• Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5
  • MammaTillGuldklimpar
    EllRoy skrev 2013-06-21 18:50:44 följande:
    Berätta gärna om den muntliga examinationen! :)
    Prata ni bara om uppdragen och uppgiften där man valde ett land samt den lästa boken?
    Eller ställde han "dolda" frågor om texter under de olika modulerna?

Tacksam för svar, har munta på måndag!

Glad midsommar. 
    Hej! Jag fick B på hela kursen, har haft B och A på uppgifterna. Han bad mig berätta om boken och gav mig lite följdfrågor om den bara. Inget annat..
  • lara01
    Idisen94 skrev 2013-02-07 23:36:23 följande:

Uppdrag 2: Fråga:  No. 1: Writing

Choose ONE of the following three writing assignments to the texts Meet Mark  and Meeting Mr Darcy in Blueprint.  Your text should be about 400 words. If you are using other sources than Blueprint, such as websites, books, articles etc., do not forget to list them at the end of your essay.

•  Meet Mark. The mothers in both Pride and Prejudice and Bridget Jones’s Diary very much want their daughters to be married, despite the fact that one book was written a century before the other. Why? Write one paragraph discussing this. Then write a second paragraph about whether parents today have the same concern to see their daughters married as the parents in the texts you have just read.

•  Meeting Mr Darcy. Discuss the status of women in late eighteenth-century/early nineteenth-century England as it is depicted in the excerpt from Pride and Prejudice, using examples from the text.

•  Meeting Mr Darcy. Write a one page diary entry such as you could imagine Mrs Bennet would have written after she returned from the ball.

Fråga:  No. 2: Reading - "The Right Chemistry"

Read the article "The Right Chemistry" on pp 39-45 in Blueprint B. Having read the article, answer the following three questions in writing:

a) According to the article, what role did romance play in the early days of the human species?

b) According to the article, why is it common for many relationships to end after four or seven years?

c) According to the article, why do women tend to take longer before they fall in love?

Fråga:  No. 3: Speaking - Informative Speech

As a student of Eng 6 you need to develop strategies to search for relevant information in larger amounts of text, as well as strategies for source-critical approaches. You are also supposed to learn more about historical, political and cultural conditions in different parts of the world where English is used.  In this assignment  you get to work with all of that. 

In Studieguide 1 you read about British history.  Your task now is to choose one of the keywords in the list (p 6 in the Realia-document)  and give a speech on the importance of that event or person in British history. Imagine that you are directing yourself to other students of Eng6, informing them about this person/event and her/his/its importance.

In order to solve this task successfully you need to search for relevant information. You can use books, magazines, the Internet etc. You must use at least two different sources. When looking for information it is important to be a critical reader. Can the sources that you are using be trusted? Who is behind it?

All sources that you have used must be listed in the box to the right. If using Internet-based sources, the exact webb addresses should be listed.

Remember that it is important to speak freely. You should not read from a full manuscript. A good way to prepare is to write down important keywords. Then practise speaking freely from your list of keywords. When you feel confident about speaking you record the soundfile. Your speech should be approximately three minutes long.

You also find valuable advice and recommendations on how to structure an informative speech on pp. 212-213 in Blueprint B. Make sure to read them through carefully. 

Assessment: The assessment will be based on how well you fulfill the guidelines for an informative speech and the use of your sources. It will also be based on the level of speaking ability shown, e.g. fluency and how well your speech is adapted to the situation (oral communication), the recipients (an oral presentation in front of a specific audience) and the purpose (to inform and make the audience interested in the topic you have chosen).

Uppdrag 3: Fråga: No. 1: Writing

Choose ONE of the following three writing assignments to the texts How far are we unwilling to go, Dropping out and Earth forever in Blueprint.  Your text should be 400-600  words. 

• How far are we unwilling to go? Imagine that you are one of the survivors from the plane crash in the Andes. 35 years after the crash  a newspaper runs a series of articles about the effect of the crash on the lives of the survivors. As part of the series, you write a personal account of how the ordeal has affected your life and thinking in the years after the rescue.

• Dropping out. Imagine that you are Nora in Dropping Out. Write a farewell letter to your boyfriend Ben or your mother to explain why you leave him/her and decide to go to Toronto to stage a one-woman protest in a city street.

• Earth forever. Imagine that you are a reporter. Write about the events in the forest as a reportage for a newspaper. You find guidelines on how to write a reportage on pp 246-249 in Blueprint B. Make sure you read the guidelines carefully before you start writing.

If you are using other sources than Blueprint, such as websites, books, articles etc, do not forget to list them at the end of your essay.

