modi 86 skrev 2013-06-20 06:54:46 följande:
hejsan. undrar om du har uppdragen till friskvård och hälsa kvar.. är väldigt tacksam om du skickar dem till mig
UPPDRAG 1.
Fråga 1.
För att vi skall lära känna dig lite bättre och få en samlad bild av målet med dina studier, vill vi nu att du berättar lite om dig själv. Besvara i löpande text följande frågor:
Vem är du (en kort presentation)?
Vad har du för intressen?
Vad är målet med dina studier i stort?
Vad har du får mål och ambitioner i just denna kurs? Vad siktar du på för betyg?
Fråga 2
De faktorer som kan sägas styra vårt välbefinnande är arv, miljö, levnadsvillkor och levnadsvanor (livsstil). Beskriv levnadsvillkor och levnadsvanor utifrån en individs verklighet – det kan vara din situation, en fiktiv individ eller kanske en familjemedlems eller kompis.
Exempel: Jag har en kompis som heter Jana och hon kommer från Iran – hon har bott i Sverige i två år och hon bor tillsammans med sin stora familj i en lägenhet i Tensta. Hennes levnadsvillkor är ganska tuffa eftersom pappan kämpar med att hitta ett jobb men dom verkar ändå må bra för dom har ett stort socialt nätverk och dom är alltid glada....
Min kompis har mycket goda levnadsvanor – hon röker inte vilket ju en än friskfaktor för många folkhälsosjukdomar som lungcancer. Dessutom ...
Detta exempel är kraftigt förkortat men jag hoppas kunna ge en bild här i hur man kan arbeta med denna fråga.
För betyget E ska du med egna ord översiktigt beskriva denna persons förutsättningar utifrån individens levnadsvillkor och levnadsvanor – du kan exempelvis beskriva vilka mat- och kostvanor personen har och vilka levnadsvillkor personen har i fråga om arbete eller annan sysselsättning och sociala relationer.
Utifrån detta ska du identifiera risk- och friskfaktorer som kan gälla för individen.
För betyget C-A ska du utöver ovanstående resonera mer nyanserat och utförligt runt både individens levnadsvillkor och vanor samt vilka risk- och friskfaktorer som finns. Dessutom ska du kunna uppvisa en mer ingående teoretiska kunskaper genom att använda centrala begrepp på ett säkert sätt som exempelvis:
Psykosociala
Socioekonomiska
Socialgrupp
STI
Fråga 3
WHO arbetar internationellt för en bättre hälsa – i deras program ingår ”en säker och trygg miljö”.
För betyget E ska du beskriva vad detta program innebär och med egna ord ge exempel på hur man kan arbeta – ta gärna del av din eller någon annans kommuns arbete inom ramen för denna kvalitetssäkring.
För betyget C ska du beskriva ovanstående mer detaljerat och utförligt och reflektera över detta arbete. Du ska också uppvisa starkare teoretiska kunskaper genom att använda centrala begrepp på ett säkert sätt som:
Tvärsektoriell grupp
Egenmakt
Arenor
För betyget A ska du utöver kriteriet för C förebereda en ett tvärsektoriellt hälsoarbete i din kommun – i denna inledande del ska du identifiera vilka folksjukdomar som finns i din kommun och vilken av dessa du vill inrikta dig mot i ditt folkhälsoarbete.
Du ska nyanserat och utförligt beskriva folksjukdomen med koppling till arv, miljö, levnadsvillkor och levnadsvanor – och utförligt beskriva och motivera varför du valt detta folkhälsoarbete.
Detta arbete ska ligga till grund för bakgrund och samhällsdiagnos.
För tips på konkreta arbeten kan du exempelvis ta del av kapitel sju redan nu – både i studieguiden och i läroboken.
Hela detta arbete som genomförs för betyget A ska noggrant dokumenteras.
UPPDRAG 2.
