Vi som läser på Liber Hermods del 5
Jag läste Affärsjuridik med Suzanne Friberg som lärare på Hermods. Hade absolut ingen kontakt med henne alls under kursen förutom dom 30 minuterna på muntliga examinationen. Jag förklarade för henne (på muntliga examinationen) att jag var jättenervös och att jag har erfarenhet av att det brukar gå dåligt vid nervositet, satt och skakade under hela samtalet. Hon sa att det var mitt ansvar om jag var nervös och att hon inte kunde göra något åt det!? Trodde att hon kanske kunde vara lite förstående då och göra det hela till en positiv grej. Jag fick flera frågor och det kändes som ett stort förhör på exakt alla ord och jag hann knappt svara innan hon hoppade till nästa fråga. Sen kunde man höra henne sucka när det tog lite längre tid att svara på en fråga. (Kan verkligen kalla det frågesport med mindre än 5 sekunders betänketid). När det var färdigt så sa hon att det inte gick bra alls och att jag borde ha tagit det lugnt?! Jag låg på A nivå på alla uppdrag och prov, hade verkligen studerat och sett till att kunna allt, men under det muntliga var jag otroligt nervös och fick hjärnsläpp och svarade ganska luddigt då allt gick superfort och det var massor med frågor i olika ordningar. Om hon bara kunde vara lite mer pedagogisk och försöka göra det till ett samtal istället för ett förhör garanterar jag att mina resultat sett helt annorlunda ut.
Jag fick ett E i kursen. Kändes som att världen rasade ihop då jag lagt ned all min tid på detta. Som jag förstod det så var det endast det muntliga som vägdes in i slutbetyget för kursen då det endast tog max 2 minuter från det att samtalet lagts på och betygen satts, plus att mina uppdrag och övrigt i kursen va på A-nivå. Så om någon är som mig och lätt blir nervös i sådana sammanhang, snälla gör dig själv en tjänst och be om att byta lärare innan kursen börjat.