Fråga: No. 2: Argumentative speech

Imagine that you are going to participate in a debate on national TV. The debate is about environmental issues and you have prepared a short speech on the following topic:

Recent reports show that it requires international cooperation to lower average temperatures on earth. But how far should we go in order to save the planet? Should we boycott travelling by airplane and always take the train? Should we ban the imports of goods from far away? Or is the fear of global warming just propaganda? Take a stand in the climate change issue. Find arguments to support your view and try to predict possible counter-arguments in order to turn them to your advantage.

Read  pp 213-214 in Blueprint about how to prepare and structure an argumentative speech.

Your speech should be approximately 3 minutes long. Remember that it is important to speak freely. Speaking at a debate on TV inevitably means that you cannot read from a script!  A good way to prepare is to write down important keywords. Then practise speaking freely from your list of keywords. When you feel confident about speaking you record the soundfile.

Are you using other sources than your own mind? If yes - do not forget to list them in the box to the right.

Fråga: No. 3: Realia

Read about the History of the United States of America in the realia handout in the Novo library (kursbiblioteket). From the facts and the list of keywords for furhter studies, write about three important events or persons in the American history. Also tell me why you chose them. The essay should be about 400 words.

In order to solve this task successfully you need to search for relevant information. You can use the realia handout, books, magazines, the Internet etc. You must use at least two different sources. When looking for information it is important to be a critical reader. Can the sources that you are using be trusted? Who is behind it?

All sources that you have used must be listed at the end of your essay. If using Internet-based sources, the exact webb addresses should be listed.

Fråga: No. 4: How are you getting on with the reading of your chosen novel? Do you find it funny, exciting, boring, difficult, touching, thought-provoking....? What do you think about the main character(s)?

Write a few sentences about your impressions so far.

You need to have finished the novel soon. In Uppdrag 4 you will be asked to write a literary analysis of your chosen novel.

Oj vad långt det blev, men det är alla frågor i alla fall Glad

få jag svar på
     •  Meet Mark. The mothers in both Pride and Prejudice andBridget Jones’s Diary very much want their daughters to be married, despite the fact that one book was written a century before the other. Why?

No. 2: Reading - "The Right Chemistry"

b) According to the article, why is it common for many relationships to end after four or seven years?
  • Johannajjjj

Är det någon som har läst Sociologi och vet hur examinationen kommer gå till, vilka frågor som kan ställas eller så?

• Kenzie
    Johannajjjj skrev 2013-07-02 19:53:50 följande:
    Är det någon som har läst Sociologi och vet hur examinationen kommer gå till, vilka frågor som kan ställas eller så?
    Kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga men tänkte fråga om du möjligtvis skulle kunna dela med dig av uppdragen i Sociologi. Ska snart läsa den och skulle verkligen behöva kika på kursen lite innan kursstart.
  • Swale

Har läst en del kurser på hermods och fått VG/MVG på alla, vilket motsvarar C-A om jag förstått det rätt.
    Så behöver ni hjälp, frågor om uppdrag eller muntor, hör av er på PM eller i tråden.

Kurser jag har läst:
    Engelska B
    Engelska C
    Filosofi A
    Geografi A
    Historia A
    Historia B
    Naturkunskap B
    Psykologi A
    Religion A
    Religion B
    Samhällskunskap C
    Samhällskunskap C 
    Rättskunskap/Privatjuridik
    Miljökunskap
    Svenska B
    Svenska C
    Biologi B
    Etik och livsfrågor

Har kvar alla frågor, uppdrag och anteckningar som jag gjort efter muntor :)
    Jag vet att alla gått över till det nya systemet, med 1a, 2 osv. Men borde gå att tyda.

• Swale
    nervösinförmunta skrev 2013-07-03 16:05:00 följande:
    Swale, Vilka lärare hade du i historia A och B? Hur var examinationerna?

