roman av någon författare från någon av epokerna realismen eller naturalismen. Nu är din uppgift att presentera denna bok för en tänkt målgrupp: Radiokanalen Läs mera, 98,2
Gör så här:
Skriv ned de punkter du vill ha med om boken (handling, miljö, personer, tema, motiv etc).
Berätta om epoken den är skriven under.
Beskriv vad som är realistiskt/naturalistiskt i romanen.
Välj ut ett citat ur boken som du sedan tar med i framställningen. Varför inte inleda med lite högläsning?
Presentera författaren: Ta inte med för många torra fakta, utan försök hitta något annorlunda om romanens upphovsman.
Argumentera för eller mot bokens status som klassiker. Är den värd sin ställning i världslitteraturen?
Tänk på att inleda och avsluta på passande sätt.
Skicka in en ljudfil - med ditt max fyra minuter långa anförande. (Har du inte möjlighet att spela in en ljudfil, gör du uppgiften som en skriven text, 400-600 ord.)
Uppgift 2
Filmrecension
Tänk dig följande: Du är en mästerrecensent. Nu har din lokala tidning bett dig att skriva en recension av valfri film. Det enda kravet är att du skriver lika bländande som du alltid gör i din recensionsroll. Ditt utrymme i tidningens spalter är max 500 ord. Glöm inte att titta i HB och studieguiden, om du behöver hjälp!
OBS! Välj gärna en film ur listan från uppgift 1 i det här uppdraget. Då har du redan förberett dig för Uppdrag 4, i vilken en essä ska skrivas på ett visst tema. Välj därför en film i samma tema som i uppgift 1 ovan. Men, du ska inte välja en filmatisering av boken i föregående uppgift, utan ett helt annat verk.
Uppgift 3
I detta uppdrag har du stiftat bekantskap med en roman och en film som behandlar ett visst tema. Varför förekommer detta tema så ofta i litteratur och film? Motivera ditt svar.
UPPDRAG FYRA
Uppgift 1
Språkförhållanden i Sverige och övriga Norden, till exempel språklagstiftning, minoritetsspråk och dialekter.
I Sverige finns en
språklag som reglerar vad som är huvudspråk och minoritetsspråk i landet. Gör nu följande:
A. Referera språklagen. Omfång ca 150 ord. Källan är alltså Språklagen, och därmed behöver man inte ange någon författare eller liknande.
B. Redogör för vad ett minoritetsspråk är och reflektera över varför vi i Sverige ger vissa språk denna status, medan andra inte får det.
Utgå från Språklagen, och använd gärna andra källor. Ange i så fall dessa.
Rimligt omfång: 300-400 ord.
Uppgift 2
Essä
Tidskriften Texten och tiden ber sin läsekrets att skicka in personliga bidrag om olika teman ur världslitteraturen. Du nappar på idén!
Välj ut ett tema (se
denna lista) som du vill skriva om i din essä. Du har redan stiftat bekantskap med denna lista i tidigare uppdrag och har förhoppningsvis redan hunnit förbereda dig till viss del.
Välj tre verk ur listan med samma tema. Presentera dina val genom att berätta om genretillhörighet, innehåll, karaktärer och budskap. Belys verken ur så många aspekter som möjligt. Resonera kring hur man behandlar temat i dem. Kan du se likheter och skillnader? Vilket kan syftet vara med verken? Jämför dem med varandra och resonera kring dels vad de säger om sin tillkomsttid, dels vad de säger nutidens människor.
Känner du att du har ont om tid för uppgiften kan du ta del av ett av verken genom att se en filmversion. Övriga två verk ska däremot vara romaner.
Rimligt omfång: ca 800-1200 ord.
Uppgift 3: Grammatik!
I Studieguide 5 togs en mängd grammatiska termer och begrepp upp. Nu är det dags att använda vad du har lärt dig i uppgifterna nedan.
Lycka till!
1. I de nedanstående meningarna finns det bisatser. Markera dessa och förklara vilken typ av bisats det handlar om i respektive mening
a) När det blåser, är det bra att hålla i hatten
b) Hattar är bra, eftersom de håller huvudet varmt.
c) Hatten läggs på hyllan, medan skorna sätts i skåpet.
2. Skapa egna "meningar" enligt följande mönster:
a) Subjekt, predikat, tidsadverbial
b) predikat, subjekt, direkt objekt, indirekt objekt
c) Rumsadverbial, predikat, satsadverbial, subjekt.