Fråga 1
Samhället arbetar förebyggande för en bättre hälsa – i denna fråga ska vi arbeta med hur vi på olika sätt kan förebygga olika folksjukdomar.
Du ska välja ut tre olika vanliga folksjukdomar som du läst om i modul 1 – det kan vara exempelvis:
STI
Skador och våld
Fallskador
Allergier
Lungcancer
Stress
Detta är alltså bara exempel på vilka man själv kan välja.
För betyget E ska du utifrån dessa folksjukdomar beskriva hur man kan arbeta förebyggande i samhället mot dessa sjukdomar (max 1000 ord)
Exempel: ”Jag väljer att skriver om fallskador och i boken läser jag om att särskilt många äldre skadas av fallskador. Därför kan man arbeta förebyggande (primärprevention) mot äldre genom att sänka lampor och på annat sätt göra lägenheten säkrare – här har jag läst om ”Fixar-Malte” i läroboken som jag tycker...”
För betyget C-A ska du utöver ovanstående mer ingående beskriva detta hur samhället kan arbeta för att förebygga ohälsa med hänsyn till grupper i samhället. Dessutom ställs mer krav på att man med mer säkerhet kan använda viktiga termer för kursen som exempelvis Primär- och sekundärprevention och KASAM (om det är relevant för svaret).
Vidare ska du beskriva utförling om de lagar som är relevanta för folksjukdomarna och dess förebyggande arbete som du valt att skriva om.
För betyget A ska du utöver ovanstående uppgift arbeta vidare med din folkhälsoarbete som påbörjades i fråga 1. Utifrån den folksjukdom du valt att inrikta dig mot ska du nu ingående beskriva hur du ska arbeta förebyggande men hänsyn till olika grupper i samhället.
Du ska hitta stöd i lagar och överenskommelser och presentera en genomtänkt handlingsplan där termer som primär- och sekundärprevention exempelvis används med säkerhet.
UPPDRAG 3.
Fråga 1
För betyget E ska du med egna ord beskriva de arbetsfaser som man bör arbeta efter och som omnämns i studieguiden och läroboken i kapitel 7. Du ska utifrån ett valfritt hälsoarbete beskriva vad som kan ingå i de olika faserna. Observera att du inte ska genomföra detta arbete utan bara beskriva ett lämpligt innehåll för de olika faserna.
Jag har valt att beskriva de olika arbetsfaserna utifrån ett arbete med att minska allergier för skolbarn och då är det i bakgrundsbeskrivning viktigt att beskriva farorna med alleriger och varför allergier är en vanlig folksjukdom…
För betyget C
I detta avslutande uppdrag ska du genomföra ett hälsoarbete med ett särskilt syfte och med en struktur som börjar med en bakgrundsbeskrivning och avslutas i en beskrivning av hur en uppföljning kan se ut. Bakgrunden till arbetet kan du hitta på själv eller förankra i verkligheten – exempelvis kanske du kan identifiera riskfaktorer för ohälsa i ditt bostandsområde varvid du kan utforma ett hälsoarbete utifrån detta. Här är några exempel på hur man kan formulera sig om man väljer att arbeta mot rökning på sin skola.
På min skola röker många tjejer och jag har valt att utforma ett hälsoarbete utifrån detta. Rökning är en riskfaktor för många sjukdomar och därför är det viktigt att vi arbetar med primärprevention.
Min samhällsdiagnos är att i min kommun har vi hög arbetslöshet och därför tror jag att många av föräldrarna röker. På min skola tror jag att 40 % av tjejerna röker vilket..
…skolan är rökfri men alla som röker går bara bakom husknuten och röker och då verkar ingen bry sig längre…
För betyget A
Eleven ska fullfölja sitt tvärsektoriella folkhälsoarbete genom att genomföra arbetet och sedan planera för vidmakthållandet och utvärderingen då ett folkhälsoarbete pågår under en längre tid.
Vid genomförandefasen ska andra aktörer knutas an utifrån handlingsplanen – glöm inte dokumentationen.