I historia A hade jag Anders blad, som dock är tjänstledig för tillfället så han slipper du. Och i Historia B hade jag Marie Kniest, väldigt trevlig. Historia A var nog den jobbigaste muntan jag gjort, började enkelt med franska revolutionen och amerikanska frihetskriget, vad som hände, varför och vad det lett till. Och sen pratade vi mycket om Nazismen. Sen frågade han mycket från studieguiderna som jag inte pluggade på, epokerna och hela svenska utvecklingen till demokrati, alla dessa grupper och vad dem stod för. Svårt tyckte jag, då jag enbart pluggat på mina uppdrag. Faktum är att i alla kurser jag läst, så är det bara i Historia A som läraren under mutan lagt så mycket fokus på annat än uppdragen. Jag har klarat mig bra genom att bara repetera uppdragen, men det var Anders. Nuvarande lärare lägger kanske mer fokus på dina uppdrag. I Historia B så pratade vi mycket om källkritik, vad man ska tänka på. Vilka punkter man ska gå efter (var,när, varför) och vad dem innebär. Sen fick jag redovisa något uppdrag utifrån ett källkritiskt perspektiv, delvis var hittade jag fakta, är den trovärdig? varför? Så mycket om källkritik och sen fick jag även frågor på ismerna, kinesiska sidenvägen och varför Europa gick om Kina i deras utveckling.
  • StephanieSivertsson
    modi 86 skrev 2013-06-20 06:54:46 följande:
    hejsan. undrar om du har uppdragen till friskvård och hälsa kvar.. är väldigt tacksam om du skickar dem till mig

UPPDRAG 1.

Fråga 1.
    För att vi skall lära känna dig lite bättre och få en samlad bild av målet med dina studier, vill vi nu att du berättar lite om dig själv. Besvara i löpande text följande frågor:

Vem är du (en kort presentation)?

Vad har du för intressen?

Vad är målet med dina studier i stort?

Vad har du får mål och ambitioner i just denna kurs? Vad siktar du på för betyg?

Fråga 2

De faktorer som kan sägas styra vårt välbefinnande är arv, miljö, levnadsvillkor och levnadsvanor (livsstil). Beskriv levnadsvillkor och levnadsvanor utifrån en individs verklighet – det kan vara din situation, en fiktiv individ eller kanske en familjemedlems eller kompis.

Exempel: Jag har en kompis som heter Jana och hon kommer från Iran – hon har bott i Sverige i två år och hon bor tillsammans med sin stora familj i en lägenhet i Tensta. Hennes levnadsvillkor är ganska tuffa eftersom pappan kämpar med att hitta ett jobb men dom verkar ändå må bra för dom har ett stort socialt nätverk och dom är alltid glada....

Min kompis har mycket goda levnadsvanor – hon röker inte vilket ju en än friskfaktor för många folkhälsosjukdomar som lungcancer. Dessutom ...

Detta exempel är kraftigt förkortat men jag hoppas kunna ge en bild här i hur man kan arbeta med denna fråga.

För betyget E ska du med egna ord översiktigt beskriva denna persons förutsättningar utifrån individens levnadsvillkor och levnadsvanor – du kan exempelvis beskriva vilka mat- och kostvanor personen har och vilka levnadsvillkor personen har i fråga om arbete eller annan sysselsättning och sociala relationer.

Utifrån detta ska du identifiera risk- och friskfaktorer som kan gälla för individen.

För betyget C-A ska du utöver ovanstående resonera mer nyanserat och utförligt runt både individens levnadsvillkor och vanor samt vilka risk- och friskfaktorer som finns. Dessutom ska du kunna uppvisa en mer ingående teoretiska kunskaper genom att använda centrala begrepp på ett säkert sätt som exempelvis:

Psykosociala

Socioekonomiska

Socialgrupp

STI

Fråga 3

WHO arbetar internationellt för en bättre hälsa – i deras program ingår ”en säker och trygg miljö”.

För betyget E ska du beskriva vad detta program innebär och med egna ord ge exempel på hur man kan arbeta – ta gärna del av din eller någon annans kommuns arbete inom ramen för denna kvalitetssäkring.

För betyget C ska du beskriva ovanstående mer detaljerat och utförligt och reflektera över detta arbete. Du ska också uppvisa starkare teoretiska kunskaper genom att använda centrala begrepp på ett säkert sätt som:

Tvärsektoriell grupp

Egenmakt

Arenor

För betyget A ska du utöver kriteriet för C förebereda en ett tvärsektoriellt hälsoarbete i din kommun – i denna inledande del ska du identifiera vilka folksjukdomar som finns i din kommun och vilken av dessa du vill inrikta dig mot i ditt folkhälsoarbete.

Du ska nyanserat och utförligt beskriva folksjukdomen med koppling till arv, miljö, levnadsvillkor och levnadsvanor – och utförligt beskriva och motivera varför du valt detta folkhälsoarbete.

Detta arbete ska ligga till grund för bakgrund och samhällsdiagnos.

För tips på konkreta arbeten kan du exempelvis ta del av kapitel sju redan nu – både i studieguiden och i läroboken.

Hela detta arbete som genomförs för betyget A ska noggrant dokumenteras.

UPPDRAG 2.
    Fråga 1 

Samhället arbetar förebyggande för en bättre hälsa – i denna fråga ska vi arbeta med hur vi på olika sätt kan förebygga olika folksjukdomar.

Du ska välja ut tre olika vanliga folksjukdomar som du läst om i modul 1 – det kan vara exempelvis:

STI

Skador och våld

Fallskador

Allergier

Lungcancer

Stress

Detta är alltså bara exempel på vilka man själv kan välja.

För betyget E ska du utifrån dessa folksjukdomar beskriva hur man kan arbeta förebyggande i samhället mot dessa sjukdomar (max 1000 ord)

Exempel: ”Jag väljer att skriver om fallskador och i boken läser jag om att särskilt många äldre skadas av fallskador. Därför kan man arbeta förebyggande (primärprevention) mot äldre genom att sänka lampor och på annat sätt göra lägenheten säkrare – här har jag läst om ”Fixar-Malte” i läroboken som jag tycker...”

För betyget C-A ska du utöver ovanstående mer ingående beskriva detta hur samhället kan arbeta för att förebygga ohälsa med hänsyn till grupper i samhället. Dessutom ställs mer krav på att man med mer säkerhet kan använda viktiga termer för kursen som exempelvis Primär- och sekundärprevention och KASAM (om det är relevant för svaret).

Vidare ska du beskriva utförling om de lagar som är relevanta för folksjukdomarna och dess förebyggande arbete som du valt att skriva om.

För betyget A ska du utöver ovanstående uppgift arbeta vidare med din folkhälsoarbete som påbörjades i fråga 1. Utifrån den folksjukdom du valt att inrikta dig mot ska du nu ingående beskriva hur du ska arbeta förebyggande men hänsyn till olika grupper i samhället.

Du ska hitta stöd i lagar och överenskommelser och presentera en genomtänkt handlingsplan där termer som primär- och sekundärprevention exempelvis används med säkerhet.

UPPDRAG 3.
    Fråga 1

För betyget E ska du med egna ord beskriva de arbetsfaser som man bör arbeta efter och som omnämns i studieguiden och läroboken i kapitel 7. Du ska utifrån ett valfritt hälsoarbete beskriva vad som kan ingå i de olika faserna. Observera att du inte ska genomföra detta arbete utan bara beskriva ett lämpligt innehåll för de olika faserna.

Jag har valt att beskriva de olika arbetsfaserna utifrån ett arbete med att minska allergier för skolbarn och då är det i bakgrundsbeskrivning viktigt att beskriva farorna med alleriger och varför allergier är en vanlig folksjukdom…

För betyget C

I detta avslutande uppdrag ska du genomföra ett hälsoarbete med ett särskilt syfte och med en struktur som börjar med en bakgrundsbeskrivning och avslutas i en beskrivning av hur en uppföljning kan se ut. Bakgrunden till arbetet kan du hitta på själv eller förankra i verkligheten – exempelvis kanske du kan identifiera riskfaktorer för ohälsa i ditt bostandsområde varvid du kan utforma ett hälsoarbete utifrån detta. Här är några exempel på hur man kan formulera sig om man väljer att arbeta mot rökning på sin skola.

På min skola röker många tjejer och jag har valt att utforma ett hälsoarbete utifrån detta. Rökning är en riskfaktor för många sjukdomar och därför är det viktigt att vi arbetar med primärprevention.

Min samhällsdiagnos är att i min kommun har vi hög arbetslöshet och därför tror jag att många av föräldrarna röker. På min skola tror jag att 40 % av tjejerna röker vilket..

…skolan är rökfri men alla som röker går bara bakom husknuten och röker och då verkar ingen bry sig längre…

För betyget A

Eleven ska fullfölja sitt tvärsektoriella folkhälsoarbete genom att genomföra arbetet och sedan planera för vidmakthållandet och utvärderingen då ett folkhälsoarbete pågår under en längre tid.

Vid genomförandefasen ska andra aktörer knutas an utifrån handlingsplanen – glöm inte dokumentationen.

• korailike01

Hej
    Jag läser Engelska B/6 och undrar om ni kan hjälpa mig med uppdrag 2.

No. 2: Reading - "The Right Chemistry"

Read the article "The Right Chemistry" on pp 39-45 in Blueprint B. Having read the article, answer the following three questions in your own words:

a) According to the article, what role did romance play in the early days of the human species?

c) According to the article, why do women tend to take longer before they fall in love?

• ozzy123

Hejsan, har min muntliga examination i svenska B imorgon via Hermods. Är det något som kan vara bra att träna extra mycket på?

Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5